نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 5:05 ب.ظ

توسعه فناوری هوش مصنوعی نیازمند نقشه راه کلان است .

6-12-1401

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، از ضرورت‌ها و بایسته‌های توسعه فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی و نقش‌آفرینی پررنگ‌تر آن در اقتصاد سخن گفت.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، روح الله دهقانی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در مراسم دیدار و گفت‌گو با فعالان حوزه فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد، با اشاره به نقش اثربخش فناوران این حوزه در هموار ساختن مسیر برای سایر فناوران، گفت: این نوآوران علاوه بر تلاشی که برای اجرای ایده‌های نوآورانه خودشان دارند، مسیر ناهموار و پرپیچ و خم پیش رو را برای سایرین که بعد‌ها در این راه قدم خواهند گذاشت هموار می‌سازند؛ کسانی که این مسیر را باز و هموار می‌کنند، در شمار پیشتازان این حوزه فناورانه هستند و اگر در مسیر خسته نشوند و راه را با اهتمام و جدیت ادامه دهند، می‌توانند پیش‌قراول حوزه هوش مصنوعی باشند.

دهقانی خطاب به فعالان فناور هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته عنوان کرد: خواهشم این است که علاوه بر تلاش‌ها در مسیر پیش رو، استمرار و ثابت قدمی را اولویت اصلی حرکتتان بدانید.


ضرورت وجود نقشه راه

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهمیت و ضرورت وجود نظام اولویت‌ها بر مبنای یک نقشه راه کلان در حوزه فناوری هوش مصنوعی، عنوان کرد: تکثر، یکی از عارضه‌های فرهنگی و سنتی مبتلابه کشورمان است که در حال تسری به حوزه‌ای، چون اقتصاد دانش‌بنیان است. به طور مثال، در یک شهر خاص و در فناوری تشخیص چهره ده‌ها شرکت را می‌بینیم که همگی روی این فناوری کار می‌کنند و ادعا می‌کنند اولین شرکت فعال در این حوزه از فناوری هستند؛ باید این فرهنگ اصلاح شود و به این باور برسیم که الزاما اولین بودن مزیت نبوده و ماندگاری، پیشتازی در نوآوری و استمرار، جای خود را به این رویکرد تکثری و مسابقه‌ای بدهد.

وی در ادامه بیان کرد: این تکثر فرهنگی در حال رسوخ به حوزه دانش بنیانی؛ عارضه‌هایی دارد از جمله این‌که موجب از دست رفتن سرمایه‌های فکری کشور می‌شود، توانمندی را تقلیل می‌دهد، ضعف‌ها را افزایش می‌دهد و موجب موازی‌کاری و تزاحم می‌شود.

دهقانی با تاکید بر ضرورت وجود یک تصویر کلان در حوزه فناوری‌ها عنوان کرد: ما نقشه کلی یا تصویر بزرگ نداریم و همین کاستی، موجب شده است تا در برخی حوزه‌ها تراکم و تزاحم زیادی وجود داشته یا در برخی از حوزه‌های فناوری اصلا ورود نداشته باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به نقش ستاد توسعه فناوری هوش مصنوعی و رباتیک این معاونت، در ایجاد یک هم‌افزایی و هماهنگی میان فعالان این حوزه تا رسیدن به نقشه راه کلان در این حوزه اظهار کرد: با شناسایی دقیق ظرفیت‌های موجود، اولویت‌ها و باید‌ها بر مبنای یک نقشه راه کلان، می‌توانیم پیشرفت در حوزه فناوری هوش مصنوعی را شاهد باشیم. این ستاد هم به همین منظور به صورت اختصاصی و مستقل از سایر فناوری‌ها فعالیت می‌کند.

وی افزود: این نقشه راه کلان، نباید الزاما توسط معاونت علمی طرح ریزی شود، بلکه توسط مراکزی در کشور که قطبیت و توانمندی لازم را دارند باید طراحی شود. آن‌ها می‌توانند به شکل گیری تصویر کلان در آن حوزه خاص فناوری کمک کنند.

توسعه طرح‌ها با کمک یک تعاونی از شرکت‌های دانش‌بنیان

دهقانی، با بیان این‌که اصفهان می‌تواند پایلوت هوش مصنوعی کشور بدل شود، عنوان کرد: تعدادی از شرکت‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی اصفهان فعال هستند در کنار یکدیگر به یک نقشه کلان برسند و فرضا یک منطقه آزاد فناوری هوش مصنوعی را در اصفهان شکل بدهند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، با اشاره به ضرورت توجه به تعاونی‌های دانش‌بنیان، عنوان کرد: در تعامل این شرکت‌ها می‌توان «تعاونی شرکت‌های دانش بنیان هوش مصنوعی» را شکل داد. شکل‌گیری این تعاونی، می‌تواند به وحدت رویه در کلان‌روند‌ها و اولویت‌ها در حوزه هوش مصنوعی منجر شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *