نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 4:39 ب.ظ

چالش ها و موانع بازیافت تلفن های همراه در هندوستان

9 مه 2023 – توسط دیوید بردلی، Inderscience-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

علیرغم محبوبیت روزافزون تلفن های همراه، دفع آنها در پایان عمر یک چالش بزرگ زیست محیطی باقی مانده است.

زباله های الکترونیکی، به طور کلی، یک مشکل بزرگ هستند، نه حداقل به این دلیل که بسیاری از دستگاه ها با پلاستیک های بادوام و فلزات بالقوه خطرناک مانند مس، کبالت، لیتیوم، فلزات آهنی، نیکل، آلومینیوم، قلع، طلا، نقره، پلاتین، ساخته شده اند. پالادیوم، تانتالیوم، ایندیم و دیگرموارد نیز مهمند . در حالی که خود صنعت، سازمان‌های شخص ثالث و سیاست‌های دولتی ما را تشویق می‌کنند تا زباله‌های الکترونیکی خود از جمله تلفن‌های همراه را بازیافت کنیم، اما نرخ بازیافت در اکثر نقاط جهان بسیار پایین است.

پژوهشی در مجله بین‌المللی محیط‌زیست و مدیریت زباله به دلایلی که چرا مردم در بازیافت تلفن‌های هوشمند خود ناکام می‌مانند و موانعی را که ممکن است از دیدگاه کاربر برطرف شود، بررسی کرده است.

Prakashkumar Limbachiya، Fenil Tamakuwala، Rishabh Yadav و Dileep Kumar Gupta از موسسه زیرساخت، فناوری، تحقیقات و مدیریت، احمدآباد، هند، یک مطالعه محلی انجام دادند. این امر شامل تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از نظرسنجی‌های میدانی از گروه‌های کاربری مختلف، و همچنین داده‌های ثانویه موجود در پورتال‌های مختلف بازیافت تلفن همراه بود. آنها رفتار محدود کننده و نگرش های مختلف نسبت به فرآیند بازیافت را شناسایی کردند.

مسئله اصلی نبود انگیزه مالی برای بازیافت یک دستگاه بود. گردش مالی بالایی از گوشی‌های هوشمند وجود دارد، اما ارزش دستگاهی که کمتر از یک سال از عمر آن می‌گذرد، در مدت کوتاهی بین ۷۰ تا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد. البته، با کمتر از یک سال سن، می توان امیدوار بود که کاربران مدرن بتوانند بدون تسلیم شدن در برابر میل به ارتقاء با آن کنار بیایند. با این حال، کاربران گوشی های هوشمند در حالی که نگرانی های زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی بازیافت را درک می کردند، معمولاً از نحوه و مکان بازیافت یک دستگاه قدیمی بی اطلاع بودند. کاربران همچنین با ناراحتی فرآیند دور انداختن یک دستگاه قدیمی در یک سایت بازیافت مواجه شدند.

علاوه بر این، بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند نگران موضوع حفظ حریم خصوصی داده‌ها و احتمال دسترسی شخص ثالث، ورود به سیستم یا شماره تلفن کاملاً قبل از دور ریختن  به اطلاعات موجود در تلفن قدیمی خود پس از تحویل آن برای بازیافت، علیرغم امکان بازنشانی کامل دستگاه و پاک کردن اطلاعات ذخیره شده بودند.

محققان پیشنهاد می‌کنند که اکنون نیاز به آموزش عمومی و کمپین‌های آگاهی بیشتر برای تشویق افراد بیشتری برای بازیافت تلفن‌های همراه خود وجود دارد. آنها می‌افزایند که دولت‌ها باید سیاست‌هایی را در نظر بگیرند که سازندگان تلفن همراه را ملزم به طراحی دستگاه‌هایی کنند که بازیافت آن‌ها آسان‌تر باشد، اما شاید مهم‌تر از آن، طول عمر بیشتری داشته باشند. البته، این نکته اخیر ممکن است غیرقابل قبول باشد، زیرا همیشه کاربرانی خواهند بود که مشتاق خرید نسل بعدی گوشی‌های هوشمند با تمام ویژگی‌ها و فناوری جدیدشان هستند که شاید در دستگاه‌های قدیمی‌تر در دسترس نباشد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *