نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 تیر 1403 1:07 ب.ظ

صدها شهر در طول یک سال به آمار صفر مرگ و میر خیابانی دست یافته‌اند

صدها شهر در طول یک سال به آمار صفر مرگ و میر خیابانی دست یافته‌اند

6 مه 2024 – نوشته متیو مکلاگلین و کریس دی گروتر، مکالمه-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

این هفته ایمنی خیابان ای ملی است و در سالی است که در آن 1286 نفر در خیابان های استرالیا جان باختند. افزایش 8.2 درصدی عوارض خیابانی برای سال منتهی به مارس شامل 62 کودک می شود. به طرز غم انگیزی، مرگ و میرهای خیابانی همچنان قاتل شماره یک کودکان در استرالیا است.

مرگ و میر خیابانی اجتناب ناپذیر نیست. در سال 2022، حداقل 180 شهر در سراسر جهان تلفات خیابانی را به صفر رساندند. بیش از 500 شهر با جمعیت بیش از 50000 نفر چندین بار به صفر مرگ و میر خیابانی دست یافته اند.

بنابراین شهرها می توانند مرگ و میرهای خیابانی را از بین ببرند یا تا حد زیادی کاهش دهند. در عین حال، این شهرها مناظر خیابانی سالم تری را ایجاد می کنند که مردم می خواهند فعال باشند و زمان خود را صرف آن کنند. آنها این کار را با انجام اقداماتی در چندین جبهه برای ایمن سازی خیابان ها انجام داده اند.

زیرساخت‌های پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کمتر از ۲ درصد بودجه حمل‌ونقل استرالیا را دریافت می‌کنند. تخصیص مجدد بودجه از خیابان ها به پیاده روی و دوچرخه سواری، همانطور که برای مثال فرانسه و ایرلند انجام داده اند، می تواند ایمنی خیابان ها را افزایش دهد و انتشار کربن را کاهش دهد.

استرالیایی ها خواهان این تغییر در بودجه هستند. بر اساس نظرسنجی نماینده ملی توسط بنیاد قلب، دو سوم استرالیایی ها از این ایده حمایت می کنند که دولت باید بودجه خیابان را به زیرساخت های پیاده روی و دوچرخه سواری هدایت کند.

مقدار نامتناسبی از فضای خیابان برای سفر و پارک خودرو در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، در سراسر شلوغ ترین نوارهای خرید ملبورن، مسیرهای پیاده روی به طور متوسط 30 درصد از فضای خیابان را در اختیار دارند، اما تقریباً 60 درصد از کل افرادی که از خیابان استفاده می کنند را تشکیل می دهند. خطوط برای ترافیک عمومی (ماشین ها، موتور سیکلت ها و کامیون ها) نیز معمولاً حدود 30 درصد فضا را در اختیار دارند، اما کمتر از 20 درصد از کل مردم را تشکیل می دهند.

نتایج مشابهی در شهرهای دیگر، از بوداپست تا پکن، یافت می شود.

طراحی مجدد خیابان ها مردم را وادار می کند تا با سرعت مطمئن تری رانندگی کنند. قبل از نوشتن این مقاله از یکدیگر پرسیدیم: “اگر خیابان های خود را مانند مسیرهای پیاده روی و مسیرهای پیاده روی خود را مانند خیابان ها طراحی کنیم، چه شکلی می شود؟”

این سوال ممکن است غیر واقعی به نظر برسد. اما، به عنوان یک تمرین طراحی، می‌خواستیم کشف کنیم که چگونه می‌تواند به نظر برسد، تا نوری را بر فضای مسیر پیاده‌روی بتابانیم.

ما یک خیابان تصادفی را انتخاب کردیم، عکس گرفتیم و تصمیم گرفتیم تصویر را تغییر دهیم. ما اشیاء موجود در مسیر پیاده‌روی را – مانند سطل‌ها، تابلوهای راهنما و صندوق‌های پستی – به لبه خیابان منتقل کردیم. فضای کمی بیشتر برای پیاده روی افراد در نظر گرفته شد، در حالی که هنوز فضای کافی برای وسایل نقلیه برای حرکت ایمن در داخل خیابان فراهم می شود. در اینجا این تخیل مجدد است.

در سرتاسر پاریس، ابتکار Rues aux écoles فضای خیابان را در صدها “خیابان مدرسه” برای بازی کودکان تخصیص می دهد. خیابان‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بازی کردن کودکان در خارج از مدرسه را ایمن کنند، به‌عنوان مثال، در حالی که منتظر تحویل گرفتن هستند.

آزمایش بیش از 100 ساله ماشین ها در خیابان های ما در استرالیا شکست خورده است. اما این خودروها به خودی خود نیستند، بلکه سرعت رانندگان است که مردم را می کشد. سرعت و سرعت از عوامل بسیار مهم در ایمنی خیابان ها هستند. محدودیت سرعت پیش فرض 50 کیلومتر در ساعت استرالیا در مناطق مسکونی برای بسیاری از خیابان ها ناامن است.

در سطح جهانی، کشورها سرعت 30 کیلومتر در ساعت را به طور پیش فرض برای خیابان های فرعی و مراکز شهری در نظر گرفته اند و این کار نیز موثر است. کاهش سرعت پیش فرض به 30 کیلومتر در ساعت، تصادفات، شدت و مرگ و میر آنها را کاهش می دهد.

تنظیم سرعت 30 کیلومتر در ساعت به عنوان محدودیت سرعت پیش‌فرض، اقدامی کم‌هزینه است که برای نجات جان انسان‌ها کار می‌کند. اکثر استرالیایی ها از محدودیت سرعت کمتر در خیابان های محله حمایت می کنند. و علیرغم ترسی که رانندگان ممکن است داشته باشند، تأثیر ناچیزی بر کل زمان سفر دارد.

محدودیت‌های سرعت پایین‌تر باعث می‌شود مردم احساس امنیت بیشتری کنند و این تأثیری دگرگون‌کننده دارد. به عنوان مثال، در پرث، 2.8 میلیون سفر با ماشین در روز کمتر از 5 کیلومتر است که دو سوم کل سفرها است. هنگامی که مردم برای راه رفتن، صندلی چرخدار یا پریدن روی دوچرخه خود برای سفرهای کوتاه احساس امنیت می کنند، مانند بیرون آمدن برای شیر یا نان، ماشین را پشت سر می گذارند.

تعویض این سفرهای کوتاه با ماشین باعث کاهش ازدحام و انتشار کربن می شود. و با تقویت فعالیت بدنی و سلامت ذهنی سلامت ما را بهبود می بخشد.

از کجا شروع کنیم؟

به عنوان محقق، ما فکر می‌کنیم که عمل نکردن بر اساس شواهدی که برای افزایش ایمنی خیابان‌ها کار می‌کند، غیرقابل قبول است. ما معتقدیم که زمان اقدام فوری فرا رسیده است. در اینجا باید از کجا شروع کرد:

     مناطق اطراف مدارس، به ویژه کاهش سرعت و گذرگاه های امن تر

     تخصیص مجدد بودجه و فضا برای افزایش ایمنی و کارایی

     کاهش محدودیت سرعت در مناطق ساخته شده به طور پیش فرض.

محدودیت‌های سرعت پایین‌تر و خیابان‌های بازطراحی‌شده باید با کمپین‌های آموزشی عمومی و جریمه‌های سرعت پشتیبانی شود تا آگاهی از تلفات مرگبار سرعت غیرمجاز افزایش یابد.

چه کاری می توان انجام داد؟

تغییری باشید که می خواهید ببینید و قهرمان خیابان های محلی خود شوید. هنگامی که جوامع گرد هم می آیند تا خواهان تغییر باشند، کارساز است.به عنوان مثال، آمستردام همیشه بهشتی برای پیاده روی و دوچرخه سواری نبود. اقدامی هماهنگ جامعه علیه آن انجام داد تعداد بالای کودکانی که در خیابان ها جان خود را از دست می دهند.

یک گروه محلی راه اندازی کنید تا از خیابان های امن تر و سالم تر در محله خود حمایت کنید. سازمان هایی وجود دارند که از شما برای انجام اقدامات حمایت می کنند، مانند خیابان های بهتر.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *