نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 5:33 ب.ظ

سیستم هوش مصنوعی توسعه یافته برای محاسبه تأخیرها و پیش بینی خطرات در حمل و نقل هوایی

15 مارس 2023 -توسط دانشگاه مالاردالن – اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

یک سیستم هوش مصنوعی از طریق پروژه ای در دانشگاه Mälardalen (MDU) توسعه یافته است که می تواند تاخیرها را محاسبه کند و خطرات و وقفه های هوانوردی را پیش بینی کند. این سیستم نه تنها می تواند به کنترل کننده های ترافیک هوایی کمک کند تا اختلالات را پیش بینی کرده و به مسافران و اپراتورهای صنعت هوانوردی اطلاع دهند، بلکه از اختلالات واقعی نیز جلوگیری می کند.

محققان MDU نمونه اولیه یک سیستم هوش مصنوعی را توسعه داده اند که برای اپراتورهای ATM که در کنترل ترافیک هوایی کار می کنند در نظر گرفته شده است. در ATM (مدیریت ترافیک هوایی)، برای اپراتورها مهم است که جریان ترافیک را بهینه کنند، برخوردهای احتمالی بین هواپیماها را شناسایی کنند و راهنمایی هایی برای اجتناب از آنها ارائه دهند. سیستم هوش مصنوعی یک برنامه کاربردی پیش بینی است که هم راه حل های بهینه را برای اپراتورها ارائه می دهد و هم دلیل بهینه بودن آنها را توضیح می دهد.

این سیستم در محیطی با XAI (هوش مصنوعی قابل توضیح) ساخته شده است که شامل راه حل های قابل اعتمادی است که درک آن برای اپراتورها آسان است. از یک نقشه 2 /3 بعدی برای تجسم تمام راه حل های ممکن استفاده می کند، بهترین گزینه را برجسته می کند و راهنمایی هایی را برای خلبانان یا کنترل کننده های ترافیک هوایی برای حفظ فاصله ایمن بین هواپیما ارائه می دهد.

این راه حل در محدوده پروژه Artimation در MDU توسعه یافته است. این پروژه از ورودی کاربران نهایی انسانی برای توسعه سیستم هوش مصنوعی استفاده کرده است.

Mobyen Uddin Ahmed، استاد هوش مصنوعی در MDU می‌گوید: «نتایج پروژه عملکرد، پذیرش و قابلیت اطمینان سیستم‌های هوش مصنوعی را به طور کلی بهبود می‌بخشد، اما همچنین اهداف جهانی مانند بهبود صنعت، نوآوری و زیرساخت‌ها در جامعه را برآورده می‌کند.

شاهینا بیگم، پروفسور هوش مصنوعی در MDU می گوید:

“نتایج این پروژه برای سایر محققان هوش مصنوعی نیز مفید خواهد بود که می توانند از تحقیقات در مورد شفافیت و توضیح روش های هوش مصنوعی بهره ببرند. علاوه بر این، ارائه دهندگان فناوری از نتایج سود خواهند برد، که امیدواریم سیستم های هوش مصنوعی که برای کاربران انسانی ارتباطی و قابل اعتمادتر می شوند.

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *