نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 6:49 ب.ظ

لزوم پیوند شاخه های نوآوری و دانش بنیان به صنعت

18-2-1402

لزوم پیوند شاخه‌های نوآوری و دانش‌بنیان به صنعت

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور گفت: درصورتی که شاخه‌های نوآوری و دانش‌بنیان به یک صنعت بزرگ پیوند بخورد، شاهد یک اتفاق اثرگذار خواهیم بود، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری‌ها پراکنده نخواهد بود و منابع کشور به هدر نخواهد رفت، علاوه بر این عمده سرمایه‌گذاری‌های دولت صرف کاهش ریسک خواهد شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، روح‌الله دهقانی در نشستی که با محمدمهدی فداکار استاندار کرمان و تعدادی از مدیران صنایع بزرگ و تأثیرگذار استان برگزار شد، با اشاره به نقش راهبردی و کلیدی صنایع استان کرمان در پیشبرد اقتصاد کشور، اظهار کرد: اقتصاد کشور سهم قابل توجهی از توسعه و ارزش‌آفرینی خود را مرهون ایفای نقش کلیدی و اثربخش صنایع استان کرمان است. این نشست میزبان جمعی از مدیران صنایع صاحب تأثیر کشور شده، تا ضمن ایجاد زمینه‌های پیوند نوآوری و فناوری دانش‌بنیان‌ها به این صنایع، حمایت این صنایع از توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری رقم بخورد تا شاهد خلق حجم عظیمی از ارزش افزوده، اشتغال و رشد اقتصادی باشیم.

وی با اشاره به این‌که اقتصاد دانش‌بنیان یکی از معدود حوزه‌های صاحب پیشرفت پایدار طی سال‌های اخیر بوده است، افزود: جریان دانش‌بنیان که مقام معظم رهبری بالغ بر دو دهه است بر اهمیت و ضرورت حمایت از آن تاکید دارند، همواره به‌واسطه این حمایت‌ها از سوی عالی‌رتبه‌ترین مقام کشور، روند رشد را باشتاب و شدت کم نظیر تجربه کرده است؛ با نگاهی به آمارها و تحلیل‌ها متوجه شیب رو به بالای این رشد طی دو دهه اخیر خواهیم شد.

دهقانی ادامه داد: قریب به ۹ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که اکنون، به یک جرم مطلوب برای تأثیرگذاری در اشتغال، تولید ناخالص داخلی و در مجموع پیشبرد اقتصاد کشور رسیده‌اند. این شرکت‌ها سال گذشته قریب به ۴۸۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند و زمان آن فرارسیده است که به طور جدی به اهمیت و جایگاه این شرکت‌ها در آینده کشور و سرنوشت صنایع سنتی توجه شود. این شرکت‌ها با سرعتی بالا، گوی سبقت را از شرکت‌های سنتی می‌ربایند. دیری نخواهد پایید که بزرگ‌ترین صنایع نامی، جای خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند داد و رمز ماندگاری و رشدشان، ممزوج شدن با دانش‌بنیان‌ها و رسوخ فناوری در بدنه این صنایع است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به این‌که دارایی‌های ناملموس و فکری مهم‌ترین و کارآمدترین دارایی و ابزار شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شود، ادامه داد: از دانش‌، نوآوری و مغزافزار به عنوان دارایی واقعی و ارزش‌های این حوزه صحبت می‌کنیم. تفاوت ۹ هزار شرکت دانش‌بنیان با صنایع سنتی، در همین نقطه است و نوآوری موجب شده است شرکت‌های دانش‌بنیان در افق پیش روی اقتصاد کشور، تعیین کننده باشند.

وی با بیان این‌که دوران توسعه نفتی، چرخه اقتصاد منبع‌محور و خام‌فروش به سر آمده است و صنایع راهی جز تکیه بر بال‌های دانش‌بنیان ندارند، افزود: ما سرمایه‌های نفتی چندانی نخواهیم داشت که بخواهیم اتکای صرف توسعه اقتصاد را بر فروش نفت و سایر منابع زیرزمینی قرار دهیم. منابع انرژی، همواره رو به کاهش می‌روند و این حقیقت را یادآور می‌شوند در آینده‌ای نزدیک، چاره‌ای نداریم جز این‌که انرژی را به نرخ جهانی خریداری و مصرف کنیم. از سوی دیگر با توجه به افزایش هزینه‌ها، توسعه نیروی انسانی که به تخصص، دانش و نوآوری مجهز است و توسعه روزافزون نظام‌های تأمین مالی و مفاهیم جدید در خلق ارزش افزوده، باید به روش‌های جدیدی برای خلق ثروت و ارزش بیندیشیم.

وی با تاکید بر ضرورت رسوخ نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان به صنایع با هدف ارتقای بهره‌وری خاطرنشان کرد: منابع ورودی صنعت مانند انرژی همواره در حال گران شدن است و آن‌چه امروز در بازار و صنعت حرف نخست را می‌زند انرژی‌های نو است. با توجه به کلان‌روندها و جریان روز دنیا، افزایش بهره‌وری کلید بقای صنایع شده و حرکت جدی به سمت بهره‌مندی از نوآوری و فناوری برای افزایش بهره‌وری امری اجتناب‌ناپذیر است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ذخایر مغزافزاری برای حرکت چرخ‌های اقتصاد، تصریح کرد: کشور با جامعه نخبگانی بزرگ، شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند، از امکان ایجاد یک تحول در خلق ارزش افزوده و اشتغال برخوردار است. باید از تمام ظرفیت‌های مغزافزاری داخل و خارج از کشور بهره ببریم. اکثر نخبگانی که خارج از کشور اقامت دارند مشتاقانه آماده و مایل به خدمت رسانی به کشورشان هستند، اما لازم است صنایع درهای فعالیت و اثربخشی را به روی آنان بگشایند.

ضرورت استقبال صنایع از بازارسازی برای دانش‌بنیان‌ها

دهقانی، بازار محصولات دانش‌بنیان و نظام تأمین مالی نوآورانه را دو نیاز مبرم برای پیشبرد اقتصاد کشور به کمک فناوری و نوآوری دانست و گفت: ابزارها و الزامات ایجاد بازار دانش‌بنیان و نیز شکل‌دهی به نظام تأمین مالی وجود دارد، اما لازم است صنایع و بنگاه‌های بزرگ و اثرگذار اقتصادی پای کار آمده و از ظرفیت و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال کنند. قانون جهش تولید دانش‌بنیان، ابزارهای مختلفی را برای تحقق تأمین مالی نوآورانه به دست مجری داده که یکی از این ابزارها، اعتبارهای مالیاتی است. برداشتن ممنوعیت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های خاص و موردی با نظر شورای راهبردی فناوری‌ها از دیگر امکان‌ها و اختیارات پیش‌بینی شده در این قانون به‌شمار می‌رود. کارگروه تولید بار اول یکی دیگر از امکاناتی است که فرصت خوبی را برای ارتقای سهم صنایع در تولیدات دانش‌بنیان فراهم می‌کند.

وی با اشاره به شکل‌گیری کنسرسیوم‌های بزرگ دانش‌بنیان برای تحقق پروژه‌های بزرگ گفت: می‌توانیم با همراهی و هم‌افزایی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، یک اقدام ماندگار و تعیین کننده را رقم بزنیم به طوری‌که ثمرات و اثرات ماندگار آن به خوبی در پیشرفت اقتصاد کشور و معیشت مردم مشهود باشد.

وی افزود: توافق‌نامه‌های همکاری با صنایع بزرگ به منظور شکل‌گیری کنسرسیوم‌های بزرگ دانش‌بنیان، گامی در همین راستا به‌شمار می‌رود. با پتروشیمی‌ها سال گذشته قراردادهایی به ارزش دو میلیارد دلار منعقد کردیم تا سرمایه‌گذاری و همکاری جدی برای پروژه‌های مشخص، بزرگ و ماندگار صورت گیرد.

دهقانی یادآور شد: درصورتی که شاخه‌های نوآوری و دانش‌بنیان به یک صنعت بزرگ پیوند بخورد، شاهد یک اتفاق اثرگذار خواهیم بود ضمن اینکه سرمایه‌گذاری‌ها پراکنده نخواهد بود و منابع کشور به هدر نخواهد رفت، علاوه بر این عمده سرمایه‌گذاری‌های دولت صرف کاهش ریسک خواهد شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه و عظیم استان کرمان برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: امیدواریم به کمک صنایع بزرگ کرمان، اتفاقات جدی و اثرگذاری در اقتصاد دانش‌بنیان کشور رقم بخورد. اگر زمینه را برای اثرگذاری و ایجاد زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنیم، قطعاً فرصت احیای افراد نخبه و نوآور را فراهم کرده‌ایم و با احیای نوآوری و خلاقیت هر فرد نخبه، گویی یک ملت را احیا کرده‌ایم. بزرگ‌ترین خواست و دغدغه نخبگان این جامعه، وجود مجال و فرصتی برای تأثیرگذاری است که اگر بتوانیم این فرصت را ایجاد کنیم شاهد برکات و تأثیرات آن در تحول جامعه خواهیم بود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *