
۱۲ ژوئیه ۲۰۲۵، عکس از نویسنده: پرابات رانجان میشرا -روش آزمایش، نیاز به آزمایشهای پرهزینه دنیای واقعی را کاهش میدهد. (تصویر نمایشی) -پیپو/گری هرشورن
یک شرکت سوئدی اخیراً شبیهساز سلول باتری خود را که میتواند عملکرد خودروهای برقی را افزایش دهد، به نمایش گذاشته است. آلیارو فاش کرد که شبیهساز سلول باتری (BCS) آن به کاربران این امکان را میدهد تا عملکرد سیستم مدیریت باتری (BMS) را تأیید کنند.
این سیستم هم سلولهای باتری و هم حسگرها را شبیهسازی میکند تا اطمینان حاصل شود که ارتباطات، عملکردهای ایمنی، تعادل سلول و الگوریتمهای نظارت بر خطا مطابق انتظار عمل میکنند. شبیهساز به تیمهای آزمایش اجازه میدهد تا عملکرد سیستم مدیریت باتری را تأیید کنند.
این سیستم که در رویدادی که توسط امرسون که قبلاً NI بود سازماندهی شده بود، اثربخشی خود را به نمایش گذاشت.
این شرکت فاش کرد که هنگام آزمایش نرمافزار تعبیهشده روی BMS، ملاحظات ایمنی، در دسترس بودن یا هزینه میتواند انجام آزمایشهای اعتبارسنجی لازم را با استفاده از یک سیستم آزمایش کامل غیرعملی کند.
آلیارو در بیانیهای گفت: “این شبیهساز به تیمهای آزمایش اجازه میدهد تا عملکرد سیستم مدیریت باتری را در محیط آزمایشگاهی بدون استفاده از باتری واقعی تأیید کنند. شبیهساز سلول باتری میتواند هم در آزمایش تولید و هم در آزمایش اعتبارسنجی استفاده شود که یک گردش کار آزمایش یکپارچه را امکانپذیر میکند.”
شبیهسازهای سلول باتری از ترکیبی از مدلهای الکتروشیمیایی استفاده میکنند.
آلیارو همچنین تأکید کرد که شبیهسازهای سلول باتری آن از ترکیبی از مدلهای الکتروشیمیایی و دادههای تجربی برای شبیهسازی رفتار سلولهای باتری لیتیوم-یون استفاده میکنند. این امر امکان پیشبینی دقیق عملکرد باتری را در شرایط عملیاتی مختلف فراهم میکند.
سیستمهای آن میتوانند برای ارزیابی تأثیر پارامترهای مختلف طراحی باتری بر عملکرد باتری، مانند ضخامت الکترود و تخلخل، مورد استفاده قرار گیرند. این امر بینشی در مورد طراحی بهینه سیستمهای باتری برای کاربردهای خودروهای برقی ارائه میدهد.مدلهای باتری را میتوان در سیستم تست مستقر کرد تا ویژگیهای باتری را با باتریهای واقعی آزمایش کنند.
تولیدکنندگان خودروهای برقی میتوانند عملکرد خودروهای خود را بهبود بخشند.
آلیارو گفت: «با بهینهسازی طراحی باتری و ارزیابی عملکرد باتری، تولیدکنندگان خودروهای برقی میتوانند عملکرد خودروهای خود را بهبود بخشند. این میتواند شامل افزایش برد، کاهش زمان شارژ و بهبود راندمان کلی باشد.»
این شرکت همچنین تأکید کرد که استفاده از یک شبیهساز سلول باتری میتواند با کاهش نیاز به آزمایش فیزیکی سلولهای باتری، در زمان و منابع صرفهجویی کند. این امر امکان توسعه سریعتر و مقرونبهصرفهتر سیستمهای باتری برای کاربردهای خودروهای برقی را فراهم میکند.
ماژولهای شبیهسازی سلول باتری، باتری واقعی را با قابلیت درج خطای سختافزاری باز، اتصال کوتاه و زمین بهطور پیشفرض شبیهسازی/جایگزین میکنند.این سیستم میتواند تمام ویژگیهای یک سلول باتری یا بسته باتری را با استفاده از سختافزار شبیهسازی و/یا مدلهای ریاضی با استفاده از Simulink شبیهسازی کند.
این سیستم میتواند با استفاده از مدلها، ابزارها و گردشهای کاری موجود، بهسرعت مستقر شود. سیستمهای تست باید بهسرعت و با برنامههای تحویل سریع راهاندازی و اجرا شوند.این روش آزمایش، نیاز به آزمایشهای پرهزینه در دنیای واقعی را کاهش میدهد، هزینه را به حداقل میرساند و قابلیت اطمینان را تضمین میکند. با یک تستر انعطافپذیر که برای توسعه و سفارشیسازی جهت برآورده کردن نیازهای متغیر طراحی شده است، استفاده مجدد از سیستم را به حداکثر برسانید.
این شرکت در رویداد «روزهای NI هند 2025» که اخیراً برگزار شد، شبیهساز سلول باتری xVolt را به نمایش گذاشت.