نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 7:57 ب.ظ

توافق اتحادیه اروپا برای دو برابر کردن انرژی های تجدیدپذیر تا سال 2030

30 مارس 2023 – توسط جولین ژرو-

 اتحادیه اروپا به توافقی دست یافت که سهم انرژی های تجدیدپذیر در مصرف انرژی بلوک 27 کشوری را تا سال 2030 تقریباً دو برابر می کند، در حالی که تلاش ها برای خنثی شدن کربن و حذف سوخت های فسیلی روسیه انجام می شود.

توافق سیاسی موقت که پس از مذاکرات شبانه بین پارلمان اتحادیه اروپا و کشورها حاصل شد، درصدد افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر از 22 درصد امروز به 42.5 درصد است.

اتحادیه اروپا یک هدف بلندپروازانه برای تبدیل شدن به یک اقتصاد “خنثی از نظر آب و هوا” تا سال 2050 با انتشار خالص صفر گازهای گلخانه ای تعیین کرده است.

این اقدام همچنین در حالی صورت می‌گیرد که پس از آن که مسکو عرضه گاز را در سال گذشته قطع کرد و بلوک نفت خام و سایر فرآورده‌های نفتی این کشور را ممنوع کرد، به دنبال کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی روسیه بود.

فرانس تیمرمنز، معاون کمیسیون اروپا، گفت: «انرژی های تجدیدپذیر با کاهش واردات سوخت فسیلی به حاکمیت انرژی ما کمک خواهد کرد.

اما گروه های زیست محیطی از این توافق انتقاد کردند و گفتند که این توافق به اندازه کافی پیش نمی رود.

کوزیمو تانسینی، مسئول سیاست انرژی های تجدیدپذیر در دفتر محیط زیست اروپا، گفت: «هدف 45 درصدی اجباری در حال حاضر ضعیف و قدیمی خواهد بود… هر چیزی کمتر از 45 درصد به سادگی نشان دهنده عدم اتحاد اروپا و عدم جاه طلبی است».

این معامله مصالحه ای بین سهم 45 درصدی انرژی های تجدیدپذیر است که قانونگذاران اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا، شاخه اجرایی اتحادیه اروپا به دنبال آن بودند و 40 درصدی که دولت ها ترجیح می دهند.

هدف قبلی برای سال 2030 32 درصد تعیین شده بود.با این حال، این توافق می گوید که کشورهای عضو باید تمام تلاش خود را برای دستیابی به 45 درصد انجام دهند.دستورالعمل پیشنهادی همچنین به دنبال کاهش تشریفات اداری برای پروژه های انرژی تجدیدپذیر است.

در بیانیه شورای اتحادیه اروپا که نماینده دولت‌های این اتحادیه است، آمده است: هدف «پیگیری سریع استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر» به عنوان بخشی از طرح اتحادیه اروپا برای «مستقل شدن از سوخت‌های فسیلی روسیه، پس از تهاجم روسیه به اوکراین» است .

شرکت ها شکایت کرده اند که تشریفات اداری توسعه چنین زیرساخت هایی را کند کرده است.

این توافق شامل هیدروژن، انرژی هسته‌ای و زیست توده در فهرست منابع انرژی تجدیدپذیر به همراه فناوری خورشیدی و بادی است.زیست توده از مواد آلی مانند درختان، گیاهان و زباله های شهری مشتق می شود و شامل سوزاندن چوب برای تولید برق می شود.

کشورهای اسکاندیناوی از این عمل دفاع می کنند، اما گروه های زیست محیطی به دلیل نگرانی در مورد تأثیر آن بر جنگل ها از آن انتقاد می کنند.

پاسکال کنفین، رئیس کمیته محیط زیست پارلمان اروپا، گفت که این توافق قوانین سختگیرانه ای را برای استفاده از زیست توده تعیین می کند.

کنفین، از گروه سیاسی میانه‌روی Renew، گفت: «استفاده از زیست توده بهتر است حتی اگر پارلمان بخواهد جلوتر برود، تنظیم شود.

مارکوس پیپر، از حزب راستگرای خلق اروپا، گفت که این توافق زیست توده را “100 درصد سبز” می کند.

کنفین گفت که این توافق همچنین “نقش ویژه هسته ای (انرژی) را که نه سبز است و نه سوخت فسیلی به رسمیت می شناسد.گنجاندن انرژی هسته ای در هفته های اخیر به شدت مورد بحث قرار گرفت.

تولیدکننده بزرگ انرژی هسته‌ای فرانسه و متحدانش می‌خواستند «هیدروژن کم کربن» که با استفاده از انرژی هسته‌ای ساخته می‌شود، وضعیتی مشابه هیدروژن تولید شده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی داشته باشد.

گروهی به رهبری آلمان با گنجاندن هیدروژن تولید شده از انرژی هسته‌ای به دلیل نگرانی از کاهش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر مخالف بودند.سرانجام پس از آن که سوئد، که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، مصالحه ای را پیشنهاد کرد، توافق حاصل شد.

کنفین گفت که این توافق به این معنی است که فرانسه می‌تواند از انرژی هسته‌ای استفاده کند و مجبور به ایجاد زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید هیدروژن برای صنعت و حمل‌ونقل نباشد.

کنفین گفت: «این یک شرط مطلق برای فرانسه بود که از توافق نهایی حمایت کند.

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *