نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 12:23 ق.ظ

تمیز کردن بدنه کشتی در زیر آب  بروشی سازگار با محیط زیست

21 فوریه 2023 – توسط Lena Bennefeld، Laser Zentrum Hannover e.V.

نتایج نمونه های تابش شده با لیزر و نمونه هایی که تابش نشده اند. اعتبار: LZH

رسوب زیستی  ، رشد جلبک ها، صدف ها و دیگر موجودات دریایی در بدنه کشتی است. رسوب گیری مقاومت جریان کشتی را افزایش می دهد و در نتیجه مصرف سوخت و انتشار CO2 را افزایش می دهد. تمیز کردن مکانیکی می تواند به پوشش بدنه آسیب برساند. علاوه بر این، رسوب زیستی باید خارج شود تا ارگانیسم ها یا حتی قسمت هایی از پوشش کشتی به داخل آب نرود.

دانشمندان LZH، همراه با Laserline GmbH و موسسه Fraunhofer برای فناوری ساخت و تحقیقات مواد کاربردی IFAM، اکنون یک راه حل سازگار با محیط زیست و کارآمد برای مشکل رسوب زیستی ایجاد کرده اند.

تابش لیزر را می توان برای آسیب کشنده به رسوب زیستی دریایی در زیر آب بدون آسیب رساندن به پوشش زیرین بدنه کشتی استفاده کرد. دانشمندان LZH فرآیندی را توسعه داده‌اند که در آن سلول‌های موجودات در اثر تابش لیزر آسیب می‌بینند به گونه‌ای که می‌میرند و پس از مدتی به سادگی توسط آب شسته می‌شوند.

محققان تحقیقات خود را در بندر جنوبی جزیره هلگولند انجام دادند. در آنجا نمونه های رسوب زیستی را با لیزر تابش کردند، سپس آنها را به دریای شمال برگرداندند و پس از دو تا چهار هفته آنها را بررسی کردند. دکتر-اینگ، متخصص فناوری زیر آب، می گوید: «ما توانستیم به یک اثر تمیز کردن واضح و با تأخیر زمانی دست یابیم.  LZH “با جریان های شبیه سازی شده، همانطور که در زندگی واقعی با یک کشتی در حال حرکت اضافه می شود، اثر تمیز کردن بیشتر می شود.”

رسوب زیستی نه تنها بر مصرف سوخت و میزان انتشار گازهای گلخانه ای تأثیر می گذارد. ارگانیسم ها می توانند منجر به معرفی و گسترش گونه های غیر بومی در اکوسیستم های خارجی شوند. جابه‌جایی گونه‌ها یک خطر بزرگ رسوب زیستی است. اگر یک کشتی ارگانیسم های خارجی را از طریق رسوب بدنه وارد اکوسیستم کند، می تواند اکوسیستم را به شدت مختل کند.

در عمل، این امر منجر به ممنوعیت پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر خارجی می‌شود، همانطور که اخیراً دوباره برای کشتی‌های کروز اتفاق افتاده است. در اینجا نیز تمیز کردن با لیزر جایگزین مناسبی برای روش‌های مکانیکی است: از آنجایی که زیست توده معرفی‌شده در حین تمیز کردن لیزر به طور کشنده‌ای آسیب می‌بیند، پس از آن دیگر برای اکوسیستم‌های خارجی خطرناک نیست.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *