نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 6:32 ب.ظ

مزایای سلامتی و پتانسیل های تجاری در حوزه درمان دیجیتال

27 ژانویه 2023- توسط چیراگ آداتیا، رالف درایشمایر، سامارث شاه و کرتیکا شارما

استارت‌آپ‌های بومی دیجیتال و متصدیان مراقبت‌های بهداشتی هر دو می‌توانند نقش مهمی در ایجاد و مقیاس‌بندی درمان‌های دیجیتال برای بهبود مدیریت بیماری‌های مزمن داشته باشند.

در سرتاسر جهان، بیماری های مزمن با سرعتی سریع در حال افزایش است. متأسفانه، بیشتر این شرایط غیرقابل برگشت هستند و باید از طریق مصرف داروی مادام العمر مدیریت شوند. با این حال، بسیاری از بیماران با پایبندی به داروهای تجویز شده و اعمال تغییرات رفتاری و سبک زندگی که برای مدیریت بیماری‌هایشان و تثبیت شرایطشان لازم است، مشکل دارند. اغلب، پزشکان و سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی توانایی کمی برای نظارت بر میزان پیروی بیماران از توصیه های آنها و حفظ رژیم های درمانی ندارند. در نتیجه، بار بیماری در سطح جمعیت بالاتر از آن چیزی است که باید باشد.

 این چالش ها نیاز به راه حل های جامع مدیریت بیماری را ایجاد کرده است که به بهترین وجه توسط فناوری های دیجیتال امکان پذیر است. در سال 2021، بودجه جهانی سلامت دیجیتال 79 درصد نسبت به سال قبل رشد کرد و به 2/57 میلیارد دلار رسید. توجه و بودجه زیادی به درمان دیجیتالی معطوف شده است که می‌تواند شامل موارد متعدد مداخله در طول سفر بیمار، از جمله نظارت، تبعیت از دارو، مشارکت رفتاری باشد. ، مربیگری شخصی و توصیه های بهداشتی سفارشی در زمان واقعی. در سلامت دیجیتال، بودجه برای درمان های دیجیتال (شامل راه حل هایی برای سلامت روان) با سرعت بیشتری رشد کرده است – 134 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به 8.9 میلیارد دلار در سال 2021.2 رسیده است.

پتانسیل تأثیر در اینجا قابل توجه است، هم از نظر نتایج بالینی و هم از نظر مزایای اقتصادی برای سهامداران و جوامع. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که مدیریت بیماری بصورت دیجیتال می تواند باعث کاهش 45 درصدی نرخ سه ماهه عوارض جانبی اصلی قلبی عروقی (MACEs) و کاهش 50 درصدی نرخ بستری مجدد 30 روزه برای بیماران پس از انفارکتوس حاد میوکارد (AMI) شود. به طور مشابه، می تواند به کاهش سطح هموگلوبین A1c (HbA1c) تا یک درصد در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. هزینه برای بسیاری از ذینفعان، از جمله خود بیماران.

بسیاری از بازیکنان در تلاش هستند تا فضای بیماری را مدیریت کنند و مدل‌های نوآورانه جدیدی برای مدیریت بیماری‌های مزمن ایجاد کنند. استارت‌آپ‌های عصر جدید دیدگاه‌های رادیکال و بدون محدودیت را به ارمغان می‌آورند، در حالی که مدیران فعلی درک بسیار دقیق‌تری از چالش‌ها و ذینفعان مختلف دارند. در نهایت، هم شرکت‌های نوپا و هم شرکت‌های مستقر نقش مهمی در فضا و گسترش راه‌حل‌ها دارند.

درمان دیجیتال می تواند نقش مهمی در مدیریت بیماری های مزمن ایفا کند

بار بیماری های مزمن در سطح جهانی در حال افزایش است و انتظار می رود ادامه یابد. بیماری‌های مزمن (مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های تنفسی) عامل یا عوامل مؤثر در 75 درصد از مرگ‌های جهان در سال 2010 و 79 درصد در سال 2020 بودند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2030، بیماری‌های مزمن به 84 مورد منجر خواهد شد. درصد از کل مرگ و میر جهانی .

نظارت ضعیف و پایبندی به داروهای تجویز شده مدیریت بیماری های مزمن را تضعیف می کند. طبق یک مطالعه جهانی در سال 2021، میزان تبعیت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بین 69 تا 79 درصد است.

البته بیماری های مزمن نه تنها با دارو، بلکه با نظارت منظم و تغییر سبک زندگی نیز باید مدیریت شوند. از این رو، ارائه‌دهندگان به راه‌حل‌های سرتاسر بهتری نیاز دارند که به طور فعال و جامع سلامت بیمار را کنترل کند، و همچنین تغییرات رفتاری را برای بهبود پایبندی به داروهای تجویز شده، رژیم غذایی و سبک زندگی تشویق کند.

فناوری های دیجیتال می توانند با مقابله با این چالش ها نقش مهمی در بهبود مدیریت بیماری ایفا کنند. پتانسیل درمان دیجیتال برای تأثیرگذاری بزرگ با این واقعیت مشهود است که تقریباً دو سوم جمعیت جهان اکنون به اینترنت دسترسی دارند.

تحقیقات نشان داده است که راه حل های دیجیتالی برای مدیریت بیماری می تواند نتایج بهتری را برای بیمارانی که با بیماری های مزمن زندگی می کنند، ایجاد کند. به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مطالعه 10 هزار بیمار توسط صندوق بهداشت ملی لهستان، کاهش 45 درصدی در میزان MACE سه ماهه و کاهش 40 درصدی در میزان مرگ و میر 12 ماهه را نشان داد که از طریق مراقبت مدیریت شده پس از AMI به دست آمد. این مطالعه شامل توانبخشی قلبی با راهنمایی پزشک، جلسات مشاوره در مورد اصلاح سبک زندگی، آموزش در مورد عوامل خطر مرتبط، درمان و جلسات آرام سازی حضوری بود.
  • مطالعه ای که توسط کلینیک مایو با همکاری هلاریوم انجام شد، کاهش 40 درصدی در بستری شدن مجدد سه ماهه و مراجعه به بخش اورژانس را برای بیماران مبتلا به AMI، کاهش وزن 4.0 کیلوگرمی و کاهش 10.8 میلی متری فشار خون سیستولیک نشان داد. این مطالعه شامل ردیابی موارد حیاتی، رژیم غذایی و فعالیت بدنی، تنظیم یادآورها و اهداف، اطلاعات در مورد وضعیت سلامت فعلی و دوره های آموزشی برای بیماران بود.
  • یک مطالعه ایالات متحده روی بیش از یک هزار بیمار توسط جان هاپکینز و کوری هلث نشان داد که نرخ بستری مجدد 30 روزه در بیماران مبتلا به AMI که از طریق مداخلات مبتنی بر سلامت دیجیتال به دست آمده است، 50 درصد کاهش یافته است. این مطالعه شامل نظارت مستمر عناصر حیاتی با کمک دستگاه‌های متصل بود. محتوای آموزشی در مورد رویه ها، عوامل خطر، و اصلاح سبک زندگی؛ مدیریت دارو از طریق یادآوری و ردیابی پایبندی؛ ارتباط با تیم مراقبت؛ ردیابی خلق و خوی؛ و قابلیت بررسی عوارض جانبی دارو.
  • کاهش یک درصدی در سطح HbA1c در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داده شد که به عنوان بخشی از مطالعه ده هفته ای بازوی موازی غیرتصادفی Virta Health با 262 بیمار سرپایی در جامعه بیماران آنلاین شرکت کردند. به بیماران توصیه‌های تغذیه‌ای فردی از طریق مربیان سلامت اختصاصی، کیت‌های پایش مداوم گلوکز و مشاوره آنلاین با پزشکان داده شد.

هشت عنصر کلیدی راه حل های تاثیرگذار دیجیتال درمانی

راه‌حل‌های درمانی دیجیتال قوی معمولاً شامل اکثر یا تمام هشت عنصر زیر هستند:

  • نظارت، اندازه‌گیری و بازخورد منظم از طریق دستگاه‌های پزشکی متصل. دستگاه‌هایی مانند استنشاق‌های هوشمند برای شرایط تنفسی یا مانیتورهای مداوم گلوکز برای دیابت می‌توانند نشانه‌ها و هشدارهایی را برای خوانش‌های خارج از محدوده به بیماران ارائه دهند. به عنوان مثال، Biofourmis مستقر در بوستون، درمان دیجیتال را از طریق نظارت مداوم بر دستگاه‌های پزشکی متصل اعمال می‌کند. این شرکت یک پلت فرم دیجیتال تجویز شده توسط پزشک و تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای بیماران مبتلا به بیماری های مزمن قلبی ارائه می دهد. دستگاه‌های پوشیدنی منحصربه‌فرد آن، مدیریت تخصصی مراقبت مزمن قلب، از جمله مدیریت خودکار دارو همراه با یک تیم مراقبت از راه دور چند رشته‌ای بالینی را ارائه می‌دهند. در سال 2022، ارزش این شرکت 1.3 میلیارد دلار بود.
  • در جریان نگه داشتن پرداخت کنندگان و ارائه دهندگان. هنگامی که بیماران اجازه دسترسی به آمار حیاتی خود را می دهند، شرکت های بیمه، مراقبان و کارفرمایان می توانند به آنها برای پیشرفت در تثبیت یا بهبود شرایط مزمن سلامت پاداش دهند. به عنوان مثال، Livongo، برنامه‌ای از Teladoc Health، به بیماران مبتلا به دیابت اجازه می‌دهد تا وضعیت خود را به طور منظم کنترل کنند و در صورت فراتر از محدوده طبیعی، هشدارها را از طریق بلوتوث به یک برنامه به تنهایی و به تلفن‌های مراقب ارسال کنند. با گذشت زمان، بیمارانی که با Livongo ثبت‌نام کرده‌اند، به کاهش 0.8 درصدی HbA1c برای بیماران دیابتی، کاهش 10.0 میلی‌ هموگلوبین در فشار خون برای بیماران مبتلا به فشار خون، کاهش 1.8 درصدی در شاخص توده بدن و کاهش 7.0 درصدی وزن دست یافته‌اند.. Livongo به پرداخت کنندگان و ارائه دهندگان این امکان را می دهد تا رفتار خوب را شناسایی کرده و به آنها پاداش دهند، و همچنین از پایبندی ضعیف به برنامه های بهداشتی تجویز شده توسط ارائه دهندگان جلوگیری یا مجازات کنند.
  • مربیگری و پشتیبانی شخصی. بیماران می توانند با مربیان خاصی ارتباط برقرار کنند تا رژیم غذایی و برنامه ورزشی شخصی متناسب با بیماری های مزمن خود را دریافت کنند. این می تواند از نقطه نظر درمانی بسیار موثر باشد. یک متاآنالیز از مداخلات سلامت دیجیتال در مدیریت فشار خون نشان داد که مشاوره دیجیتال در کنار درمان پزشکی ضد فشار خون فشار خون سیستولیک را تا 50 درصد نسبت به گروه کنترل کاهش می دهد.10 برای مثال، شرکت Hinge Health یک تجارت 6.2 میلیارد دلاری ایجاد کرده است که حسگرهای پوشیدنی را همراه با ورزش درمانی و مربیگری سلامت فردی شخصی سازی شده ارائه می دهد..
  • اصلاح رفتار گیمیفی شده راه‌حل‌های دیجیتال درمانی می‌توانند شامل چالش‌ها و انگیزه‌های بازی‌سازی شده برای ردیابی و هدایت پیروی از رژیم‌های غذایی، شیوه‌های زندگی، و داروها باشند. به عنوان مثال، Discovery، یک شرکت بیمه سلامت آفریقای جنوبی، اعضای خود را تشویق می کند تا از طریق برنامه تغییر رفتار Vitality خود که تجزیه و تحلیل داده ها را با پاداش ها و مشوق هایی برای انتخاب سبک زندگی سالم تر ترکیب می کند، انتخاب های سالم تری داشته باشند.
  • ساختن یک جامعه پر رونق یک جامعه بیمار مجازی فعال می‌تواند با به چالش کشیدن و ایجاد انگیزه در بیماران برای انجام اهداف سلامتی خود، پایبندی را افزایش دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی هفت هزار بیمار مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، ام اس، بیماری پارکینسون، HIV، فیبرومیالژیا یا اختلالات خلقی نشان داد که تقریبا 60 درصد فکر می کردند که شبکه بهداشت PatientsLikeMe به آنها کمک کرده است تا درک بهتری از عوارض جانبی داشته باشند. از داروها این مطالعه همچنین نشان داد که تقریباً یک چهارم بیماران مبتلا به اختلالات خلقی به لطف استفاده از سایت PatientsLikeMe به مراقبت کمتری نیاز دارند.
  • مرکز بهداشت. یک نظرسنجی اخیر McKinsey نشان داد که 90 درصد از رهبران مراقبت های بهداشتی معتقدند بیمارانی که با اکوسیستم های سلامت دیجیتال در تعامل هستند، به جای تجربیات یا راه حل های نقطه ای، یک سفر یکپارچه، مکمل های سلامتی، محصولات سلامتی و تست های تشخیصی با کلیک یک دکمه می خواهند.
  • آموزش بیمار. مواد آموزشی دیجیتال می‌توانند به بیماران و اعضای خانواده‌شان اطلاعاتی در مورد شرایط بیماری، گزینه‌های درمانی، رژیم غذایی و انتخاب‌های سبک زندگی سالم ارائه دهند. برای مثال، اپلیکیشن Midday که توسط کلینیک مایو و استارت‌آپ سلامت دیجیتال Lisa Health راه‌اندازی شد، از زنانی که یائسگی را تجربه می‌کنند، از جمله محتوای آموزشی پشتیبانی می‌کند.
  • تجزیه و تحلیل پیشرفته برای پیش بینی و جلوگیری از رویدادهای سلامت. سازمان‌ها در حال حاضر برای ایجاد الگوریتم‌های داده‌ای کار می‌کنند که می‌تواند محرک‌های رویدادهای مراقبت‌های بهداشتی را شناسایی و پیش‌بینی کند. آنها می توانند پیشنهاد کنند که چه زمانی اقدامات پیشگیرانه انجام شود یا در کجا تغییرات سبک زندگی و رفتار ممکن است جلوی رویدادهای نامطلوب را بگیرد.

چگونه مدیران می توانند در فضای دیجیتال درمانی پیشرفت کنند

درمان‌های دیجیتال پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای کاهش بار بیماری، ارائه نتایج بالینی بهتر، کمک به ارائه‌دهندگان در اتخاذ تصمیمات درمانی آگاهانه‌تر و بهبود زندگی بیماران با ارائه راه‌های بهتر برای مدیریت بیماری‌های مزمن دارند. درمان‌های دیجیتال همچنین دسترسی متصدیان فعلی را به بخش‌های جدید زنجیره ارزش مراقبت‌های بهداشتی و راهی برای بازی در بازار مراقبت‌های بهداشتی بسیار بزرگ‌تر ارائه می‌دهد. با توجه به این فرصت ها، متصدیان مراقبت های بهداشتی و داروسازی ممکن است بخواهند راه هایی را برای رقابت و برنده شدن در این فضا کشف کنند.

متصدیان فعلی مزایای ذاتی خاصی در ساخت پیشنهادهای درمانی دیجیتال دارند. آنها در حال حاضر دسترسی مستقیم به بیماران، به علاوه دانش عمیق از نقاط درد در سفر مدیریت بیماری دارند. آنها همچنین علم بیماری را که باید در ارائه سلامت دیجیتال ادغام شود کاملاً درک می کنند.

با این حال، متصدیان فعلی نیز برای رقابتی شدن در درمان دیجیتال باید کارهای زیادی انجام دهند. برای راه‌اندازی و مقیاس‌بندی موفقیت‌آمیز یک پیشنهاد، ممکن است نیاز به استخدام یا ارتقای مهارت کارکنان با مهارت‌هایی در توسعه محصول، طراحی، فناوری، پزشکی، علوم داده‌ها و مشارکت‌های استراتژیک داشته باشند. متصدیان فعلی باید برنامه ریزی کنند که از سه تا پنج سال برای ایجاد قابلیت های دیجیتالی خود و تلقین نیروی کار دیجیتال جدید خود با فرهنگ، چشم انداز، ماموریت و ارزش ها برای رقابت موفق با استارت آپ های چابک برنامه ریزی کنند.

شرکت‌های مستقری که به سرعت حرکت می‌کنند، هنوز فرصتی برای به دست آوردن مزیت اولین حرکت در بخش رو به رشد دیجیتال درمانی دارند، جایی که استارت‌آپ‌های امیدوارکننده می‌توانند ارزش‌های چند میلیارد دلاری دریافت کنند. با توسعه پیشنهادهای درمانی دیجیتال خود، متصدیان فعلی ممکن است خود را در موقعیت قوی تری برای محافظت از کسب و کار اصلی خود در برابر اختلال توسط دیگران بیابند.

درباره نویسنده (نویسندگان)

چیراگ آداتیا شریک دفتر گوروگرام مک کینزی است، جایی که سامارث شاه مشاور است. رالف درایشمایر یک شریک ارشد در دفتر لندن است. Kirtika Sharma شریک در دفتر بمبئی است.

https://www.mckinsey.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *