نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 2:46 ب.ظ

اضافه شدن 6 سرفصل به برنامه گرنت فناوری

26-2-1402

اضافه شدن ۶ سرفصل به برنامه گرنت فناوری/حمایت از پایان نامه‌های نیازمحور در اولویت است

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم از بازنگری آیین‌نامه طرح ملی گرنت فناوری خبر داد و گفت: در آیین‌نامه جدید، علاوه بر ۳ سرفصل قبلی (گرنت جوانه، گرنت شکوفایی و گرنت رشد)، ۶ سرفصل جدید نیز پیش‌بینی شده تا در قالب مجموعه‌ای پویا و یکپارچه، با راهبری این معاونت و همراهی ذی‌نفعان دخیل در پیشرفت فناوری کشور، ارتباط گسترده با جامعه علمی، در سطح ملی و بین‌المللی ساماندهی شود. 

دکتر امید رضایی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا،ضمن بیان این مطلب، بسط و توسعه توان ملی در نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر دانایی، ارتقای ظرفیت توسعه فناوری و زمینه‌سازی حرکت دانشگاه‌های کشور به سوی دانشگاه کارآفرین، حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دارای ایده‌های فناورانه و بازارگرا. تغییر رویکرد دانشگاه‌ها در انجام فعالیت‌های پژوهشی محض به پژوهش‌های کاربردی و توسعه و تجاری سازی فناوری را از اهداف اصلی طرح ملی “گرنت فناوری” برشمرد.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، جهت گیری و هدایتِ بخشی از پایان نامه‌ها و رساله‌ها بـه سـمت نیازهـای صنعـت و بـازار را از رویکردهای معاونت فناوری وزارت علوم در برنامه گرنت فناوری عنوان و اظهار کرد: هدایـت دانشگاه‌ها بـه سمت دانشگاه‌های نسـل سـوم یـا دانشـگاه کارآفرین، کمـک بــه تقویـت کمـی و کیفـی ورودی های پارک‌های علم و فناوری و ارتقاء سطح همکاری پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را از دیگر اهداف این طرح ملی است.

وی، جامعه هدف طرح ملی “گرنت فناوری” را اعضای هیأت علمی و پژوهشگران فعال در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دانست و در مورد عملکرد این طرح توضیح داد: تاکنون ۵ فراخوان با همکاری ۳۱ پارک استانی و ۸ پارک دانشگاهی (۳۹ پارک علم و فناوری) و تحت پوشش قرار گرفتن ۲۷۳۰ دانشگاه، عملیاتی شده است.

رضایی‌فر ادامه داد: از جمله دستاوردهای طرح ملی “گرنت فناوری” می‌توان به مشارکت بیش از ۷۰۰ عضو هیأت علمی و ۳ سازمان حامی فعال شامل وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و دفاع و نیروهای مسلح ( به ترتیب حضور در برنامه) اشاره کرد که منجر به اعطای ۵۲۱ گرنت فناوری در طرح جوانه (به ترتیب ۳۶۲ و ۱۵۹ در مقاطع ارشد و دکتری) شده است.

به گفته وی، میزان حمایت گرنت فناوری، در هر برنامه، با توجه به شرایط اقتصادی و سایر ملاحظات کشور، توسط دبیرخانه ملی تعیین و اعلام می‌شود و این حمایت برای انواع گرنت و مقاطع ارشد و دکتری متفاوت خواهد بود.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، گفت: آیین‌نامه اجرایی برنامه گرنت فناوری در دولت جدید، پس از احیای معاونت فناوری و نوآوری در آذرماه ۱۴۰۰، همچنان در فهرست اولویت‌ فعالیت‌های این معاونت قرار دارد و آیین‌نامه اجرایی آن نیز با اندکی تغییرات، به دلیل تغییر ساختار وزارت عتف، در روزهای پایانی اسفندماه ۱۴۰۰، به تأیید مقام عالی وزارت علوم رسید. 

رضایی‌فر با اشاره به بازنگری آیین‌نامه جامع برنامه ملی گرنت فناوری، خاطر نشان کرد: برنامه گرنت فناوری یک برنامه ملی است که همه حوزه‌های تخصصی و علمی را پوشش می‌دهد و در سراسر کشور امکان فعالیت دارد. لذا به منظور دستیابی به اقتدار علمی، فناوری و نوآوری کشور، آیین‌نامه گرنت فناوری مجدد ویرایش و بازبینی و در نهایت آیین‌نامه جامع برنامه ملی گرنت فناوری تدوین شد و هم‌اکنون مراحل نهایی تصویب و ابلاغ را طی می‌کند.

وی تاکید کرد: در آیین‌نامه جدید برنامه ملی گرنت فناوری، علاوه بر ۳ سرفصل قبلی (گرنت جوانه، گرنت شکوفایی و گرنت رشد)، ۶ سرفصل جدید نیز پیش‌بینی شده تا در قالب مجموعه‌ای پویا و یکپارچه، با راهبری معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، و همراهی ذی‌نفعان دخیل در پیشرفت فناوری کشور، ارتباط گسترده با جامعه علمی، در سطح ملی و بین‌المللی را ساماندهی کند. 

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، در مورد ساختار طرح ملی گرنت فناوری گفت: ارکان اجرایی برنامه در دو سطح ملی و منطقه‌ای به ترتیب دبیرخانه ملی (مستقر در معاونت فناوری و نوآوری) و پارک‌های علم و فناوری مجری (مستقر در منطقه، استان یا دانشگاه) هستند. دبیرخانه ملی زیر نظر «شورای راهبری و سیاستگذاری گرنت فناوری»، هدایت مجریان منطقه‌ای و نظارت بر اجرای برنامه در سطح کشور و پارک‌ علم و فناوری استانی یا دانشگاهی، مسئولیت اجرای برنامه در سطح استان‌ را به عهده دارند.

رضایی‌فر در پایان درخصوص تأمین‌کنندگان منابع مالی برنامه گرنت فناوری که در کل ۴ منبع مالی بلاعوض برای حمایت از برنامه در نظر گرفته شده است اظهار کرد: حمایت تأمین‌شده بلاعوض، توسط پارک استان محل اجرای برنامه گرنت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان‌های حامی و صندوق شکوفایی و نوآوری که متولی اعطای تسهیلات توسط صندوق پژوهش و فناوری تعیین شده است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *