نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 10:39 ب.ظ

زمینه راه اندازی 100مزرعه نوآوری در کشور ایجاد شد.

12-2-1402

معاون سازمان و رییس موسسه آموزش و ترویج با بیان اینکه هم اکنون ۴۶ مزرعه نوآوری در کشور انتخاب شده اند، گفت: یکی از برنامه های این سازمان راه اندازی ۱۰۰ مزرعه نوآوری دیگر تا پایان سال ۱۴۰۲ است.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج و به نقل از خبرنگار ایرنا عطاءاله ابراهیمی روز دوشنبه 11 اردیبهشت ماه در نخستین نشست تخصصی مزارع نوآوری که در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: مزرعه نوآوری مکانی در محدوده جغرافیایی مشخص تحت مدیریت کشاورز نوآور است که درآن ضمن بکارگیری عملی یک محصول ، فرایند با روش های سازماندهی نوآورانه موجبات ارتقای بهره وری را فراهم می کند.

وی مزرعه نوآوری را موجب بهبود سطح کمی و کیفی تولیدات یا خدمات، ایجاد ارزش افزوده، افزایش رقابت پذیری، حفاظت از منابع پایه و تنوع زیستی، تاب آوری و سودآوری در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی دانست.

وی با بیان اینکه از این طریق در کشور ۴۶ مزرعه شناسایی شده است، اظهار کرد: با شناسایی این مزارع، شبکه کشاورزان نوآور ایران را در ابتدای راه تشکیل دادیم و سپس برنامه های حمایتی از کشاورزان نوآور کشور را برای نهادینه سازی فرایند جذب و بکارگیری فناوری های نوآورانه در عرصه های کشاورزی در برنامه قرار دادیم.

وی گفت: کشاورزان نوآور کشور در حوزه های مختلف زراعی، باغبانی، تولیدات دامی، شیلات و آبزیان و منابع طبیعی بر اساس شاخص های علمی تدوین شده در کمیته های فنی شناساسی و انتخاب می شوند.

1683001691480 - copy (2).jpg

ابراهیمی افزود: سپس برای کشاورزان بر اساس آیین نامه ها و دستورالعمل های گواهینامه مزرعه نوآوری صادر و ضمن برخورداری از حمایت ها و پشتیبانی های حمایتی و تکنولوژیکی مراحل رشد را طی می کنند.

وی ادامه داد: پس از آن در فاز بعدی در این طرح طی عقد یک تفاهم نامه همکاری بین کشاورزان نوآور با سازمان جهاد کشاورزی استان ها، مزارع مورد نظر به مزارع ترویج نوآوری تبدیل و کشاورز نوآور اشاعه نوآوری های فناور کسب شده را به کشاورزان پیرامون مزرعه خود (حداقل ۲۵ کشاورز) انتقال می دهد.

وی در خصوص فناوری کشاورزی توضیح داد: فرایندی که افراد یا سازمان ها به منظور افزایش اثربخشی رقابت انعطاف پذیری نسبت به شوک یا پایداری های محیط زیست یک محصول یا فرایند یا روش سازماندهی جدید را در حوزه تولید به کار گیرند که برای اولین بار در یک زمینه خاص به کار گرفته می شود و در نتیجه آن امنیت غذایی، تغذیه و توسعه اقتصادی و یا مدیریت پایدار کشاورزی را در پی دارد شامل می شود.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه برای رسیدن به هدف ابتدا باید ادبیات خود را در حوزه فناوری یا نوآوری کشاورزی یکی کنیم، اضافه کرد: شاخص جهانی نوآوری سه رکن را به عنوان شاخصه های اندازه گیری نوآوری معرفی می کند که یکی پیچیدگی کسب و کار، سطح هزینه های آموزش و خروجی های خلاقانه ای است که محصول یا مزرعه یا واحد تولیدی را به عنوان یکی از ارکان یا شاخصه های مهم اندازه گیری نوآوری محسوب می کند.

وی گفت: زمانیکه از کشاورزی مدرن صحبت می شود منظور کشاورزی با استفاده از دانش یا فناوری های نوین است که رویکردی در حال تحول را در نوآوری ها و شیوه های کشاورزی استفاده می کند تا کشاورزان با بهره وری محصولات را افزایش دهند و استفاده از منابع طبیعی همانند آب و زمین و انرژی برای تامین نیازهای غذایی جهان را کاهش دهند.

در این نشست تخصصی که با حضور کشاورزان نوآور سراسر کشور برگزار شد، گواهینامه مزارع نوآوری به این افراد اعطا شد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *