نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 12:02 ق.ظ

وضعیت رو به رشد تجمع پلاستیک در اقیانوس های جهان

10 مارس 2023- سام مردیت- منیر اوز زمان | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

 کشورهای عضو سازمان ملل قرار است در بهار امسال با هدف توسعه یک ابزار الزام آور قانونی در مورد آلودگی پلاستیکی ملاقات کنند.بر اساس تحقیقات جدید، بیش از 170 تریلیون قطعه پلاستیکی با وزن تقریباً 2 میلیون تن در اقیانوس‌های جهان شناور هستند و اگر اقدامی انجام نشود، این تعداد تا سال 2040 تقریباً سه برابر می‌شود.

نویسندگان مقاله تحقیقاتی مورد بررسی، که در مجله PLOS ONE منتشر شد، هشدار می دهند که اگر پلاستیک با نرخ فعلی تولید شود، «پاکسازی بیهوده است». آنها صنعت پلاستیک را به دلیل رد تعهدات در مورد خرید مواد بازیافتی یا طراحی برای قابلیت بازیافت سرزنش می کنند.

برای مقابله با مشکل پلاستیک، محققان از قانون‌گذاران می‌خواهند که فوراً اقداماتی را اتخاذ کنند که بر کاهش منبع و استفاده مجدد تمرکز دارد تا آسیب‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی را به حداقل برسانند.

مارکوس اریکسن، یکی از بنیانگذاران مؤسسه The 5 Gyres، یک گروه آمریکایی که برای مقابله با آلودگی پلاستیکی مبارزه می کند، گفت:

افزایش تصاعدی میکروپلاستیک‌ها در سراسر اقیانوس‌های جهان هشداری جدی است مبنی بر اینکه ما باید هم‌اکنون در مقیاس جهانی عمل کنیم، تمرکز بر پاک‌سازی و بازیافت را متوقف کنیم و عصر مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها را برای تمام عمر چیزهایی که می‌سازند آغاز کنیم..

محققان روند پلاستیک اقیانوس ها را از سال 1979 تا 2019 ارزیابی کردند و از سال 2005 به افزایش چشمگیر جرم و فراوانی پلاستیک اقیانوس اشاره کردند.

آنها می گویند که این ممکن است منعکس کننده افزایش تصاعدی در تولید پلاستیک، تکه تکه شدن آلودگی پلاستیکی موجود یا تغییر در تولید و مدیریت زباله های زمینی باشد.

اریکسن گفت: «اگر به تولید پلاستیک با نرخ فعلی ادامه دهیم، پاکسازی بیهوده است، و برای مدت طولانی در مورد بازیافت شنیده ایم، در حالی که صنعت پلاستیک به طور همزمان هرگونه تعهدی برای خرید مواد بازیافتی یا طراحی برای قابلیت بازیافت را رد می کند.

او افزود: «زمان آن رسیده است که مشکل پلاستیک را در منبع مورد بررسی قرار دهیم.

میزان ورود پلاستیک به اقیانوس‌های جهان، بدون اقدام فوری برای معکوس کردن روند فعلی، از سال 2016 تا 2040 تقریباً 2.6 برابر می‌شود.

این تحقیق که یک دانشمند و محقق پلاستیک به رویترز گفت «به‌طور حیرت‌انگیز و تقریباً فراتر از درک» است، به دنبال یک معاهده تاریخی جهانی آلودگی پلاستیکی است که کشورهای عضو سازمان ملل در سال گذشته تصویب کردند.

کشورهای عضو سازمان ملل قرار است در بهار امسال با هدف توسعه یک ابزار الزام آور قانونی در مورد آلودگی پلاستیکی ملاقات کنند.نویسندگان این تحقیق می گویند ایجاد قطعنامه ای که به چرخه کامل پلاستیک، از استخراج و ساخت تا پایان عمر بپردازد، بسیار مهم است.

اسکات کافین، دانشمند پژوهشی در هیئت کنترل منابع آب ایالتی کالیفرنیا در بیانیه ای گفت: «انباشته شدن روزافزون ذرات پلاستیک در محیط و بدن ما در نهایت منجر به ناتوانی سیاره در حفظ حیات آنگونه که ما می شناسیم خواهد شد.

کافین گفت: «اکنون زمان آن است که دولت‌های سراسر جهان در تلاش‌های خود برای کاهش تولید پلاستیک و جلوگیری بیشتر از فرار آن به محیط‌زیست متحد شوند.

https://www.cnbc.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *