نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 10:56 ق.ظ

هدف از دیپلماسی نوآوری ، ارتقای همکاری برای منافع مشترک است.

۱۳ اسفند ۱۴۰۱

معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهد: هدف از دیپلماسی نوآوری، ارتقای همکاری برای منافع مشترک است+ فیلم

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: برای تحقق جهان‌شهر نوآور، ناگزیر باید از مسیر دیپلماسی نوآوری گذر کرد.

نوشتهطنین همتی – خبرنگار

به گزارش شهرآرانیوز، علی حسینی در دوره آموزشی نقش دیپلماسی نوآوری در برندسازی شهر‌های نوآور که امروز شنبه ۱۳اسفندماه در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد، تصریح کرد: مشهدالرضا باید به سوی شهر نوآور حرکت کند و نوآوری یکی از عرصه‌های مهم شهری است. اما برای تحقق جهان‌شهر نوآور ناگزیر باید از مسیر دیپلماسی نوآوری گذر کرد.

به گفته حسینی، در این نظام‌واره توصیه نوآوری دیپلماسی‌های شهری و نوآوری و برندسازی شهری دارای منشأ برنامه‌ریزی، کنشگری فرهنگی اجتماعی و رسانه و اثر اقتصادی است. به همین منظور بر آن شدیم‌ در قدم اول با برگزاری دوره آموزشی نقش دیپلماسی نوآوری در برندسازی شهر‌های نوآور به‌طور هم‌زمان ملکه ذهن مدیریت شهری و اهالی زیست‌بوم نوآوری را درگیر مفاهم شهر نوآوری و دیپلماسی نوآوری کنیم تا به یک تشریک مساعی برای برندسازی زیست‌بوم نوآوری شهر مشهد و تحقق مشهد‌الرضا جهان‌شهر نوآور برسیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد افزود: در مسیر بالندگی و سازندگی ایران اسلامی باید از ظرفیت جوانان عزیز نهایت استفاده و بهره را ببریم. نباید فقط به عنوان جوان بسنده کنیم و باید در همه عرصه‌ها بتوانیم از ظرفیت جوانان استفاده کنیم. 

به گفته حسینی، نظام روابط بین‌الملل پس از فروپاشی بلوک شرق با پدیده‌ای ویژه مواجه شد. پدیده‌ای که امروز با قوت هرچه بیشتر تأثیرگذاری ژرف‌تری را در مناسبات نظام بین‌الملل دارد و در این بین، شهر‌ها دیگر به خواهرخواندگی بسنده نمی‌کنند و آرام‌آرام در ذیل دیپلماسی موازی و عمومی که همان دیپلماسی شهری است، از جایگاه ویژه‌ای در مناسبات بین ملت‌ها برخوردار می‌شوند.

وی گفت: امروزه نقش دیپلماسی شهری تا آنجایی است که از طرفی تسهیلگر ارتباطات بین کشور‌ها از طریق روابط میان فرهنگی شهروندان بوده و از طرف دیگر، با حضور در سازمان‌های جهانی شهری به عنوان تصمیم‌ساز مؤثر در نظام بین‌الملل از جمله سازمان ملل تأثیرات عمیقی می‌گذارند.


وی اضافه کرد: هم‌زمان با اهمیت‌یافتن شهر‌ها در سپهر زیست انسانی و به‌تبع آن توجه ویژه به جایگاه دیپلماسی شهری، دنیای عصر اطلاعات و ارتباطات در حال تجربه الگوی توسعه جدیدی تحت عنوان نوآوری است. در این الگو خلاقیت عنصر اساسی تلقی شده است، اما خلاقیتی که ارزش سرمایه‌گذاری دارد. در این الگو خلاقیت الزاما باید از درون بافت آن جامعه نشئت بگیرد و اینجاست که هویت مکان در قامت شهر اهمیت مضاعف پیدا می‌کند.

حسینی یادآور شد: خلاقانه‌بودن نوآوری از سویی رونق‌بخش صنایع است و از سویی دیگر متضمن رونق شهر‌هاست. کمتر از یک دهه است که سازمان‌های جهانی شهری از جمله UCLG و متروپلیس به سوی مفهوم شهر‌های نوآور حرکت می‌کنند. در شهر نوآور علاوه بر آنکه نوآوری به حل مسائل زیست شهری وارد می‌شود، به‌عنوان رونق‌بخش اقتصاد شهری در قامت درآمد‌های پایدار مستقیم و غیرمستقیم شهری عمل می‌کند. در این مقام است که نوآوری به‌عنوان یک جذابیت رقابت‌پذیر و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی عمل می‌کند و علاوه بر آن یکی از شاخه‌های اساسی برندسازی شهری را محقق می‌سازد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد افزود: دیپلماسی نوآوری نیز با تسهیل ارتباطات اهالی زیست‌بوم‌های نوآوری جوامع گوناگون موجبات تعاملات مؤثر کنشگران این زیست‌بوم با تأمین‌کنندگان مالی را برقرار می‌سازد. دیپلماسی نوآوری صرفا دیپلماسی علم و نوآوری نیست، دیپلماسی نوآوری مجموعه‌ای از ایده‌ها، اصول، دیدگاه‌ها، استراتژی‌ها و شیو‌ه‌هایی است که در نقطه تلاقی نوآوری و سیاست خارجی قرار دارد. این جزو استراتژی‌های ملی و فراملی است که از ابزار‌ها و فرایند‌های دیپلماتیک برای ارتقای قابلیت‌های نوآوری ازجمله تحقیق و توسعه، کارآفرینی فناوری اکوسیستم‌های نوآوری، تولید و تجارت فناوری‌های پیشرفته، تأمین مالی زیست و سرمایه انسانی واجد شرایط استفاده می‌کند.

وی تأکید کرد: علاوه بر این، دیپلماسی نوآوری شامل تعاملات دوجانبه، منطقه‌ای، بین منطقه‌ای و چندجانبه است که هدف آن ارتقای همکاری برای منافع مشترک است. بنابراین چارچوب‌ها و مجامع معتبر بین‌المللی را در حوزه سیاست‌های نوآوری مسئولانه برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار تصور می‌کند.

حسینی خاطرنشان کرد: دیپلماسی نوآوری بر روابط کاری قوی و محترمانه بین‌المللی بین دولت‌ها، صنایع، دانشگاه‌ها و جوامع مدنی متکی است که در این نظام‌واره شهر‌ها به‌عنوان ابرسازمان‌های مردم‌نهاد، کنشگران و بسترسازان اصلی رونق توسعه نوآوری هستند. دیپلماسی نوآوری به‌عنوان یکی از اضلاع اصلی این الگوی توسعه نقش‌آفرینی می‌کند. دیپلماسی نوآوری شامل شیوه‌های استراتژیک در حوزه‌های ملی و فراملی و شیوه‌های همکاری در حوزه‌های منطقه‌ای و جهانی است. 

این مدیر شهری تصریح کرد: قرارگرفتن مضجع نورانی عالم آل محمد حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در خاک توس، این خطه را محملی برای رشد و شکوفایی دانش و نوآوری کرده است. قرارگرفتن این خطه در چهارراه راهبردی باستانی شمال به جنوب و شرق به غرب جاده کهن ابریشم آن را به ترانزیت بازرگانی تبدیل کرده است. خلاقیت برآمده از دانش برتافته از آموزه‌های رضوی بر جذب سرمایه‌گذاران و بازرگانان ترانزیتی جاده ابریشم، نوآوری را به‌عنوان یکی از اجزای ذاتی مردمان خراسان به‌ویژه مشهدالرضا قرار داده است. از همین روست که چندی است مدیریت شهری مشهد مقدس نظر ویژه‌ای به زیست‌بوم نوآوری دارد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *