نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 3:02 ب.ظ

طراحان UX/UI در مقابل توسعه دهندگان  ، تفاوت در چیست؟

28 آوریل 2023-نمای نزدیک از توسعه دهنده ux و طراح رابط کاربری -توسط ویبهاو شاه

UX در مقابل UI چیزی است که معمولاً هنگام صحبت در مورد طراحی وب و طراحی برنامه می شنویم. اما دقیقاً تفاوت این دو اصطلاح چیست؟  و چگونه طراحان UX/UI و توسعه دهندگان UX/UI با یکدیگر ارتباط دارند؟

این سوالات قبلا بارها پرسیده شده است. خوب، وقت آن است که یک بار برای همیشه همه چیز را روشن کنیم.

UX (تجربه کاربری) چیست؟

اصطلاح “تجربه کاربر” معمولاً در زمینه طراحی وب سایت و برنامه های تلفن همراه استفاده می شود. تجربه کاربر نحوه درک کاربران از تعامل بین خود و محصول است. این کل نحوه درک کاربر از رابط یک محصول است.

اگر شما در حال طراحی یک ماشین باشید. ممکن است بخواهید بدانید که چه چیزی یک تجربه رانندگی خوب را ایجاد می کند، مانند راحتی صندلی، دید، ویژگی های ایمنی، و غیره.به طور خلاصه، تجربه کاربر از هر چیزی که یک فرد می بیند، می شنود، لمس می کند، می چشد، بو می کند و احساس می کند در هنگام تعامل با یک محصول نتیجه می گیرد.

UI (رابط کاربری) چیست؟

در مقابل، رابط کاربری نمایش بصری تجربه کاربر است. نمونه ای از رابط کاربری دکمه ها، منوها، جعبه های متن و هر عنصر بصری دیگری است که ظاهر و احساس یک برنامه یا وب سایت خاص را می سازد.

برخلاف تجربه کاربری که بر تجربه استفاده از یک محصول تمرکز دارد، رابط کاربری به عناصر فیزیکی واقعی اشاره دارد که با آنها تعامل دارند.

چگونه UI و UX با هم جمع می شوند؟

هنگامی که به تجربه کاربری فکر می کنید، درک این نکته ضروری است که بدون رابط کاربری نمی تواند وجود داشته باشد. شما باید هر دو مفهوم را هنگام طراحی یک وب سایت یا اپلیکیشن در نظر بگیرید تا یک تجربه کاربری منسجم و موثر ایجاد کنید.

این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما با این وجود قابل ذکر است. هنگام طراحی یک وب سایت یا اپلیکیشن برای کسب و کار خود، نباید فقط روی یک جنبه از تجربه کاربری تمرکز کنید. هنگام توسعه یک پروژه، همیشه باید تجربه کاربری و رابط کاربری را در ذهن داشته باشید.

متوجه خواهید شد که گاهی افراد از اصطلاحات UI و UX به جای یکدیگر استفاده می کنند. این لزوما اشتباه نیست، اما مهم است که به یاد داشته باشید که آنها ایده های متفاوتی را نشان می دهند.

رابط کاربری به طور کلی زیرمجموعه ای از تجربه کاربری در نظر گرفته می شود. رابط کاربری تمایل دارد به طور خاص به عناصر بصری یک محصول اشاره کند. بنابراین، به عنوان مثال، اگر در حال طراحی یک وب سایت هستید، احتمالاً می گویید که رابط کاربری طرح بندی صفحه، نوار پیمایش، اندازه فونت، رنگ ها، تصاویر و غیره است.

از طرف دیگر، تجربه کاربری شامل همه چیزهایی است که بر تجربه کاربر در هنگام تعامل با یک محصول تأثیر می گذارد – از جمله زیبایی شناسی، سادگی، قابلیت استفاده و غیره.

تفاوت بین طراح UI/UX و توسعه دهنده UI/UX

در حالی که توسعه دهندگان و طراحان UI/UX مجموعه مهارت های مشابهی را به اشتراک می گذارند، هر کدام نقش منحصر به فردی را در چشم انداز دیجیتال ایفا می کنند. طراحان UX بر زیبایی شناسی یک محصول تمرکز می کنند، در حالی که توسعه دهندگان UX به عملکرد توجه دارند.

توسعه دهندگان UI/UX در درجه اول بر ظاهر و احساس یک وب سایت یا برنامه تمرکز می کنند. توسعه دهندگان UX اغلب از نزدیک با طراحان UX کار می کنند و در زبان های برنامه نویسی مانند HTML، CSS، جاوا اسکریپت و دیگران تجربه خوبی دارند. نقش اصلی آنها این است که اطمینان حاصل کنند که سایت یا برنامه عالی به نظر می رسد، بی عیب و نقص کار می کند و نیازهای مخاطب هدف خود را برآورده می کند.

طراحان UI/UX رابط های کاربرپسند را برای برنامه های دسکتاپ و موبایل ایجاد می کنند. آنها باید بدانند که چگونه یک طرح بصری طراحی و پیاده سازی کنند که در اندازه های مختلف صفحه نمایش به خوبی کار کند.

با این حال، کار یک طراح UI/UX فقط ایجاد رابط های زیبا نیست. آنها اطمینان می دهند که این رابط ها بصری، جذاب و ارزشمند هستند. یک طراح خوب باید نحوه تعامل کاربران با محصول خود را در نظر بگیرد و اطمینان حاصل کند که به اندازه کافی شهودی برای استفاده موثر است.

آیا به یک توسعه دهنده UI/UX یا یک طراح UI/UX نیاز دارید؟

چه کسی را باید استخدام کنید؟ و چه زمانی باید استخدام کنید؟ این همیشه واضح نیست. اما در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند بین این دو انتخاب کنید.

اگر به کسی نیاز دارید که بتواند:

     خلاقیت، استراتژی و تجزیه و تحلیل را برای ایجاد طرح های نوآورانه ترکیب کنید.

     برای ایجاد رابط های تمیز، ساده و موثر با توسعه دهندگان همکاری کنید.

     وایرفریم ها، ماکاپ ها و نمونه های اولیه استاتیک و تعاملی ایجاد کنید.

     هم مستقل و هم با تیم خوب کار و ارتباط موثر برقرار کنند

     مایل به یادگیری و استفاده از ابزارها/فناوری های جدید.

اگر به شخصی نیاز دارید که یک توسعه دهنده UX استخدام کنید:

     می داند چگونه برنامه ریزی کند و می تواند ایده ها و طرح ها را به واقعیت تبدیل کند.

     توجه زیادی به جزئیات دارد.

     می تواند قابلیت استفاده محصول یا وب سایت را ارزیابی کند.

     می تواند تجارب افراد را با یک محصول یا خدمات خاص بهبود بخشد.

نکاتی برای استخدام یک طراح یا توسعه دهنده UI/UX

هنگام استخدام یک طراح یا توسعه دهنده UX/UI، باید نقش آنها را در پروژه درک کنید. یک طراح UI/UX چه کاری انجام می دهد؟ یک توسعه دهنده UI UX چطور؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید دنبال کنید:

1. مجموعه مهارت را درک کنید

اینجاست که همه چیز پیچیده می شود. یک طراح رابط کاربری خوب باید در مورد دامنه کسب و کار و نحوه تعامل مردم با محصولات بداند. یک طراح رابط کاربری خوب باید مفهوم محصول و هدف آن را به خوبی درک کند. علاوه بر این، آنها باید بدانند که کاربران از محصول چه انتظاراتی دارند.

بپرسید که آیا آنها روی پروژه های مشابه کار کرده اند یا خیر. از آنها بخواهید نمونه هایی از پروژه هایی را که روی آنها کار کرده اند به اشتراک بگذارند. آیا طراح یا توسعه دهنده UI/UX در انواع خاصی از وب سایت ها تخصص دارد؟ برنامه های موبایل؟ بازی ها؟ استارت آپ ها؟ در هر کاری که آنها بهترین هستند، مطمئن شوید که با آنچه شما به دنبال آن هستید مطابقت دارد.

2. مصاحبه با نامزدها

بعد از اینکه نامزدهای بالقوه را محدود کردید، برای تنظیم مصاحبه به صورت جداگانه با آنها تماس بگیرید. در مورد آنچه می خواهید از هر نامزد یاد بگیرید مشخص باشید. آیا به دنبال شخصی هستید که در طراحی متخصص باشد؟ یا کسی که در کدنویسی تخصص دارد؟

3. به پروفایل های اجتماعی آنها نگاه کنید

حساب های توییتر، اینستاگرام، لینکدین و فیسبوک آنها را بررسی کنید. آیا مشخصات آنها منعکس کننده نوع کاری است که در گذشته انجام داده اند؟ آیا می توانید پیوندهایی به کارهای قبلی آنها در اینترنت پیدا کنید؟ اگر آنها اطلاعات زیادی در مورد سابقه کاری خود پست نکرده اند، می تواند به این معنی باشد که آنها راحت نیستند آن را به اشتراک بگذارند یا هنوز در حال کار برای شروع هستند.

4. مراجع را دریافت کنید

اگر تصمیم دارید به کار خود ادامه دهید و کسی را استخدام کنید، مطمئن شوید که به او زمان می‌دهید تا خودش را ثابت کند. از آنها بخواهید ابتدا یک پروژه کوچک را برای شما تکمیل کنند. هنگامی که از کار آنها راضی شدید، از آنها برای مرجع بخواهید. با این افراد تماس بگیرید و بپرسید که آیا آنها نامزد را توصیه می کنند. آخرین چیزی که می خواهید این است که یک نفر را استخدام کنید و بعد از اینکه قبلاً حقوق دریافت کرده اید متوجه شوید که او وحشتناک است.

5. کارکنان آزاد را در نظر بگیرید

کارکنان آزاد در دنیای دیجیتال امروزی محبوب هستند. آنها نه تنها می توانند از راه دور کار کنند، بلکه اغلب نرخ های کمتری نسبت به کارمندان تمام وقت دریافت می کنند. قبل از استخدام، مطمئن شوید که دقیقاً متوجه شده اید که آنها چه نوع کاری را انجام خواهند داد. آیا آنها وایرفریم طراحی خواهند کرد؟ کد نوشتن؟ آزمایش نمونه های اولیه؟ اینها همه نقش های متفاوتی هستند که به مجموعه مهارت ها و دانش منحصر به فردی نیاز دارند. مطمئن شوید که متوجه شده اید که در چه چیزی قرار دارید.

6. انتظارات را تعیین کنید

در نهایت، با توسعه دهنده یا طراح خود در مورد آنچه از آنها انتظار دارید به وضوح ارتباط برقرار کنید. نگویید: “من برای هر ساعت 50 دلار به شما می دهم و انتظار دارم تا فردا پروژه من را تمام کنید.” در عوض، بگویید: “من از کار کردن با شما هیجان زده هستم و می دانم که شما قادر به ارائه کار با کیفیت هستید. هر دوی ما می دانیم که برای رسیدن به اهداف خود باید با هم کار کنیم. من مایلم برای آموزش و راهنمایی برای شما سرمایه گذاری کنم. برای اطمینان از موفقیت شما.”

استخدام یک شرکت توسعه وب را در نظر بگیرید

بیشتر اوقات، مکسب و کار ها  ترجیح می دهند نیازهای طراحی/توسعه وب خود را به یک شرکت یا آژانس برون سپاری کنند. از آنجایی که تعداد زیادی شرکت توسعه وب در آنجا وجود دارد، پیدا کردن یکی که به بهترین وجه با نیازها و اهداف شما مطابقت داشته باشد، می تواند کار بسیار مهمی باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید دنبال کنید:

1. بپرسید که چقدر زمان برای تکمیل پروژه نیاز دارند

دریافت تخمین تقریبی از مدت زمان انجام پروژه همیشه خوب است. می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که توسعه‌دهنده به شما زمان کافی را می‌دهد تا همه چیز را قبل از پایان مهلت به پایان برسانید.

2. به نمونه کارها آنها نگاه کنید

کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. ببینید چقدر حرفه ای به نظر می رسد و آیا آنها روی پروژه های مشابه کار کرده اند یا خیر.

3. تحقیق کنید و خواندن نظرات را فراموش نکنید

بهترین راه برای یافتن یک توسعه دهنده قابل اعتماد، خواندن نظرات و نظرات مشتریان قبلی است. همچنین نمونه کارهای قبلی را به صورت آنلاین جستجو کنید،

4. سوال بپرسید

از پرسیدن سوال دریغ نکنید. توسعه دهندگان و طراحان UX اغلب نظرات متفاوتی در مورد موارد خاص دارند، بنابراین سوالات زیادی بپرسید تا بتوانید بیشتر بیاموزید.

همیشه کاربر را در ذهن خود نگه دارید

چه در حال ساخت یک وب سایت یا یک برنامه کاربردی باشید، باید مطمئن شوید که طراحی شما بصری و ساده است. در نهایت، کاربران نباید با استفاده از اپلیکیشن یا وب سایت شما مشکلی داشته باشند. https://www.allbusiness.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *