نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 7:57 ق.ظ

انفجار بی سابقه درخشان ترین پرتو گاما در تمام دوران تاریخ بشری

اندی کوربلی -3 آوریل 2023 -مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا از طریق SWNS

در روز یکشنبه، 9 اکتبر 2022، یک پالس تشعشعات شدید در منظومه شمسی به قدری استثنایی عبور کرد که اخترشناسان به سرعت آن را درخشان ترین در تمام دوران ها نامیدند.

منبع، انفجار پرتو گاما (GRB)، قوی‌ترین دسته از انفجارها در جهان بود، و ستاره‌شناسانی که روی آن مطالعه می‌کنند بر این باورند که این انفجار قوی‌ترین انفجار از زمان طلوع تمدن بشری بوده است.

اخترشناسان بر این باورند که GRB ها پس از مرگ ستارگان پرجرم که سوخت هسته ای آنها تمام می شود و به سیاهچاله ها فرو می ریزند اتفاق می افتد. تکینگی تازه ایجاد شده شروع به بلعیدن مواد اطراف می‌کند و فواره‌هایی را در جهت مخالف منفجر می‌کند که در حین حرکت در فضا، پرتوهای ایکس و گاما ساطع می‌کنند.

این یکی قبل از اینکه به ما برسد به مدت 1.9 میلیارد سال نوری در حال سفر بوده است که برای GRB های عظیم نسبتا کوتاه است. توسط مجموعه‌ای از ابزارهای پرتو گاما که توسط همه کشورهای بزرگ فضاپیمایی کار می‌کنند شناسایی شد. اریک برنز، استادیار فیزیک و نجوم در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا، تجزیه و تحلیل 7000 GRB رکورد را رهبری کرد .

GRB آنقدر درخشان بود که ابزارهای مختلفی را که برای ضبط آنها ساخته شده بودند، از جمله تلسکوپ فضایی پرتو گاما فرمی ناسا را کور کرد. واقعیت کار برنز این بود که این امر ممکن است درخشان‌تر باشد یا ویژگی‌های دیگری داشته باشد، اما چون بشریت به معنای واقعی کلمه توسط نور کور شده است، ما هرگز به طور قطع نمی‌دانیم.

معمولاً GRB ها توسط ابرنواخترها دنبال می شوند که از یک نقطه در فضا سرچشمه می گیرند، اما مورد تاکنون موفق به پیگیری این موضوع نشده است. این می تواند به این دلیل باشد که به جای منفجر شدن، در یک سیاهچاله فرو ریخته است.

اندرو لوان، استاد اخترفیزیک دانشگاه رادبود در نایمگن، هلند، می‌گوید: «ما نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم که یک ابرنواختر وجود دارد، که با توجه به درخشندگی انفجار، شگفت‌آور است.

«اگر آنجا باشد، خیلی کمرنگ است. ما قصد داریم به جستجو ادامه دهیم، اما این امکان وجود دارد که کل ستاره به جای انفجار مستقیماً به درون سیاهچاله سقوط کرده باشد.

رصدهای اضافی وب و هابل در چند ماه آینده برنامه ریزی شده است تا مطمئن شویم که هیچ ابرنواختری وجود ندارد، زیرا اگر یکی از آنها ظاهر شود، به همان اندازه عظیم خواهد بود.

درخشان‌ترین GRB که قبلاً ثبت شده بود در همین زمان از سال در آوریل 2013 بود و 35 میلیارد برابر انرژی نور مرئی ثبت شد. در مقایسه، قایق نزدیک به 700 برابر روشن تر است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *