توسط میچ زوکلی و ریچارد دی. هاروچ
شرکتهای SaaS (نرمافزار بهعنوان سرویس) امروزه برخی از استعدادها و منابع مالی برتر را در فناوری جذب میکنند. مهمترین شرکتهای SaaS اخیراً هفت مورد از 10 شرکت برتر را بر اساس فعالیتهای معاملات سرمایهگذاری خطرپذیر و سه مورد از 10 شرکت برتر را با سرمایهگذاری اشغال کردهاند. سرمایه گذاری مخاطره آمیز جلوتر از سرعت سال گذشته است که بیش از دو برابر حجم هر یک از سه سال قبل بود.
SaaS برای حل انواع مشکلات، مانند نظارت و امنیت، تجزیه و تحلیل هوش تجاری، حسابداری و امور مالی، مراقبت های بهداشتی، مدیریت منابع انسانی و نیروی کار، روابط با مشتری، و تبلیغات، فروش و بازاریابی استفاده می شود. در مجموع، پیشبینی میشود که درآمد شرکتهای SaaS هفده درصد رشد کند و بازاری 85 میلیارد دلاری ایجاد کند.
از منظر سرمایهگذار، چیزهای زیادی جذاب هستند: مقیاسپذیری، سهولت رویکرد، جریانهای درآمدی مکرر، و حاشیههای ناخالص بالا.بنابراین، برای متمایز شدن از مجموعه و تامین مالی شرکت SaaS شما چه چیزی لازم است؟ فهرست زیر چک لیستی است که به شما کمک می کند تا در افزایش سرمایه خطرپذیر، سرمایه اولیه یا فرشتگان موفق شوید.
1. یک عرشه سرمایه گذار بزرگ ضروری است
جذب سرمایه از سرمایه گذاران سخت و زمان بر است. بنابراین، بسیار مهم است که یک استارتآپ SaaS به طور کامل به سرمایهگذاران خود کمک کند و داستانی جذاب و جالب را بیان کند.
در اینجا نکاتی در زمینه زمین بازی وجود دارد:
- داستان خود را در 15 تا 20 اسلاید بگویید. (اگر نمی توانید داستان را با اختصار بیان کنید، نمی توانید آن را به خوبی بیان کنید.)
- توضیح دهید که چرا فرصت بازار زیاد است – و در کجا قرار دارید.
- استعدادهای تیم خود را توصیف کنید. بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به استارت آپ های تک بنیانگذار شک دارند. در حالی که استثناهای قابل توجهی وجود دارد، آنها نادر هستند. استارت آپ ها یک ورزش تیمی هستند SaaS از این نظر تفاوتی ندارد.
- در صورت امکان، داستان خود را بصورت بصری بگویید.
- جزئیات مالی بیش از حد ارائه نکنید. شاخص های کلیدی را بزنید و بقیه را برای پیگیری ذخیره کنید.
- سعی نکنید همه چیز را در یک زمین بازی بپوشانید. ارائه حضوری شما به شما فرصتی می دهد تا اطلاعات کلیدی را اضافه و برجسته کنید.
- از اصطلاحات انگلیسی ساده استفاده کنید یا از کلمات اختصاری حواس را از داستان خود دور کنید.
- رقابت را دست کم نگیرید یا کوچک نسازید.
- اطمینان حاصل کنید که اطلاعات و معیارهای شما به روز هستند.
- · “نگاه و احساس” اهمیت دارد. آن را به عنوان رابط سرمایهگذار خود در نظر بگیرید و از گرافیک حرفهای کمک بگیرید.
- برای ایدههای مربوط به ارائه، سایر طرحها را مرور کنید.
- مطمئن شوید که عبارت زیر را در پایین سمت چپ صفحه روی جلد قرار دهید: «محرمانه و اختصاصی. حق چاپ (ج) توسط [نام شرکت]. تمامی حقوق محفوظ است.” این به محافظت از مالکیت معنوی شما کمک می کند.
- پیش از جلسه، جدول را در قالب PDF برای سرمایه گذاران احتمالی ارسال کنید. تکیه بر گوگل درایو، دراپ باکس، یا برخی خدمات آنلاین دیگر، مانعی برای سرمایهگذار در خواندن آن ایجاد میکند.
2. آیا می توانید سرمایه گذاران فرشته را برای راه اندازی SaaS خود جذب کنید؟
سرمایه گذاران فرشته در ازای سهام مالکیت در شرکت های اولیه یا استارتاپ سرمایه گذاری می کنند. سرمایه گذاری معمولی فرشته 25000 تا 200000 دلار است، اما می تواند بسیار بالاتر باشد.
- سرمایه گذاران فرشته به ویژه به کیفیت تیم مدیریتی و بزرگی فرصت بازار اهمیت می دهند.
- سرمایه گذاران فرشته می خواهند مشکل بزرگی را که شما سعی در حل آن دارید درک کنند. آنها دوست دارند یک طرح واضح برای کسبوکار، یک خلاصه اجرایی یا ارایه اسلاید، یک نسخه بتا از ارائه SaaS، شواهدی از کشش اولیه، و پشتیبانی برای اینکه چرا تقاضای زیادی برای این سرویس وجود دارد، ببینند.
- سرمایه گذاران فرشته طیف وسیعی را از دوستان و خانواده تا سرمایه گذاران فرشته حرفه ای انجام می دهند.
- میتوانید از طریق وکلا، کارآفرینان دیگر، شبکههای سرمایهگذار فرشته مانند AngelList، سرمایهگذاران خطرپذیر، بانکداران سرمایهگذاری و سایتهای تامین مالی جمعی مانند Kickstarter و Indiegogo، سرمایهگذاران فرشته را بیابید.
- به خود زحمت ندهید از سرمایه گذاران فرشته بخواهید که یک قرارداد عدم افشا را امضا کنند – اکثر آنها این کار را انجام نمی دهند و این فقط روند را کند می کند.
3. سرمایه گذاری مخاطره آمیز برای استارتاپ های SaaS
پس از یک دور تأمین مالی فرشته، استارت آپ های SaaS اغلب به دنبال تأمین مالی و پشتیبانی یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر هستند. شرکت های VC سرمایه را تامین می کنند. کمک استراتژیک؛ معرفی به مشتریان، شرکا و کارمندان بالقوه؛ و خیلی بیشتر. در عوض، سرمایه گذاران مخاطره آمیز معمولاً یک موقعیت سهام ترجیحی در شرکت، کرسی در هیئت مدیره، حق وتو، حقوق ضد رقیق شدن، و حق اظهار نظر به دست خواهند آورد.
در نحوه اداره کسب و کار
در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در مورد تامین مالی سرمایه گذاری خطرپذیر بدانید:
- سرمایهگذاران خطرپذیر معمولاً تلاشهای سرمایهگذاری خود را بر روی بخشهای خاص صنعت، بر مراحل زندگی یک شرکت مرحله اولیه یا دورههای سری A، یا شرکتهای مرحله بعدی که درآمدهای معناداری به دست آوردهاندو جغرافیا (به عنوان مثال، منطقه خلیج، کالیفرنیای جنوبی، جدید یورک، بوستون یا سانتا مونیکا) متمرکز میکنند. قبل از اینکه به شرکت نزدیک شوید، تمرکز آن را بدانید.
- ارزش گذاری شرکت احتمالاً یکی از موضوعات اصلی خواهد بود و قابل مذاکره است. یک روش یا فرمول ارزشیابی «درست» وجود ندارد که بتوان بر آن تکیه کرد.
- یک سرمایهگذار خطرپذیر که علاقهمند است، یک “برگه مدت” غیر الزام آور ارائه میکند که شرایط کلیدی سرمایهگذاری پیشنهادی را مشخص میکند. مشاوران شرکتی باتجربه باید برای کمک به هدایت و مذاکره در مورد مسائل درگیر شوند.
- میزان کنترل و کرسی های هیئت مدیره هم برای کارآفرینان و هم برای سرمایه گذاران خطرپذیر مهم خواهد بود.
- سرمایه گذاران مخاطره آمیز بر حفاظت ضد رقیق شدن و حق مشارکت در دورهای آینده تامین مالی پافشاری خواهند کرد.
- سرمایه گذاران مخاطره آمیز قبل از اتمام سرمایه گذاری، بررسی های لازم را انجام می دهند (فرایند تامین مالی خطرپذیر ممکن است 30 تا 90 روز طول بکشد تا بسته شود).
- سرمایه گذاران مخاطره آمیز می خواهند مطمئن شوند که بنیانگذاران انگیزه ای برای ماندن و رشد شرکت دارند و احتمالاً درخواست خواهند کرد که سهام بنیانگذاران بر اساس اشتغال مستمر در معرض واگذاری قرار گیرند (و سپس “کسب درآمد” شوند).
- پس از تکمیل تامین مالی، سرمایه گذاران مخاطره آمیز اغلب در شرکت سهام اقلیت دارند. با این حال، آنها معمولاً بر روی “مفاد حفاظتی” (حق وتو) در مورد برخی اقدامات شرکت که می تواند بر سرمایه گذاری آنها یا بازده پیش بینی شده آنها تأثیر منفی بگذارد، پافشاری می کنند.
4. نشان دهید که فرصت بازار قابل توجه است
سرمایه گذاران می خواهند در فرصت های بزرگ با بازارهای بزرگ آدرس پذیر سرمایه گذاری کنند. مطمئن شوید که می توانید:
- بازار اولیه ای که در آن هستید و ارزش دلاری آن را تعریف کنید.
- نشان دهید که شرکت شما در موقعیتی قرار خواهد گرفت که بخش بزرگی از کل بازار آدرس پذیر را تصاحب کند.
- بازارهای دیگری را در نظر بگیرید که خدمات شرکت شما می تواند فراتر از بازار اولیه شما به آنها رسیدگی کند.
- بازارهایی را در نظر بگیرید که خدمات شما می تواند برای شرکای استراتژیک در سایر صنایع “قفل” را باز کند.
فیل دور، یکی از بنیانگذاران PeakSpan Capital، یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر که در شرکت های SaaS سرمایه گذاری می کند، بیان می کند:
یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده ارزش شرکت، بدیهی است که فرصتهای بازار است. اگر عملکرد خوبی دارید و در یک بازار رقابتی منطقی در بازاری که برای بسیاری از مشتریان «مهم» است، عملکرد خوبی دارید، احتمالاً بازتاب آن را در ارزشگذاری کسبوکارتان مشاهده خواهید کرد. توپ را پنهان نکنید! در مورد جذابیت فرصت بازاری که دنبال میکنید قوی و واضح باشید.
5. مسائل مدل کسب و کار SaaS
سرمایه گذاران به ویژه به تعدادی از مسائل کلیدی مدل کسب و کار ذاتی شرکت های SaaS حساس هستند، از جمله:
- با وجود این همه پیشنهاد SaaS، چگونه می توانید مورد توجه قرار بگیرید و متمایز شوید؟
- چرخه فروش چقدر است؟
- فرآیند ورود به سیستم برای مشتریان جدید چقدر آسان است؟
- آیا شرکت می تواند راهی مقیاس پذیر برای جذب کاربران پیدا کند؟
- چگونه می توان ریزش را کاهش داد؟
- آیا می توان ارزش بلندمدت مشتری را در طول زمان افزایش داد و در عین حال هزینه های جذب مشتری را کاهش داد؟
- آیا این سرویس به اندازه کافی کاربرپسند است؟
- چه سطحی از پشتیبانی مشتری برای اطمینان از رضایت مشتریان لازم است؟
- شرکت با چه هزینه های مداوم بهبود محصول مواجه خواهد شد؟
- آیا شرکت می تواند رشد قابل توجهی در کاربران را از نقطه نظر فنی با پیامدهای مالی قابل قبول مدیریت کند؟
آیا فرآیند مدیریت اشتراک / هزینه ها آسان و کارآمد است؟ رخی شرکت ها راه حل مدیریت اشتراک خود را می سازند؛ برخی دیگر از یک پلت فرم شخص ثالث مانند Apptus استفاده می کنند.
6. مالکیت فکری و مسائل فناوری برای شرکت های SaaS
سرمایه گذاران SaaS به ویژه به نرم افزار، فناوری و مالکیت معنوی یک شرکت علاقه مند هستند. سوالاتی که سرمایه گذاران دنبال خواهند کرد عبارتند از:
- نرم افزار شرکت چقدر متمایز است؟
- چه مزیت های رقابتی نسبت به ارائه های موجود SaaS وجود خواهد داشت؟
- تکرار پیشنهاد شرکت چقدر آسان خواهد بود؟
- ساخت، نگهداری و ارتقای پیشنهاد چقدر هزینه بر خواهد داشت؟
- شرکت چه IP کلیدی دارد (اختراعات، حق ثبت اختراع در انتظار، حق چاپ، اسرار تجاری، علائم تجاری، نام دامنه)؟
- IP شرکت چگونه توسعه یافت؟
- چه شرایطی وجود دارد که IP شرکت حقوق شخص ثالث را نقض نمی کند؟
- آیا IP به درستی متعلق به شرکت است و به همه کارمندان و مشاوران اختصاص داده شده است
- آیا کارفرمایان قبلی یکی از اعضای تیم ادعای بالقوه ای نسبت به IP شرکت دارند؟
- اگر IP در دانشگاه یا از طریق کمک های مالی دولتی یا با فناوری منبع باز توسعه یافته باشد، آیا شرکت حق استفاده از فناوری را دارد؟
7. مطمئن شوید که چشم انداز رقابتی SaaS را درک کرده اید
رقبای این شرکت همیشه برای سرمایه گذاران یک مشکل خواهند بود، زیرا برخی از سرمایه گذاران معتقدند بازار SaaS در برخی زیربخش ها بیش از حد اشباع شده است. شما باید برای پاسخ به سوالات زیر آماده باشید:
- رقبای اصلی شرکت شما چه کسانی هستند؟
- چه چیزی به شرکت شما مزیت رقابتی می دهد؟
- ویژگی های اصلی متمایز کننده پیشنهاد شما چیست؟
شما باید درک کاملی از چشم انداز رقابتی فعلی نشان دهید و آماده پاسخگویی به سوالات در مورد رقبای خود باشید. اگر رقبای اصلی خود را کاملاً درک نکنید، سرمایه گذار ممکن است به این نتیجه برسد که شما واقعاً بازار را درک نمی کنید. رقبای شما اغلب شرکتهای بزرگ و با سرمایه خوبی هستند، بنابراین انتظار این سوال اجتنابناپذیر را داشته باشید که چگونه میتوانید به طور منطقی با بازیکنان بزرگتر رقابت کنید.
8. چه کششی به دست آورده اید؟
شرکتی که زودتر از موعد جذب شده باشد، احتمال بیشتری برای تامین مالی سرمایه گذاران و شرایط بهتری دارد. در اینجا نحوه نشان دادن آن آمده است:
- ایجاد یک پیشنهاد بتا یا حداقل قابل دوام
- مشتریان اولیه یا آزمایشی
- مشارکت های استراتژیک
- توصیفات مشتری
- پذیرش در برنامه های رقابتی مانند Y Combinator یا سایر شتاب دهنده ها یا انکوباتورهای فناوری
- هجوم اولیه مطبوعات یا رسانه های اجتماعی
یک سرمایه گذار بررسی خواهد کرد که چه چیزی باعث این موفقیت ها شده است و چگونه می توان آنها را تسریع و مقیاس کرد.
اندی تامپسون، مدیر عامل شرکت Safehub سانفرانسیسکو SaaS، که یکپارچگی ساختاری ساختمانها را نظارت میکند و به صاحبان ساختمان هشدار میدهد، میگوید:
“ما در ارائه خود به سرمایه گذاران بسیار مهم یافتیم که بتوانیم نمایشی از داشبورد SaaS خود را به آنها نشان دهیم و اینکه بتوانیم پایلوت های اولیه مشتریان را نشان دهیم. به علاوه، ما در برنامه شتاب دهنده در Bolt در سانفرانسیسکو پذیرفته شدیم. این به ما امکان داد تا دور اول قابل توجهی از تامین مالی را تامین کنیم.”
9. معیارهای کلیدی مالی برای شرکت های SaaS
در اینجا معیارهای مالی مهم برای شرکت های SaaS آمده است:
- درآمد مکرر ماهانه (MRR) برای شرکتهای SaaS که عمدتاً قراردادهای اشتراک ماهانه دارند، MRR را نشان دهیدکه دارای سه جزء زیر است:
- مشتریان جدید در ماه اضافه شدند
- مشتریان فعلی که اشتراک خود را خاتمه داده اند
- افزایش درآمد از مشتریان فعلی که اشتراک خود را گسترش داده اند
- درآمد دوره ای سالانه (ARR) اگر اشتراک های سالانه یا چند ساله ارائه می دهید، تمرکز اصلی روی ARR است.
- ارزش قرارداد سالانه (ACV) ارزش قرارداد سالانه میانگین درآمد سالانه هر قرارداد مشتری است. به عنوان مثال، اگر شرکت یک مشتری تحت یک قرارداد سه ساله به مبلغ 30000 دلار داشته باشد، ACV 10000 دلار خواهد بود. این میانگین در بین همه مشتریان است.
- ارزش مادام العمر یک مشتری – ارزش مادام العمر یک مشتری چقدر است؟ بدیهی است که در روزهای اولیه یک استارتآپ به سختی میتوان مقدار آن را تعیین کرد. اما مهم است که ارزش بالقوه طول عمر یک مشتری را برای ارزیابی هزینه های بازاریابی و سودآوری مشتری پیش بینی کنید.
- حاشیه ناخالص – حاشیه ناخالص درآمد خالص فروش شرکت منهای بهای تمام شده کالای فروخته شده آن است. این نشان دهنده مقدار درآمد فروش باقی مانده پس از اینکه شرکت هزینه های مستقیم تولید محصول SaaS را متحمل شد، است.
- · نقدینگی از دست رفته و جریان نقدی – شرکتهای SaaS اغلب در سالهای اولیه با زیانهای قابل توجهی مواجه میشوند که منجر به یک مشکل جریان نقدی مرتبط میشود. و هرچه رشد سریعتر باشد، مشکل جریان نقدی بیشتر می شود. بنابراین، شرکتهای SaaS باید نرخ سوخت و سرمایه مورد نیاز خود را به دقت در نظر بگیرند. کارآفرینان باید به طور مستمر بر وضعیت نقدینگی و تغییرات در موقعیت نقدی خود نظارت کنند.
- سود قبل از بهره، مالیات، استهلاک و استهلاک (EBITDA) اغلب برای اندازهگیری عملکرد عملیاتی یک شرکت، بدون فاکتورگیری هزینههای بهره، مالیات یا تعدیلات حسابداری استفاده میشود.
- ریزش مشتری – نرخ ریزش نرخی است که شرکت با آن مشتریان خود را از دست می دهد. نرخ ریزش بالا می تواند نشان دهد که مشتریان از محصول راضی نیستند یا ارزش کافی برای هزینه را پیدا نمی کنند.
- معیارهای قیف مشتری – شرکت در ماه چند سرنخ خام یا درخواست برای محصول دریافت می کند؟ چه تعداد از آنها به مشتریان پولی تبدیل می شوند؟ چه منابع سرب بیشترین سود را دارند؟ شرکت چگونه سرنخ ها را افزایش می دهد؟
- هزینه جذب مشتری – هزینه متوسط برای جذب مشتری چقدر است؟ مراقب باشید این هزینه ها را دست کم نگیرید.
در حالت ایده آل، یک داشبورد آنلاین ایجاد خواهید کرد که به شما امکان می دهد به راحتی این معیارهای کلیدی را نظارت و گزارش دهید و مطمئن شوید که از این معیارها یاد میگیرید و سریع یاد میگیرید
هیئت مدیره و بنیانگذاران اغلب در واکنش به کاهش کشش فروش بسیار کند عمل می کنند، چند چرخه فروش را برای تشخیص مشکل و سپس زمان بیشتری برای یافتن راه حل می گذرانند. مشکل معمولاً محصول، تیم فروش یا بازاریابی است. بهتر است خیلی سریع راه حل را پیدا کنید.
دین استفنز، مدیر عامل شرکت سلامت SaaS در سانفرانسیسکو، Talix, Inc.، میگوید:
معیارهای مالی و عملیاتی SaaS بینش قدرتمندی در مورد عملکرد محصول و شرکت ارائه می دهد. بدون چنین دانشی، تیم های رهبری کور هستند. با آن می توانیم تغییرات به موقع در فروش، بازاریابی، محصول و سایر سرمایه گذاری ها ایجاد کنیم. و این ردیابی معیارها نباید هزینه سربار گرانی برای نگهداری باشد. ابزارهای گزارشدهی خارج از قفسه امروزی باید حسابداری، بودجهبندی، قراردادها، فعالیتهای فروش و بازاریابی و موفقیت مشتری را به زیرساخت گزارشدهی ناب و هوشمند پیوند دهند.
10. آیا پیش بینی های مالی شرکت واقع بینانه و جالب است؟
اگر یک شرکت SaaS پیشبینیهایی را به سرمایهگذاران ارائه کند که نشان میدهد شرکت در مدت پنج سال به ۳ میلیون دلار ARR یا درآمد خواهد رسید، آنها علاقه کمی خواهند داشت. سرمایه گذاران می خواهند در شرکتی سرمایه گذاری کنند که بتواند رشد قابل توجهی داشته باشد و به یک تجارت هیجان انگیز تبدیل شود. از طرف دیگر، اگر پیشبینیهایی را نشان دهید که در آن شرکت پیشبینی میکند در سه سال آینده به 500 میلیون دلار برسد، سرمایهگذاران فقط فکر میکنند که شما غیرواقعبین هستید، به خصوص اگر امروز در حداقل درآمد هستید. از فرضیاتی در پیشبینیهای خود که توجیه آنها دشوار است، اجتناب کنید، مانند اینکه چگونه به رشد 400 درصدی درآمد تنها با رشد 20 درصدی در هزینههای عملیاتی و بازاریابی میرسید.
برای اینکه پیش بینی های مالی شما را باور کنند، سرمایه گذاران از شما می خواهند که مفروضات کلیدی خود را بیان کنید و آنها را متقاعد کنید که این مفروضات منطقی هستند. اگر نمیتوانید این کار را انجام دهید، سرمایهگذاران احساس نمیکنند که شما یک کنترل واقعی در تجارت دارید. انتظار داشته باشید که سرمایه گذاران از مفروضات عقب نشینی کنند و از شما بخواهند که پاسخ قانع کننده و متفکرانه ای داشته باشید.
11. قرارداد مشتری SaaS
سرمایه گذاران می خواهند توافق مشتری شما را ببینند. باید شامل موارد زیر باشد:
- یک حق غیر انحصاری محدود برای مشتری برای استفاده از خدمات مطابق با شرایط قرارداد
- مدت مجوز (ماه به ماه یا سال به سال مدت معمولی است)
- قیمت گذاری برای خدمات
- نحوه تمدید قرارداد (مانند تمدید خودکار)
- حقوق فسخ توسط مشترک و شرکت
- حفظ حقوق مالکیت معنوی توسط شرکت
- نمایندگی ها و ضمانت های محدود توسط شرکت و سلب مسئولیت از هرگونه نمایندگی و ضمانت نامه دیگر
- سطوح خدمات
- تعهدات نگهداری و پشتیبانی
- محدودیت ها و استثنائات مسئولیت
- مقررات امنیت داده و حفظ حریم خصوصی
- حفاظت از غرامت محدود
- رویه حل اختلاف (مانند داوری و مستثنی کردن حق طرح دعوای دسته جمعی)
- بند فورس ماژور
این منطقه ای است که در آن یک وکیل معاملاتی فناوری می تواند ارزش واقعی ارائه دهد – و به شما کمک کند شب بخوابید.
12. مسائل حقوقی برای استارت آپ های SaaS
در نهایت، سرمایه گذاران به چندین سوال دیگر نگاه می کنند تا مطمئن شوند خانه شما از منظر حقوقی مرتب است:
- آیا سازمان به درستی سازماندهی شده است ؟اکثر سرمایه گذاران ترجیح می دهند در شرکت ها سرمایه گذاری کنند، نه شرکت های LLC
- آیا این شرکت به مسائل مربوط به حریم خصوصی داده ها و امنیت سایبری توجه می کند؟ آیا با GDPR و سایر قوانین قابل اجرا فدرال و ایالتی مطابقت دارد؟ آیا CCPA آماده است؟ اگر بر مراقبت های بهداشتی متمرکز است، آیا با HIPAA مطابقت دارد؟
- آیا شرکت هنگام انتشار سهام یا اختیار معامله در شرکت، قوانین مربوط به اوراق بهادار را رعایت کرده است؟
- آیا معامله با هم بنیانگذاران مشخص شده است، به خصوص اگر یکی از بنیانگذاران شرکت را ترک کند؟
- آیا شرکت با قوانین استخدامی مطابقت دارد؟ آیا سیاست های مناسبی مانند سیاست های منع آزار و اذیت جنسی وجود دارد؟ آیا تمامی مدارک استخدامی مناسب را از کارکنان اخذ کرده است؟
- آیا همه کارکنان و پیمانکاران ملزم به امضای قراردادهای محرمانه و واگذاری اختراع هستند؟
- آیا شرکت اقدامات مناسبی برای حفاظت قانونی از مالکیت معنوی خود انجام می دهد؟
- آیا ملاحظات مالیاتی کلیدی در نظر گرفته شده است؟
- آیا نام شرکت یا خدمات آن مشکلات مربوط به علامت تجاری، مشکلات نام دامنه یا سایر مسائل را ایجاد می کند؟
- آیا شرکت باید برای ایجاد انگیزه در کارمندان، یک طرح عدالت کارکنان را اجرا کند؟
نتیجه:
استارتآپهای SaaS پتانسیل بسیار بالایی دارند و این بخش علاقه قابل توجهی از سوی سرمایهگذاران را به خود جلب کرده است. برای کارآفرینان SaaS مهم است که از دیگران در صنعت یاد بگیرند. یک مکان عالی برای شروع SaaStr Annual است، یک رویداد صنعتی سالانه که توسط SaaStr، بزرگترین جامعه مدیران، بنیانگذاران و کارآفرینان SaaS در جهان میزبانی می شود.