نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 فروردین 1403 7:08 ب.ظ

محققان روش تصفیه آب را توسعه داده اند که «مواد شیمیایی برای همیشه» را به خوبی از بین می برد

اندی کوربلی -24 مارس 2023-دانشگاه بریتیش کلمبیا / آزمایشگاه محسنی

اخیراً در مورد به اصطلاح “مواد شیمیایی برای همیشه” و اینکه چگونه جامعه ما می تواند از فناوری های جدید برای حذف این سموم قدیمی از آب و خاک جهان ما استفاده کند، صحبت های زیادی شده است.

راه حلی جدید از دانشگاه بریتیش کلمبیا می تواند این مواد شیمیایی را برای همیشه فیلتر کرده و سپس از بین ببرد و منابع آب را ارزان و موثر تصفیه کند.

دکتر مجید محسنی، استاد مهندسی شیمی و بیولوژیکی UBC، که این فناوری را توسعه داده است، می‌گوید: «فیلتر بریتا را در نظر بگیرید، اما هزار برابر بهتر».

به طور کلی به عنوان PFAS، مخفف مواد پلی فلوروآلکیل نامیده می شود، تعداد مواد شیمیایی برای همیشه به هزاران نفر می رسد و به طور کلی محصولات را مقاوم در برابر لکه یا نچسب می کنند.قرار گرفتن بیش از حد در معرض این مواد شیمیایی می تواند منجر به مشکلات سلامتی بیشماری از سرطان گرفته تا اختلالات هورمونی شود.

یکی از چالش‌های مهم در مورد PFAS این است که آنها در فوم‌ها و اسپری‌های مورد استفاده آتش‌نشانان برای مقابله با آتش‌سوزی در خانه‌ها و جنگل‌ها قرار می‌گیرند. سپس این مواد وارد آب های زیرزمینی می شوند یا به رودخانه ها سرازیر می شوند و آب آشامیدنی را آلوده می کنند، به خصوص در مناطق کوچکتر که تجهیزات تصفیه کافی وجود ندارد.

دکتر محسنی گفت: «فیلتر‌های جاذب ما تا 99 درصد از ذرات PFAS را جذب می‌کنند و همچنین می‌توانند احیا شوند و به طور بالقوه مورد استفاده مجدد قرار گیرند.» این بدان معناست که وقتی PFAS را از این مواد پاک می‌کنیم، با زباله‌های جامد بسیار سمی‌تری مواجه نمی‌شویم که یکی دیگر از چالش‌های بزرگ زیست‌محیطی خواهد بود.هنگامی که ذرات PFAS جذب می شوند، از طریق فرآیندهای الکتریکی و فتوشیمیایی از بین می روند.

نتایج در Chemosphere منتشر شد.

در این مطالعه، محسنی و تیمش دستگاه خود را بر روی اسید پرفلوروکتانوئیک، یک PFAS که در همه جا در آب آلوده وجود دارد، آزمایش کردند. آنها اکنون در حال آماده سازی یک آزمون واقعی در تعدادی از مکان ها در  B.C. شروع این ماه هستند .

دکتر محسنی گفت: نتایجی که از این مطالعات میدانی در دنیای واقعی به دست می‌آوریم به ما امکان می‌دهد فناوری را بیشتر بهینه کنیم و آن را به عنوان محصولی آماده کنیم که شهرداری‌ها، صنعت و افراد بتوانند از آن برای حذف PFAS در آب خود استفاده کنند.

https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *