نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 4:11 ق.ظ

محققان پیشنهاد می کنند شن و ماسه ساختمانی با پوشک های یکبار مصرف خرد شده جایگزین شود

18 مه 2023 -توسط گروه انتشارات طبیعت-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

بر اساس مطالعه ای که در Scientific Reports منتشر شده است، می توان تا 8 درصد از شن و ماسه موجود در بتن و ملات را که برای ساخت خانه های یک طبقه استفاده می شود، با پوشک های یکبار مصرف خرد شده جایگزین کرد، بدون اینکه مقاومت آنها به میزان قابل توجهی کاهش یابد. نویسندگان پیشنهاد می کنند که زباله های یکبار مصرف پوشک می تواند به عنوان یک مصالح ساختمانی برای مسکن ارزان قیمت در کشورهای با درآمد کم و متوسط استفاده شود.

پوشک های یکبار مصرف معمولا از خمیر چوب، پنبه، ریون ویسکوز و پلاستیک هایی مانند پلی استر، پلی اتیلن و پلی پروپیلن ساخته می شوند. اکثر آنها در محل دفن زباله یا سوزاندن دفع می شوند.

Siswanti Zuraida و همکارانش نمونه های بتن و ملات را با ترکیب ضایعات پوشک یکبار مصرف شسته، خشک و خرد شده با سیمان، ماسه، شن و آب تهیه کردند. این نمونه ها سپس به مدت 28 روز مراقبت شدند. نویسندگان شش نمونه حاوی نسبت‌های مختلف ضایعات پوشک را برای اندازه‌گیری فشاری که می‌توانند بدون شکستن تحمل کنند، آزمایش کردند.

آنها سپس حداکثر نسبت ماسه‌ای را که می‌توان با پوشک‌های یکبار مصرف جایگزین کرد، در طیف وسیعی از مصالح ساختمانی محاسبه کردند که برای ساخت خانه‌ای با مساحت پلان 36 متر مربع که با استانداردهای ساختمانی اندونزی مطابقت دارد، مورد نیاز است.

نویسندگان دریافتند که ضایعات یکبار مصرف پوشک می تواند تا 10 درصد از ماسه مورد نیاز برای بتن مورد استفاده برای تشکیل ستون ها و تیرها در یک خانه سه طبقه را جایگزین کند. این نسبت به 27 درصد ماسه مورد نیاز برای ستون ها و تیرهای بتنی در یک خانه یک طبقه افزایش یافت. تا 40 درصد شن و ماسه مورد نیاز برای ملات در دیوارهای جداکننده را می توان با پوشک یکبار مصرف جایگزین کرد، در حالی که 9 درصد ماسه ملات برای کف و سنگفرش باغ ها می باشد. در مجموع تا 8 درصد از شن و ماسه موجود در تمام مصالح ساختمانی بتن و ملات مورد نیاز برای ساخت یک خانه یک طبقه با پلان 36 متر مربع را می توان با زباله های یکبار مصرف پوشک – معادل 1.7 متر مکعب زباله جایگزین کرد.

نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که اجرای گسترده‌تر یافته‌های آنها مستلزم مشارکت ذینفعان در دولت و درمان زباله در توسعه فرآیندهای جمع‌آوری، ضدعفونی و خرد کردن زباله‌های پوشک در مقیاس بزرگ است. علاوه بر این، مقررات ساختمانی باید اصلاح شود تا امکان استفاده از ضایعات پوشک به عنوان مصالح ساختمانی فراهم شود.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *