12 تیر 1403 10:42 ب.ظ

ستاره شناسان نظریه ستاره ای جدیدی را برای توضیح منشأ فسفر پیشنهاد می کنند

10 مه 2024-توسط رصدخانه ملی نجوم ژاپن-برداشت هنرمند از این تحقیق. اعتبار: NAOJ

ستاره شناسان نظریه جدیدی را برای توضیح منشأ فسفر، یکی از عناصر مهم برای حیات روی زمین، ارائه کرده اند. این تئوری نوعی انفجار ستاره‌ای را مطرح می‌کند که به نام “ONE novae” به عنوان منبع اصلی فسفر شناخته می‌شود.

پس از انفجار بزرگ، تقریباً تمام ماده در جهان از هیدروژن تشکیل شده بود. عناصر دیگر بعداً توسط واکنش‌های هسته‌ای درون ستاره‌ها یا زمانی که ستارگان در رویدادهایی به نام نواها یا ابرنواخترها منفجر شدند، تشکیل شدند. اما ستارگان گوناگونی وجود دارد و راه‌های گوناگونی وجود دارد که می‌توانند منفجر شوند. ستاره شناسان هنوز در تلاشند تا دریابند کدام فرآیندها در ایجاد فراوانی عناصری که در جهان می بینیم مهم بوده اند.

در این مطالعه، کنجی بکی، از دانشگاه استرالیای غربی، و تاکوجی سوجیموتو، در رصدخانه ملی نجوم ژاپن، مدل جدیدی را بر اساس نوواهای اکسیژن-نئونی، با نام “ONE novae” پیشنهاد کردند تا فراوانی فسفر را توضیح دهند. . این مطالعه در The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

ONe nova زمانی اتفاق می‌افتد که ماده روی سطح یک ستاره کوتوله سفید غنی از اکسیژن-نئون-منیزیم جمع می‌شود و تا حدی گرم می‌شود که همجوشی هسته‌ای انفجاری را مشتعل کند.

این مدل پیش‌بینی می‌کند که مقدار زیادی فسفر در یک ONe nova آزاد می‌شود و تعداد نواها به ترکیب شیمیایی، به‌ویژه محتوای آهن، ستاره‌ها بستگی دارد. محققان تخمین می زنند که میزان ONe novae در حدود 8 میلیارد سال پیش به اوج خود رسیده است، به این معنی که فسفر به راحتی در زمانی که منظومه شمسی شروع به شکل گیری در حدود 4.6 میلیارد سال پیش کرد، در دسترس بود.

این مدل پیش‌بینی می‌کند که ONe novae یک افزایش کلر مشابه با افزایش فسفر ایجاد می‌کند. هنوز داده‌های مشاهده‌ای کافی برای کلر برای تأیید این موضوع وجود ندارد و یک فرضیه قابل آزمایش برای بررسی اعتبار مدل ONe novae ارائه می‌کند. مشاهدات آتی ستارگان در قسمت بیرونی کهکشان راه شیری داده های مورد نیاز را برای مشاهده اینکه آیا وابستگی آهن و افزایش کلر پیش بینی شده با واقعیت مطابقت دارد یا خیر، یا نیاز به بازنگری است، ارائه می دهد.