نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 4:41 ق.ظ

کارگروه توسعه دارایی های نامشهود زمینه ساز رونق اقتصاد نوآور می شود .

توسعه اقتصاد دانش بنیان، با شناسایی، توسعه و مدیریت دارائی‌های نامشهود و با تاکید بر علوم و فناوری‌های راهبردی سرعت می‌گیرد.

کارگروه توسعه دارایی‌های نامشهود زمینه‌ساز رونق اقتصاد نوآور می‌شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از معاونت فناوری ریاست جمهوری، با توجه به نقش راهبردی و اثرگذاری که دارایی‌های نامشهود و فکری در توسعه پایدار ایفا می‌کنند، سهم درخور توجهی از اقتصاد کشورها به ویژه دارایی‌ شرکت‌های بزرگ به این جنس دارایی‌ها اختصاص دارد.

با توجه به این که کشورهای توسعه یافته و خواهان پیشرفت، سهم قابل توجهی از اقتصادشان را به مغزافزارها، دارایی‌های فکری و نامشهود اختصاص داده‌اند و نوآوری، سهم قابل توجهی از ارزش و دارایی شرکت‌های بزرگ و توانمند را به خود اختصاص داده است. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، بر حمایت و راهبری دارایی‌های نامشهود و فکری تاکید دارد.

شرفت، سهم قابل توجهی از اقتصادشان را به مغزافزارها، دارایی‌های فکری و نامشهود اختصاص داده‌اند و نوآوری، سهم قابل توجهی از ارزش و دارایی شرکت‌های بزرگ و توانمند را به خود اختصاص داده است. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، بر حمایت و راهبری دارایی‌های نامشهود و فکری تاکید دارد.

بر همین اساس تشکیل «کانون مدیریت دارایی‌های فکری» و «کارگروه توسعه دارائی‌های نامشهود» با به کارگیری ظرفیت و توان نخبگانی کشور و نهاد‌های مرتبط در جهت تدوین راهبردها، انجام پژوهش‌ها و تصمیم‌سازی‌های مرتبط در دستور کار قرار گرفت و میترا امین لو به عنوان دبیر کارگروه توسعه دارائی‌های نامشهود و مدیر کانون مدیریت دارائی‌های فکری، منصوب شد.

از محور‌های این کارگروه می‌توان به توسعه راهبرد‌های اثربخشی دارائی‌های نامشهود در ارزش آفرینی اقتصادی با نگاه ویژه به تعاملات شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های صنعتی بزرگ، تدوین سازوکار جامع پایش مستمر سهم دارائی‌های نامشهود از شرکت‌های بزرگ بورسی و تولید ناخالص داخلی، طراحی ابزار‌ها و پیاده‌سازی برنامه‌های حمایتی و هم‌افزایی با سایر نهاد‌های علمی، فناوری، اقتصادی و سیاستگذاری برای حداکثرسازی احصاء و توسعه، حفاظت و بهره‌برداری اشاره کرد.



ضرورت بازآرایی نظام ارزش‌گذاری دارایی‌ها

شقایق حق‎‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در مراسم معارفه امین‌لو، با تأکید بر لزوم حفاظت از دارائی‌های فکری به تبیین ضرورت تغییر راهبرد در مواجهه با دارائی‌های نامشهود پرداخت و گفت: این تغییر، ضرورتی بر بازآرایی ساختاری و کارکردی کانون با تمرکز بر سیاست‌های متناسب با سطح توسعه و بازار‌های صادراتی عملیاتی است.

وی با بیان این‌که باید با تکیه بر توان نخبگانی و سرمایه‌های انسانی کشور به اعتلای تصمیم‌سازی مربوط به دارائی‌های فکری کمک کرد، افزود: نگاه ویژه به تعاملات شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های صنعتی بزرگ در ارزش‌آفرینی اقتصادی با رویکرد ظرفیت‌سازی آینده نقش بسزایی دارد و باید در اولویت اقدامات «کانون مدیریت دارایی‌های فکری» قرار گیرد و انتظار می‌رود تمهیدات ویژه‌ای بمنظور شکل‌گیری و ارتقاء قابلیت‌های اکوسیستم نوآوری ایران در توسعه و بهره‌برداری از دارائی‌های نامشهود صورت گیرد.

رضا اسدی‌فرد، رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، نیز در این مراسم ضمن ابزار خرسندی از به ثمر نشستن تلاش فعالان این حوزه و اهمیت جایگاه اختراعات به‌عنوان شناسنامه فناوری، افزود: این مهم در تجارت خارجی کارساز بوده و بویژه پس از ورود گسترده‌تر شرکت‌ها به فضا‌های بین‌المللی مدیریت دارائی‌های فکری نقش پررنگتری خواهد یافت.

در ادامه میثم فرج‌الهی، سرپرست مرکز فناوری‌های راهبردی، با تشریح کارکرد دارائی فکری هم به عنوان ابزاری برای همکاری‌های فناورانه و هم ابزاری برای سیاستگذاری کلان، به نقش مؤثر آن در جهت‌دهی مسیر شرکت‌های بزرگ به سمت سیاست‌های اقتصادی دولت تاکید کرد.

در ادامه این مراسم میترا امین‌لو دبیر کارگروه توسعه دارائی‌های نامشهود و مدیر کانون مدیریت دارائی‌های فکری ضمن مرور مالکیت فکری، به بیان برنامه‌های پیش رو برای توسعه دارایی‌های فکری و بلوغ مالکیت فکری در کشور پرداخت و گفت: کانون پتنت ایران در دوره‌های مختلف با ثبت اختراعات در امریکا با رویکرد علامت‌دهی و رشد درخواست‌های ثبت اختراع از مسیر PCT با رویکرد رشد و توسعه جایگاه ایران در شاخص‌های بین المللی از جمله شاخص جهانی نوآوری، در گام جدید توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور، گام‌های مهمی برداشته است و این کانون، دارائی‌های فکری و مدیریت آن را به عنوان زیرساخت اساسی توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش می‌داند.

وی بر اهمیت مدیریت دارائی‌های فکری فراتر از مساله اختراعات و فراتر از مساله ثبت تاکید و مدیریت دارائی‌های فکری را به مثابه فعالیت‌های پیشینی و پسینی از فعالیت‌های توسعه فناوری تا تجاری‌سازی و نیز سیاستگذاری مبتنی بر پژوهش را رویکرد جدید اعلام کرد گفت: مجموعه کانون، تولیت این مهم را به عهده خواهد گرفت و با استفاده از توان فعلی بخش خصوصی و تقویت و توانمندسازی کمی و کیفی کارگزاران و در مجموع ساختن زیست بوم فناوری و نوآوری با محوریت دارائی‌های نامشهود، گزاره ارزش در این زیست بوم خواهد بود.

همچنین در این مراسم زحمات و تلاش‌های سعید امیری، سرپرست پیشین کانون پتنت ایران قدردانی شد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *