نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

17 تیر 1403 8:02 ب.ظ

باستان شناسان شهر باستانی در پادشاهی تونگا را بعنوان “اولین شهر اقیانوس آرام” کشف کردند

باستان شناسان شهر باستانی در پادشاهی تونگا را بعنوان "اولین شهر اقیانوس آرام" کشف کردند

اندی کوربلی 19 آوریل 2024 -اسکن لیزری منطقه شهری را نشان می دهد که نقشه برداری شده است – اعتباری که توسط فیلیپ پارتون در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.

یک اکتشاف به یاد ماندنی در کشور جزیره‌ای تونگا انجام شده است، جایی که ردپای یک تمدن بزرگ شهری از قرن‌های گذشته با استفاده از فناوری لیزری پیشرفته کشف شده است.

متشکل از تقریباً 10000 تپه خاکی که امروزه به سختی قابل توجه است، می تواند یکی از اولین شهرهایی باشد که تا به حال در اقیانوس آرام ساخته شده است.

با معرفی نقشه برداری لیزری هوایی، ما متوجه شدیم که آمریکای جنوبی و مرکزی می توانند از مراکز شهری با میلیون ها نفر جمعیت پشتیبانی کنند – بیش از هر چیزی که باستان شناسان و مورخان 15 تا 20 سال پیش تصور می کردند امکان پذیر است.

این نوع شهرنشینی در مجمع‌الجزایر استوایی مانند تونگا حتی کمتر محتمل به نظر می‌رسد، اما آنها در آنجا هستند، فقط 12 کیلومتر از پایتخت فعلی نوکوآلوفا، در ناحیه شرقی تونگاتاپو.

نویسنده و دکترای این مطالعه، فیلیپ پارتون، محقق دانشگاه ملی استرالیا، به ABC News Down Under گفت”ساختارهای زمینی در حدود سال 300 پس از میلاد در تونگاتاپو ساخته می شدند. این 700 سال زودتر از آنچه قبلا تصور می شد.”

با رشد شهرها، آنها باید راه‌های جدیدی برای حمایت از جمعیت رو به رشد ارائه می‌کردند. این نوع چیدمان – چیزی که ما آن را شهرنشینی کم تراکم می نامیم – تغییرات اجتماعی و اقتصادی عظیمی را به راه می اندازد.

بینش مراکز جمعیتی در نیمکره جنوبی در قرون وسطی اروپا، درک باستان شناسان را از مفهوم شهرسازی تغییر می دهد. آقای پارتون استدلال می‌کند که می‌توان شهرهای جمع و جور اروپایی را از این دوره زمانی تصور کرد – با کوچه‌های سنگ‌فرش بادخیز و خانه‌های چند طبقه.

این نوع متفاوتی از شهرسازی است، که ممکن است الگویی بوده باشد که در سراسر اقیانوسیه گسترش یافته است، و ممکن است تنها نمونه از این نوع نباشد.

“من مطمئن هستم که اگر همکاران من تصمیم بگیرند که این کار را دنبال کنند، این تنها نمونه ای از شهری نخواهد بود که در اقیانوس آرام یافت می شود. آقای پارتون به Pacific Beat گفت: مطمئن هستم که افراد زیادی در انتظار ما هستند.

تپه‌سازی نمونه‌ای از شهرسازی سنتی در سراسر قاره آمریکا است و در مناطقی که سنگ قابل استخراج وجود ندارد، خاک به عنوان مصالح ساختمانی ترجیح داده می‌شود.خواه هر یک از تپه‌ها نمایانگر یک خانه باشد، یا اینکه خانه‌ای بر روی مجموعه‌ای از تپه‌ها ساخته شده است تا کف را از سطح زمین بالا ببرد، کار پارتون آنقدر گسترش پیدا نکرد که به ما اطلاع دهد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *