نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 4:41 ب.ظ

کشاورزی به رویکرد جدیدی در مقابله با مقاومت در برابر آفت کش ها نیاز دارد

14 مارس 2023 -آفت کش ها – © shutterstock/Valentin Valkov

دانشمندان کشف کرده اند که حشرات آفاتی که به محصولات زراعی حمله می کنند، قدرت فوق العاده ای در ایجاد مقاومت به آفت کش های زیستی دارند.به دلیل مقاومت در برابر آفت کش های زیستی، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه استرلینگ تاکید کرده است که روش جدیدی برای مدیریت خطرات مقاومت مورد نیاز است.

پاسخ کشاورزی به این مقاومت، جستجوی آفت کش های جدید در یک مسابقه بی پایان برای همگام شدن با آفات در حال تکامل برای بیش از 70 سال بوده است. با این حال، محققان توصیه می‌کنند که کشاورزان برای استقبال از انقلاب سبز جدید در کشاورزی باید به آفت‌کش‌های زیستی مشتق شده از موجودات طبیعی روی آورند.

محصولات کنترل حشرات پایدار از نظر زیست محیطی، مانند آفت کش های میکروبی، به طور فزاینده ای جایگزین آفت کش های شیمیایی برای حفاظت از محصولات می شوند. محققان در مقاله خود اظهار داشتند: «با تشویق ناهمگونی محصولات در سطح چشم‌انداز و تنوع بخشیدن به آفت‌کش‌های زیستی در دسترس کشاورزان، می‌توانیم از GEI برای به حداقل رساندن خطرات مقاومت و حفظ کارایی آفت‌کش‌های زیستی استفاده کنیم.

این رویکرد از ذینفعان کشاورزی می‌خواهد که تنوع و کارایی را، هم در مناظر کشاورزی و هم در بازار کنترل زیستی، اولویت‌بندی کنند.»

تحقیقات مقاومت در برابر آفت‌کش‌های زیستی، «افزایش ناهمگونی اکولوژیکی می‌تواند تکامل مقاومت به آفت‌کش‌های زیستی را محدود کند» در Trends in Ecology and Evolution منتشر شده است.

تاثیر مقاومت به آفت کش های زیستی بر امنیت غذایی

تکامل مقاومت در برابر آفت‌کش‌های زیستی – ابزاری حیاتی در توسعه حفاظت پایدار از محصولات – پیامدهای زیادی برای امنیت غذایی در سراسر جهان با افزایش جمعیت جهانی دارد.

در تلاشی برای پرداختن به این چالش در حال ظهور، محققان اصولی از علم اکولوژیکی تکاملی بنیادی را به کار گرفته‌اند و یک چارچوب عملی برای مدیریت خطرات تکامل مقاومت به آفت‌کش‌های زیستی پیشنهاد کرده‌اند.

آنها پیشنهاد کردند که کشاورزان می توانند با کاشت انواع مختلف محصولات زراعی و استفاده از آفت کش های زیستی متعدد به مدیریت خطرات مقاومت به آفت کش های زیستی کمک کنند.

آنها اظهار داشتند: «برای کاهش خطرات مقاومت، ما از افزایش دامنه آفت‌کش‌های زیستی در دسترس کشاورزان حمایت می‌کنیم و همزمان جنبه‌های دیگر ناهمگونی محصول در سطح زمین را تشویق می‌کنیم که می‌تواند انتخاب متغیری را روی علل مقاومت ایجاد کند.»

برهمکنش‌های ژنوتیپ به محیط (GEI) می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر مقاومت پاتوژن تأثیر بگذارد، بنابراین تناسب آلل مقاومتی به بسیاری از جنبه‌های محیط میزبان بستگی دارد.

تکامل مقاومت در حال گسترش است – چگونه می توانیم این را حل کنیم؟

دانشمندان دانشکده علوم طبیعی استرلینگ با همکاری همکاران در دانشگاه گوتنبرگ و دانشگاه ایالتی سائوپائولو، ترکیبی از تحقیقات مقاومت در برابر آفت‌کش‌های زیستی موجود را انجام دادند. آنها استدلال کردند که تکامل مقاومت در حال حاضر رخ می دهد و احتمالاً با افزایش استفاده از آفت کش های زیستی گسترده خواهد شد.

بیشتر مدیریت مقاومت در برابر حشره کش ها با حشره کش های شیمیایی و محصولات تراریخته سروکار دارد، زیرا برای مقابله با مقاومت در برابر آفت کش های زیستی میکروبی حاوی پاتوژن های زنده طراحی نشده است.

دکتر متیو تینزلی، مدرس ارشد علوم زیستی و محیطی در دانشگاه استرلینگ، اظهار داشت: «مردم چشم خود را می بندند. آنها فکر می کنند که چون آفت کش های زیستی از منابع طبیعی به دست می آیند، ایجاد مقاومت در برابر آفات دشوارتر خواهد بود. با این حال، هنوز باید نگران مقاومت آفات در برابر این عوامل جدید باشیم.

زمان تولید آفت‌کش‌های زیستی پنج تا ده سال است، بنابراین اگر منتظر عمل باشیم، این عوامل جدید را از دست خواهیم داد زیرا آفات قبلاً تکامل یافته‌اند.»

دکتر رزی منگان، محقق فوق دکترا در دانشگاه استرلینگ، افزود: «رویکردهای جدید مدیریت مقاومت برای این محصولات حفاظتی مورد نیاز است تا از اختراع و از دست دادن مشابهی که برای آفت کش‌های شیمیایی رخ داده است، جلوگیری شود.»

او در پایان گفت: «دیدگاه ما استدلال می‌کند که کشاورزان می‌توانند با کاشت تنوع وسیع‌تری از محصولات و استفاده از آفت‌کش‌های زیستی متعدد، به مدیریت خطرات مقاومت به آفت‌کش‌های زیستی کمک کنند. این امر گسترش مقاومت را کاهش می دهد و به موثر ماندن آفت کش های زیستی در طولانی مدت کمک می کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *