نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

21 بهمن 1403 2:57 ب.ظ

استراتژی نوآوری چیست؟

استراتژی نوآوری چیست؟

نویسنده: پل ون زانت

نوآوری فقط زمانی اتفاق نمی افتد که از سوی کسی الهام گرفته شود. برای اطمینان از پیشرفت رو به جلو، یک کسب و کار باید ساختاری ایجاد کند که نوآوری را به طور منظم تحریک کند. این ساختار میزان و کارایی نوآوری کلی را تعیین می کند و معمولاً به عنوان یک استراتژی نوآوری شناخته می شود. این مقاله استراتژی نوآوری را تعریف می کند، چگونگی ایجاد آن را مورد بحث قرار می دهد و انواع اصلی نوآوری را تشریح می کند.

استراتژی نوآوری چیست؟

استراتژی نوآوری طرحی است که نقاط عطف رشد آینده را در تلاش برای رفع نیازهای برآورده نشده مشتری سازماندهی می کند. این جزئیات ارزش افزوده شده به محصول/خدمات را در ماه‌های آینده نشان می‌دهد و باید کسب‌وکار شما را برای هدف‌گیری بهتر تجربه مشتری بهبود بخشد.

یک طرح نوآوری شامل سیاست‌ها، روش‌های تحقیق و استراتژی‌هایی است که برای رسیدن به اهداف مورد نظر شما مورد نیاز است. این اساسا یک مدل کسب و کار برای برنامه ریزی نوآوری شما است و راهنمای بهبود سرمایه نوآورانه کسب و کار شما خواهد بود.

نوآوری فقط اتفاق نمی افتد؛ از یک محیط مدیریت شده که بر توسعه عمدی ایده های جدید تأکید دارد، متولد شده است. ایجاد یک ذهنیت نوآوری مؤثر برای هر سازمانی که می خواهد یک مزیت رقابتی ایجاد کند ضروری است و برنامه ریزی برای آینده را بسیار مؤثرتر می کند.

بر اساس نوع نوآوری که سازمان شما دنبال می کند، نیازهای مشتری که شما هدف قرار داده اید بسیار متفاوت به نظر می رسد. تحت یک طرح نوآوری پایدار، شما به کاربران فعلی و نیازهای آنها نگاه خواهید کرد، اما یک طرح نوآوری رادیکال بر بازاری کاملاً متفاوت و دست نخورده تمرکز خواهد کرد تا پتانسیل نوآوری را در آنجا تقویت کند. برای درک بهتر تفاوت ها، انواع اصلی نوآوری را در زیر بیان می کنیم.

چرا استراتژی نوآوری مهم است؟

یک استراتژی نوآوری بر ارزش اصلی کسب و کار و چگونگی گسترش آن برای برآورده کردن نیازهای مشتری یا هدف قرار دادن یک بازار کاملاً جدید متمرکز است. افزایش ارزش یکی از مهمترین کارهایی است که یک شرکت می تواند برای بهینه سازی حفظ مشتری انجام دهد. یک استراتژی نوآوری می تواند تضمین کند که کسب و کار شما جلوتر از منحنی است و نیاز مشتری جدید را در زمان بروز برآورده می کند. در اینجا برخی از دلایل ضروری بودن استراتژی نوآوری آورده شده است.

  • اهداف را روشن می کند: ایجاد یک استراتژی نوآوری به رسمی شدن برخی از مهم ترین اهداف در کسب و کار کمک می کند. زمانی که اهداف سازمان اعلام می شود، به اولویت بندی آنچه برای کسب و کار مهم است و اینکه چگونه تیم شما می تواند به طور موثر به آنها دست یابد، کمک می کند.
  • ایجاد همسویی: مشابه با شفاف سازی اهداف، ایجاد یک استراتژی نوآوری به ایجاد همسویی در تمام سطوح کسب و کار کمک می کند. چه وظایف فردی، چه استراتژی سطح بالا، چه مدیریت عملیات، همه ایده مشترکی در مورد اهداف اصلی و نحوه رسیدن به آنها خواهند داشت.
  • بهینه سازی برای موفقیت بلندمدت: به جای تمرکز صرفا بر روی آینده نزدیک، یک استراتژی نوآوری حرکت استراتژیک بلند مدت کسب و کار را روشن می کند. این به وظایف کوتاه مدت معنا می بخشد و به شرکت یک مسیر طولانی برای هدف گذاری در طول زمان می دهد.
  • همکاری را تقویت می کند: زمانی که نوآوری در مرکز یک تجارت قرار دارد، برای پیشبرد امور به همکاری نیاز است. ایجاد یک استراتژی نوآوری به طور ذاتی بر نوآوری بین افراد، تیم ها و بخش ها تاکید دارد. این بهترین محیط را برای موفقیت نوآوری ایجاد می کند.

انواع مختلف استراتژی نوآوری

همه نوآوری ها یکسان نیستند، و هنگام توسعه یک استراتژی نوآوری، باید بدانید که برای کدام نوع نوآوری تلاش خواهید کرد. در اینجا چهار نوع عمده نوآوری آورده شده است.

نوآوری پایدار

نوآوری پایدار رایج ترین نوع نوآوری است و به جای جایگزینی بر بهبود تمرکز دارد. این نوع نوآوری بر بهبود اقدامات و قابلیت های موجود با هدف قرار دادن مشکلات شناخته شده برای کاربر تأکید دارد.

تکیه بر قابلیت‌های موجود و خدمت به پایگاه مشتریان فعلی، مکان مهمی برای تمرکز است و معمولاً با ارزش شرکت شما همسو است. در حالی که حفظ نوآوری همیشه مهم است، سقف آن نسبت به سایرین پایین‌تر است و می‌تواند پس از مدت زمان طولانی‌تری راکد به نظر برسد.

نوآوری مخرب

نوآوری مخرب زمانی است که شما از نیاز پایگاه مشتری فعلی خود فراتر می‌روید، چیزی بیشتر از نیاز آنها را ارائه می‌کنید و بازار جدیدی را از این قابلیت‌ها جذب می‌کنید.

نوآوری مخرب می تواند نیازهای کاربران فعلی شما را برآورده کند و در عین حال بازار جدیدی را نیز باز کند، اما معمولاً برای هدف قرار دادن یک بازار دست نخورده استفاده می شود که جایگزین بازار موجود می شود.

اگر این سبک نوآوری به درستی انجام شود می‌تواند ارزشمند باشد، اما برخی عدم قطعیت‌ها را افزایش می‌دهد زیرا وضعیت پایگاه کاربر فعلی شما را به خطر می‌اندازد. با این حال، اگر آن را با موفقیت به پایان برسانید، برای رشد در ماه های آینده آماده شده اید.

نوآوری رادیکال

نوآوری رادیکال جسورانه ترین استراتژی نوآوری در بین همه آنهاست و شما را ملزم می کند تا بازار فعلی خود را به دنبال یک روش کاملاً جدید تخریب کنید.

ه. این نوع نوآوری معمولاً نشانه یک تغییر قابل توجه در یک سازمان است و می تواند نشان دهنده یک تلاش مخرب در یک بازار جدید باشد.

هنگام انجام نوآوری ریشه ای، یک سازمان باید فناوری پیشرفته را با یک مدل کسب و کار نوآورانه ترکیب کند تا کاری را ارائه دهد که قبلا هرگز انجام نشده است. تکمیل یک نوآوری رادیکال نسبتاً نادر است اما زمانی که با موفقیت انجام شود بسیار سودآور است.

نوآوری معماری

نوآوری معماری کمتر بر رشد متمرکز است و بیشتر بر تغییر ساختاری در کسب و کار متمرکز است. این بر تغییر کل نگر در سراسر یک سازمان تأکید دارد، با تغییرات ناشی از فناوری جدید و مدل کسب و کار جدید.

به دلیل تغییرات داخلی و خارجی که برای تکمیل موفقیت آمیز آن لازم است، انجام نوآوری های معماری می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. قطعات این مدل زمانی که مجزا هستند لزوماً نوآورانه نیستند، اما عوامل مهمی برای تغییر هستند که به شما امکان می‌دهند در کل کسب و کار خود را نوآوری کنید.

چگونه یک استراتژی نوآوری ایجاد کنیم

هر استراتژی نوآوری متفاوت خواهد بود و با یکی از انواع نوآوری که در بالا ذکر شد همسو خواهد بود. در حالی که هر سازمان اهداف منحصر به فرد و رویکردهای متفاوتی خواهد داشت، برخی از بهترین شیوه ها برای ایجاد یک استراتژی نوآوری وجود دارد که به هر کسب و کاری کمک می کند. در اینجا چند راهنمای مهم وجود دارد که باید هنگام ایجاد یک استراتژی نوآوری دنبال کنید.

تحلیل استراتژی فعلی

اولین گام برای ایجاد یک استراتژی نوآوری این است که درک کنید در حال حاضر در کجا ایستاده اید و کجا می توانید بیشتر پیشرفت کنید. این یک نکته کلیدی در انتخاب نوع نوآوری است که استراتژی خود را بر اساس آن قرار می دهید، زیرا باید تعیین کنید که آیا بازار هدف خود را مختل می کنید یا به آن می پردازید.

درک هویت برند، ارزش مشتری و تمرکز فعلی برای ایجاد یک استراتژی نوآوری متناسب با سازمان شما ضروری است. در طول این فرآیند، انجام برخی تحلیل‌های رقابتی برای تعیین اینکه سایر بازیکنان در کجای اکوسیستم رقابتی شما در حال تکامل هستند و اینکه چگونه می‌تواند بر تغییرات آینده شما تأثیر بگذارد، می‌تواند مفید باشد.

انجام یک تجزیه و تحلیل داخلی در ابتدا مهم است، زیرا پایه و اساس نوع استراتژی نوآوری را که انتخاب می‌کنید و چگونه برای آینده اولویت‌بندی می‌کنید، ایجاد می‌کند.

تحقیق در مورد نیازهای مشتری

پس از تعیین موقعیت خود، باید تحقیق در مورد نیازهای مشتری خود را آغاز کنید. درک نیازهای در حال تغییر پایگاه مشتری شما برای ارائه مداوم ارزش از طریق محصول/خدمت شما حیاتی است.

بسته به نوآوری که روی آن تمرکز می کنید، ممکن است بخواهید در زمینه های مختلف در ارتباط با نیازهای مشتری خود تمرکز کنید. به عنوان مثال، اگر در حال ایجاد یک استراتژی نوآوری مخرب هستید، ممکن است به طور خلاصه نیازهای پایگاه کاربری فعلی خود را در نظر بگیرید، اما به شدت بر بازار هدف ایده آل خود تمرکز خواهید کرد، که هنوز به آن توجه نشده است.

این جزئیات برای توسعه ارزش و پیام رسانی در کسب و کار شما بسیار مهم است، بنابراین مهم است که درک روشنی از اینکه بازار هدف شما چه کسی است و چگونه می توانید با موفقیت نیازهای آنها را برآورده کنید، ایجاد کنید.

ارزش پیشنهادی خود را کامل کنید

پس از ایجاد یک طرح کلی از مشتریان شما، باید بدانید که چرا آنها محصول/خدمت شما را انتخاب می کنند. اینجاست که ارزش پیشنهادی شما نمایان می شود.

ارزش پیشنهادی موجود شما باید با ایجاد استراتژی نوآوری خود تکامل یابد. این بیانیه شامل تغییرات کلی در کسب و کار شما از طریق نوآوری شما می شود، اما همچنین به این موضوع می پردازد که چرا مشتری محصول شما را انتخاب می کند و چه چیزی از آن به دست می آورد. ارزش پیشنهادی استراتژی نوآوری شما باید شبیه ارزشی باشد که با محصول نهایی خود ارائه می دهید.

این ارزش نباید با آنچه در حال حاضر است یکسان باشد، بنابراین مطمئن شوید که درک می کنید که استراتژی نوآوری شما چگونه کسب و کار شما را متمایز می کند و آن را در پیشنهاد ارزش تکامل یافته خود منعکس می کنید.

رسمی کردن روش های نوآوری

آخرین قطعه برای ایجاد یک استراتژی نوآوری، رسمی کردن تکنیک ها و روش هایی است که برای ساخت استراتژی استفاده می شود. برای اجرای استراتژی نوآوری خود به طور مداوم و کارآمد، باید بدانید که چگونه می توانید هر مرحله را برای ایجاد یک محصول نهایی ارزشمند بسازید.

بخش هایی که استراتژی نوآوری شما را تشکیل می دهند بر توسعه، تحقیق، بازاریابی و ارتباطات راه حل های جدید شما متمرکز خواهند بود. مهم است که استراتژی نوآوری خود را به پروژه های خاصی محدود کنید که به اهداف کلی شما کمک می کند. با رهبران تیم در تحقیق و توسعه، توسعه و بازاریابی همکاری کنید تا بفهمید چگونه می توانید اهداف خود را عملی و قابل دستیابی کنید. این بهترین کاری است که می توانید انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که استراتژی نوآوری شما به طور مداوم بر اساس ساخته شده و در طول زمان بهبود می یابد.

الگوهای استراتژی نوآوری

ایجاد یک استراتژی نوآوری زمانی آسان‌تر است که با تیم شما انجام شود. به منظور تسهیل همکاری، چند الگو وجود دارد که ایجاد یک استراتژی نوآوری را بسیار ساده می کند.

انتخاب استراتژی

الگوی آبشار انتخاب استراتژی به شما امکان می دهد یک استراتژی نوآوری کل نگر را در قالب سازمان یافته ایجاد کنید. هر بخش از کسب و کار را به گروه خود تقسیم می کند. این امر مستلزم این است که در مورد نحوه تعامل هر جزء با یکدیگر فکر کنید و در نهایت یک استراتژی ایجاد کنید که به خوبی آگاه و کاملاً یکپارچه باشد.

این الگو بر تعامل بین عملیات داخلی تاکید می کند و نشان می دهد که ارتباطات و همسویی چقدر برای نوآوری موفق حیاتی است.

ماتریس جاه طلبی نوآوری

ماتریس جاه طلبی نوآوری الگویی است که به تعیین اینکه کدام نوآوری باید بخشی از مدل کسب و کار مرکزی باشد و کدام یک باید بخشی از یک گسترش ریشه ای باشد کمک می کند. هنگام ایجاد یک استراتژی نوآوری، درک نوع نوآوری که بر روی آن تمرکز می کنید مهم است و استفاده از یک ماتریس جاه طلبی نوآوری می تواند به روشن شدن این تصمیم کمک کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *