نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 4:28 ق.ظ

اشتغال‌زایی با نوآوری دانش‌بنیان‌ها در چرخه کسب و کار

1-3-1402

رییس اتحادیه صنایع لوح‌های فشرده ایران می‌گوید: شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در اقتصاد کشور‌های در حال توسعه ایفا می‌کنند. نوآوری و کارآفرینی در این شرکت‌ها می‌تواند عامل مهمی برای توسعه پایدار آن‌ها باشد.

عبدالرضا نوروزی، رییس اتحادیه صنایع لوح‌های فشرده ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در اقتصاد کشور‌های در حال توسعه ایفا می‌کنند. نوآوری و کارآفرینی در این شرکت‌ها می‌تواند عامل مهمی برای توسعه پایدار آن‌ها باشد.

نوروزی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های دانش بنیان چه نقشی در توسعه اقتصادی کشور‌ها از جمله ایران دارند، اظهار کرد: دانش به عنوان یکی از نیرو‌های بسیار مؤثر در تحولات اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌آید و یک کالای عمومی محسوب می‌شود، زیرا می‌توان دانش را بدون کاهش و استهلاک، با دیگران به اشتراک گذاشت.

دانش‌بنیان‌ها می‌توانند موجب تحول در عرصه علم و کشف نتایج جدید اقتصادی شوند

وی افزود: در عین حال، این یک مشخصه منحصر به فرد برای این کالای عمومی محسوب می‌شود که بر خلاف سایر کالا‌های فیزیکی (مثل سرمایه، دارایی‌های مادی و منابع طبیعی)، استفاده از آن، از کمیّتش نمی‌کاهد و می‌توان از آن بار‌ها استفاده کرد. امروزه با پیشرفت علوم بشری، کاربرد دانش در زندگی انسان در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افزایش یافته و اقتصاد مبتنی بر علم و دانش و ضرورت توسعه شرکت‌های دانش بنیان در عرصه‌های اقتصادی اهمیت زیادی یافته است. در این عرصه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند موجب تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته‌ها و نتایج جدید اقتصادی شوند.

نوروزی تصریح کرد: بی‌شک، شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در اقتصاد کشور‌های در حال توسعه ایفا می‌کنند. نوآوری و کارآفرینی در این شرکت‌ها می‌تواند عامل مهمی برای توسعه پایدار آن‌ها باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در بیشتر کشور‌های توسعه یافته جهان، اتخاذ سیاست‌های مربوط به حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط به منظور افزایش رشد، ایجاد درآمد و اشتغال و حتی کاهش فقر از مهمترین اولویت‌های اقتصادی- اجتماعی دولت‌ها محسوب می‌شود.

رییس اتحادیه صنایع لوح‌های فشرده ایران خاطرنشان کرد: ویژگی‌های حیاتی بنگاه‌های کوچک و متوسط، از جمله انعطاف پذیری در مقابل تغییرات بازار و محیط، به نتیجه رسیدن سریع فعالیت‌ها و ابتکار عمل افراد در این بنگاه‌ها، برخورداری کارکنان این شرکت‌ها از انگیزه بالا و سرمایه اولیه محدود مورد نیاز این بنگاه‌ها، محرک اصلی تحقق کارآفرینی آن‌ها را به مهمترین عامل رشد، نوآوری و تحرک اقتصادی و توسعه کشور‌ها به ویژه کشور‌های در حال توسعه تبدیل کرده است.

ایجاد یک مدل اقتصادی پایدارتر در بلندمدت با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

نوروزی

نوروزی با بیان اینکه به فرموده رهبری، شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از بهترین مظاهر و یکی از موثرترین مولفه‌های اقتصادی هستند، اظهار کرد: اقتصاد دانش‌بنیان موضوعی است که از دیرباز به عنوان شاهراه اساسی تولید در کنار اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی کشور مطرح شده است تا بتوانیم به جای وابستگی به سایر کشورها، فناوری خود را تولید کرده و یک مدل اقتصادی پایدارتر در بلندمدت ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: توسعه بخش خصوصی و کوچک‌شدن بدنه دولت، اشتغال‌زایی گسترده، تقویت پیوند بین آموزش عالی و بازار کار، افزایش درآمد‌های دولت، از بین رفتن وابستگی به خارج از کشور و … همگی از مزایای اقتصاد دانش بنیان است.

نوروزی ادامه داد: از طرفی اقتصاد مبتنی بر دانش به دلیل متکی بودن به توانمندی‌های فکری افراد از سازگاری و انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و این نوع اقتصاد، کمتر دچار تهدیدات داخلی و خارجی می‌شود و در صورت تحقق، بسیاری از مشکلات کشور مرتفع می‌شود. همین دلایل کافیست تا متولیان امر اقتصاد دانش بنیان را به عنوان یک ضرورت و هدف پیگیری کرده و در این راستا برنامه‌ریزی کنند.

رییس اتحادیه صنایع لوح‌های فشرده ایران تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان بیش از یک دهه است که در کشورمان مطرح شده و در این راستا قوانینی مصوب و سیاست‌های حمایتی تدوین شده است.

وی عنوان کرد: در صورت تحقق برنامه‌های تولیدی با بهره‌گیری از نوآوری، دانش نوین، پیشرفت‌های علمی و در واقع تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی برپایه دانش و تخصص توسعه اقتصادی محقق می‌شود و آثار این امر در ایجاد اشتغال پایدار، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی، افزایش رفاه اجتماعی، کم‌رنگ‌تر‌شدن مهاجرت متخصصین، افزایش صادرات هدفمند و چشم گیر و کاهش واردات بی رویه نمایان خواهد شد.

نوروزی گفت: وقتی دانش وارد تولید یا خدمات بشود، ارزش افزوده ایجاد می‌کند و در واقع موجب ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد می‌شود، براین اساس با توجه به نیاز فعلی اقتصادی کشور و ظرفیت نیروی انسانی، دانش بنیان کردن تولید برای کشور یک اولویت است.

رییس اتحادیه صنایع لوح‌های فشرده ایران در ادامه به خبرنگارآنا گفت: مهمترین موضوع در توسعه اقتصاد دانش بنیان، دانش بنیان کردن تولید است. یکی از مهمترین راه‌های دانش بنیان کردن تولید در تمامی ابعاد آن، راه اندازی واحد تحقیق و توسعه در بطن مجموعه تولیدی یا حتی در شروع فعالیت است که در صورت فعالیت مناسب واحد تحقیق و توسعه پویا؛ تولیدی برخواسته از نیاز بازار، نوآور و فناور خواهیم داشت.

نوروزی خاطرنشان کرد: رابطه مستقیمی بین تولید محصول با ارزش افزوده بالا و به کارگیری نیروی انسانی متخصص، تحصیل کرده و نخبه وجود دارد؛ چراکه اگر محصولی با بهره‌گیری از دانش و تخصص نیروی انسانی با ارزش‌تر شود، نیاز‌های متناسب و در شأن نیروی انسانی شاغل نیز از فروش محصول برآورده و تأمین خواهد شد.

تولید و اشتغال دانش‌بنیان نیاز‌های یکدیگر را پوشش می‌دهند

وی ادامه داد: بدون تردید چرخه ایده‌پردازی و نوآوری در توسعه محصول و کسب و کار نیز در جریان خواهد بود و در نتیجه رقابت‌پذیری و توسعه کسب و کار را به دنبال خواهد داشت. این شرایط به معنای آن است که تولید و اشتغال دانش بنیان که می‌توانند نیاز‌های بالفعل و بالقوه همدیگر را پوشش دهند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *