6 اردیبهشت 1403 11:49 ق.ظ

آیا سیگنال رادیویی کشف شده توسط ستاره شناسان با استفاده از هوش مصنوعی می تواند هوش فرازمینی باشد

19 فوریه 2023-امضاهای فرازمینی مورد مطالعه پیتر ما – SWNS

ستاره شناسان هشت سیگنال رادیویی مرموز را دریافت کرده اند که ممکن است از سوی بیگانگانی باشد که پیام هایی با فناوری پیشرفته تر از ما ارسال می کنند.امواج الکترومغناطیسی با استفاده از هوش مصنوعی یا یادگیری عمیق شناسایی شدند.سیگنال‌ها از مناطق اطراف پنج ستاره «نزدیک» در فاصله 30 تا 90 سال نوری منشأ می‌ گیرند.

یک تیم بین المللی یک الگوریتم کامپیوتری را برای تجزیه و تحلیل حجم غیرقابل تصور زیاد اطلاعات با جزئیات بیشتر توسعه دادند.

نویسنده اصلی، پیتر ما، دانشجوی کارشناسی در دانشگاه تورنتو، گفت که تیم او در 150 ترابایت داده از 820 ستاره مجاور جستجو کرد. (یک ترابایت می تواند 1000 نسخه از دایره المعارف بریتانیکا را در خود جای دهد).

این مجموعه داده قبلاً در سال 2017 توسط تکنیک‌های کلاسیک جستجو شده بود، اما به عنوان فاقد سیگنال‌های جالب برچسب‌گذاری شده بود.

این تلسکوپ توسط تلسکوپ گرین بانک در ویرجینیای غربی جمع آوری شده است که بزرگتر از مجسمه آزادی است و بخشی از پروژه Breakthrough Listen با هدف شناسایی فعالیت های فرا زمینی است.

هیچ “هدف مورد علاقه” در ابتدا مشخص نشد. اما شبکه عصبی جدید این موضوع را بسیار دور از واقعیت تشخیص داد.

بررسی مجدد دستی نیز تأیید کرد که یافته‌ها دارای چندین ویژگی کلیدی مشترک هستند. سیگنال‌ها باند باریکی بودند، به این معنی که عرض طیفی کوچکی در حد چند هرتز (هرتز) داشتند. پدیده های طبیعی تمایل به پهنای باند دارند.

دکتر استیو کرافت، اخترفیزیکدان کالیفرنیایی با تیم Breakthrough Listen (و یکی از آنها) توضیح داد: «مساله کلیدی در هر جستجوی تکنو امضای این است که از میان این انبار عظیم سیگنال‌ها برای یافتن سوزنی که ممکن است انتقالی از یک دنیای بیگانه باشد، بگردیم. الگوریتم پیتر به ما راه موثرتری برای فیلتر کردن  این انبار کاه و یافتن سیگنال‌هایی می‌دهد که دارای ویژگی‌هایی هستند که ما از امضاهای فنی انتظار داریم.آنها همچنین تنها زمانی ظاهر می شدند که ابزار بر روی یک منبع آسمانی خاص متمرکز می شد و هنگامی که به سمت دور اشاره می کرد ناپدید می شدند.رادیو یک راه عالی برای ارسال اطلاعات بین ستاره ای است. این موشک با سرعت نور از میان غبار و گاز عبور می کند – 20000 برابر سریعتر از بهترین موشک های ما.

بسیاری از تلاش‌های SETI (جستجوی اطلاعات فرازمینی) از آنتن‌ها برای استراق سمع هر سیگنالی که بیگانگان ممکن است ارسال کنند، استفاده می‌کنند.

دکتر چری نگ، یکی از نویسندگان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در گفت: «این نتایج به‌طور چشمگیری قدرت به‌کارگیری روش‌های یادگیری ماشینی و بینایی رایانه‌ای مدرن را برای چالش‌های داده‌ای در نجوم نشان می‌دهد که منجر به کشف‌های جدید و عملکرد بالاتر می‌شود.

استفاده از این تکنیک ها در مقیاس برای علم امضای فناوری رادیویی تحول آفرین خواهد بود.

محققان اکنون در حال برنامه ریزی برای استقرار این الگوریتم بر روی ابزار کیهانی موسسه SETI در نیومکزیکو هستند، جایی که جودی فاستر در فیلم تماس در سال 1997 یک سیگنال بیگانه را شنید.

از زمانی که آزمایش‌های SETI در سال 1960 با پروژه اوزما فرانک دریک در همان رصدخانه گرین بانک که در این آخرین کار مورد استفاده قرار گرفت آغاز شد، پیشرفت‌های تکنولوژیکی محققان را قادر به جمع‌آوری داده‌های بیشتر از همیشه کرده است.