نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 فروردین 1403 1:32 ب.ظ

نظام مالکیت فکری کارآمد در حکم کاتالیزور اقتصاد دانش بینان عمل می کند.

12-2-1402

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: توسعه نظام مالکیت فکری، زمینه خلاقیت و نوآوری را فراهم می‌کند و نظام مالکیت فکری کارآمد در حکم کاتالیزور توسعه اقتصاد دانش بنیان عمل خواهد کرد و حتی برخی صاحب نظران حوزه سیاست فناوری معتقدند که مالکیت فکری برای کسب و کارهای نوین، حکم اکسیژن برای انسان را دارد.

 محمدصادق خیاطیان

به گزارش سیتنا، صبح دوشنبه 11 اردیبهشت‌ ماه جاری، دومین رویداد «شکوفا» به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد. سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو)، روز جهانی مالکیت فکری امسال را «زنان و مالکیت‌فکری، شتابدهی خلاقیت و نوآوری» نامیده است و رویداد «شکوفا» نیز با اقتباس از این شعار جهانی برگزار شد.

در این رویداد که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و مرکز مالکیت معنوی قوه قضاییه برگزار ‌شد، نشست‌هایی درباره نقش زنان در مالکیت فکری و انتقال تجارب موفق آن‌ها در حوزه نوآوری برپا گردید. یکی دیگر از محورهای این برنامه، نمایشگاهی از دستاوردهای زنان کارآفرین در حوزه دانش‌بنیان بود. مسابقه مالکیت فکری و کارگاه آموزش مفاهیم مالکیت فکری نیز از دیگر برنامه‌های این رویداد بود.

مالکیت فکری در کسب و کارهای نوین، حکم اکسیژن برای انسان را دارد

در این رویداد همچنین دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی طی سخنانی ضمن خیر مقدم به مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایندگان سازمان‌ها و نهادها با بیان اینکه رویداد «شکوفا» از ‌جهات مختلفی اهمیت دارد، گفت: اولین موضوع، مالکیت معنوی و فکری است. برخی صاحب‌نظران حوزه سیاست فناوری معتقدند مالکیت فکری برای کسب و کارهای نوین حکم اکسیژن برای انسان را دارد. با توجه به اهمیت مسئله مالکیت فکری در اقتصاد دانش بنیان، ضرورت حفاظت از دارایی‌های فکری بیش از پیش آشکار می‌شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: وقتی صحبت از مالکیت معنوی به میان می‌آید، در واقع به نقش عامل انسانی و مراقبت از دارایی فکری او تاکید می‌شود. امروز اقتصاددانان فناوری و نوآوری را در رشد و توسعه اقتصاد کشورها مهم می‌دانند و بدیهی است که مالکیت فکری یکی از اصلی ترین عوامل موثر در توسعه فناوری و نوآوری است.

خیاطیان اظهار کرد: کشورها به دو دلیل اصلی وارد بحث سیاستگذاری و قانونگذاری در مالکیت فکری می‌شوند؛ اول برای بیان قانونی حقوق معنوی و اقتصادی افراد خلاق در ارتباط با آنچه که خلق می کنند و حقوق عموم مردم برای دسترسی به دستاورد این افراد.

تمرکز بر مالکیت فکری، زمینه توسعه خلاقیت و نوآوری را فراهم می‌کند

وی ادامه داد: دلیل دوم ورود کشورها به قانونگذاری در این حوزه آن است که تمرکز بر مالکیت فکری، زمینه توسعه و ترویج خلاقیت و نوآوری را فراهم می‌کند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: با شناسایی مصادیق مالکیت فکری است که تجاری‌سازی فناوری آغاز می‌شود و منافع مادی و معنوی پژوهشگران و فناوران در همه گام‌های این فرایند، از جمله در مرحله جذب سرمایه حفظ می‌شود. بنابراین نظام مالکیت فکری کارآمد در کشور، کاتالیزوری برای توسعه اقتصادی قلمداد می‌شود.

ضرورت بازنگری در قوانین مرتبط با حوزه مالکیت فکری و ادبیات آن

وی با اشاره به اینکه در ایران فعالیت‌های خوبی در حوزه مالکیت فکری صورت گرفته است، تصریح کرد: البته در این زمینه کاستی‌های جدی نیز وجود دارد و لازم است نسبت به قوانین این حوزه اعم از آثار ادبی و هنری و اختراعات بازنگری صورت پذیرد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دوم سخنان خود به موضوع شعار جهانی امسال مالکیت فکری (مالکیت فکری و زنان) اشاره کرد و افزود: به رغم همه ‌فضاسازی‌هایی که علیه جمهوری اسلامی شده است، در اغلب فعالیت‌های علمی و فناورانه ایران، زنان حضور گسترده‌ای دارند.

12 درصد مدیران عامل شرکت‌های دانش بنیان را زنان تشکیل می‌دهند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر 706 نفر از جمعیت مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان را زنان تشکیل می‌دهند که این میزان، 12 درصد از کل جمعیت مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان را شامل می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه 2592 عضو هیئت مدیره شرکت‌های دانش‌‌بنیان نیز زن هستند که حدود 25 درصد از جمعیت اعضای هیئت مدیره این شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند، افزود: همچنین آمارها نشان می‌دهد 17 درصد از سهام شرکت‌های دانش‌بنیان متعلق به بانوان است. در نظام آموزش عالی نیز، حدود 30 درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می دهند.

درخواست رئیس صندوق نوآوری از زنان متخصص، نخبه و تاثیرگذار کشور

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه از زنان متخصص، نخبه و تاثیرگذار کشور خواست محور اصلی فعالیت‌های خود را در حوزه دانش‌بنیان و فناوری قرار دهند و افزود: حوزه دانش‌بنیان، کارآمد، سالم، امن و جدید است. کسانی که در حوزه کارآفرینی فعالیت دارند یا کار علمی تخصصی انجام می‌دهند، محور دیگر فعالیت‌هایشان می‌تواند فعالیت در قالب یک کسب‌وکار دانش‌بنیان باشد.

امروز حوزه دانش‌بنیان یک ضرورت برای اقتصاد کشور است

وی تاکید کرد: امروز حوزه دانش‌بنیان یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت برای اقتصاد کشور است و از مقامات عالی رتبه کشور تا سطوح اجرایی مختلف نیز به اهمیت آن توجه دارند.

خیاطیان در پایان خاطرنشان کرد: ماموریت صندوق نوآوری و شکوفایی افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور است که باید آن را از یک درصد به دست کم پنج درصد برسانیم و این هدف را با کمک همه فعالان زیست‌بوم نوآوری به سرانجام خواهیم رساند. باید تاکید کرد که یکی از الزامات مهم تحقق این هدف بزرگ، تمرکز بر حوزه مالکیت فکری است.

نشست اختصاصی بانوان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با رئیس صندوق نوآوری

در حاشیه این نشست نیز جمعی از بانوان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در جلسات اختصاصی، دغدغه‌ها و مسائل خود را با دکتر خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح کردند. 
در این جلسات، مدیران عامل این شرکت‌ها از درخواست‌های تسهیلات و موانع توسعه و تجاری‌سازی فناوری گفتند و رییس هیات عامل صندوق نوآوری نیز ضمن بیان راهکارها، دستورات لازم برای رسیدگی به مشکلات شرکت‌ها را صادر کرد.

۱۴ خدمت بلاعوض صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مالکیت فکری

در این برنامه همچنین دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، با اشاره به فعالیت‌های صندوق در راستای حمایت‌ از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: صندوق نوآوری در حوزه مالکیت فکری بیش از 14 خدمت را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند. این خدمات اعم از ثبت نشان تجاری در داخل و خارج از کشور تا فعالیت‌های ترویجی و آموزشی در راستای آگاهی شرکت‌های دانش‌بنیان از حوزه مالکیت فکری است.

ملکی‌فر تصریح کرد: در صندوق نوآوری فعالیت‌های ترویجی و آموزشی بسیاری در حوزه مالکیت فکری انجام شده تا شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه حفظ دارایی‌های معنوی خود آگاهی کسب کنند.

وی خبر داد: سازمان جهانی مالکیت فکری شعار امسال را «مالکیت فکری و زنان:  شتاب‌دهی خلاقیت و نوآوری» انتخاب کرده و ما نیز به همین ترتیب شعار رویداد «شکوفا» را از سازمان جهانی مالکیت فکری اقتباس کردیم.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *