نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 12:33 ق.ظ

 انرژی های تجدیدپذیر برای سرمایه گذاران بدون ریسک نیست

20 فوریه 2023 -نوشته فردریک بلان برود، لارنس مونیه و لئونارد لوم، مکالمه -اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

با توجه به نیاز فوری به مبارزه با تغییرات آب و هوایی و پایان دادن به بهره برداری از سوخت های فسیلی، به نظر می رسد انرژی های تجدیدپذیر آینده روشنی دارند. با رشد مداوم برای چندین سال، آنها 19.1٪ از مصرف ناخالص انرژی نهایی در فرانسه در سال 2020 را به خود اختصاص دادند. در سراسر کانال، 43٪ از انرژی مصرف شده در بریتانیا اکنون از منابع تجدیدپذیر مانند باد، خورشیدی و برق آبی تامین می شود.

با این حال، اگر می‌خواهیم رشد اقتصادی کم کربن را حفظ کنیم، ضروری است که سرمایه‌گذاری سبز را حتی بیشتر افزایش دهیم. به گفته آژانس بین المللی انرژی، بیش از 2 تریلیون دلار سرمایه گذاری سالانه در برق پاک تا سال 2030 برای دستیابی به بی طرفی کربن مورد نیاز است. جنگ در اوکراین همچنین خطرات ناشی از وابستگی دولت ها به هیدروکربن های وارداتی را برجسته کرده است و انتقال انرژی را نه تنها به یک ضرورت اقتصادی و زیست محیطی، بلکه سیاسی تبدیل کرده است.

با این حال، ما در یک مطالعه EDHECinfra اشاره می کنیم که تعدادی از خطرات ذاتی در این نوع سرمایه گذاری وجود دارد. کار ما 20 سال انتقال انرژی در بریتانیا را ردیابی کرده است، نمونه ای از اقتصادی که با موفقیت از زغال سنگ فاصله گرفته و به سرعت به انرژی های تجدیدپذیر تبدیل شده است، در حالی که بر انرژی آبی و هسته ای محدود تکیه کرده است.

مانند بیشتر اقتصادهای توسعه یافته، سهم رو به رشد انرژی های تجدیدپذیر متناوب در ترکیب انرژی چالش های جدیدی را ایجاد کرده است:

     افزایش هزینه های توسعه؛

     افزایش نوسانات تولید؛

     افزایش نوسان قیمت در بازار

بنابراین در حالی که انرژی های تجدیدپذیر از سودهای بی سابقه ای برخوردار هستند یادداشت تحقیقاتی اخیر EDHECinfra نشان داد که بازده دارایی های انرژی تجدیدپذیر اروپا در سال 2020 به 16 درصد رسیده است، در مقایسه با 10 درصد در سال 2015 ، خطرات سرمایه گذاران نیز در حال افزایش است.

و در حالی که علاقه همچنان قوی است، حق بیمه مورد نیاز بازار در پروژه های بادی و خورشیدی ثبت نشده پس از یک دهه کاهش، از ابتدای سال 2022 دوباره شروع به افزایش کرده است. این حق بیمه اکنون برای پروژه‌های بادی در توسعه‌یافته‌ترین اقتصادها به 700 امتیاز می‌رسد، که از 500 در پایان سال 2020 افزایش یافته است.

بنابراین تأثیر گذار سریع به تولید انرژی تجدیدپذیر متناوب بر سرمایه گذاران قابل توجه است. اول، بی‌ثباتی سیستم انرژی و همچنین افزایش ارزش تولید گاز که یکی از منابع اصلی انرژی باقی می‌ماند، افزایش نوسانات قیمت‌ها و البته تاثیر منفی بر بازده مورد انتظار سرمایه گذاران است.

برای متعادل کردن مجدد ریسک ها، سرمایه گذاران و مصرف کنندگان می توانند به مکانیسم های تثبیت قیمت روی آورند.

استراتژی ظرفیت ذخیره سازی

برای سرمایه گذاران، این فرصتی است تا بهتر در مورد ریسک هایی که در معرض آن هستند فکر کنند و مدیریت کنند. بخشی از این ریسک‌ها را می‌توان با سرمایه‌گذاری در فناوری‌هایی که به نظر می‌رسد امروزه بیشتر مورد نیاز هستند مدیریت کرد، مانند فناوری‌هایی که ظرفیت ذخیره‌سازی را افزایش می‌دهند. تا به امروز، اکثر سرمایه گذاری های جدید به سمت تولید انرژی متناوب (مانند باد و فتوولتائیک) هدایت شده است. با این حال، ظرفیت ذخیره سازی در حال تلاش برای توسعه با همان سرعت است، که زنجیره تامین را شکننده تر می کند.

اما ابزارهای دیگری غیر از استراتژی سرمایه گذاری نیز می تواند بسیج شود. در این راستا می توان به تنوع بخشی اشاره کرد. به عنوان مثال: ترکیب سرمایه گذاری در چندین نوع انرژی تجدیدپذیر مانند باد و خورشید یا در چندین کشور اروپایی.

سرمایه گذاران همچنین می توانند از استراتژی های پوشش ریسک مانند پوشش ریسک (بیمه یا قراردادهای تضمینی در برابر ریسک) استفاده کنند. قراردادهای خرید نیرو (PPAs) و قراردادهای متفاوت (CfDs)، ابزارهای مالی طراحی شده برای محدود کردن خطر زیان، نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

نیاز فوری به تثبیت قیمت ها

در حالی که سرمایه گذاران دارای اهرمی برای کنترل خطراتی هستند که در معرض آن هستند، مداخله عمومی قوی برای تسریع توسعه انرژی های تجدیدپذیر ضروری است. در مرحله اول، محافظت از مصرف کنندگان در برابر افزایش قیمت ها ضروری است (+ 65.5٪ برای برق در بریتانیا در دوره از نوامبر 2021 تا نوامبر 2022، + 15٪ در فرانسه از ژانویه 2023 به لطف سپر تعرفه).

بنابراین، حفظ مکانیسم های موجود تثبیت قیمت مانند سپر تعرفه در فرانسه، “قراردادهای متفاوت” یا پایان جفت قیمت بین گاز و برق ضروری به نظر می رسد.

این نوع اقدامات در واقع جبران کمبودهای بازاری را که به طور فزاینده ای مبتنی بر تولید انرژی های تجدیدپذیر است، اما در جایی که گاز باقی می ماند، به طور متناقض، معیار همه چیز باقی می ماند، ممکن می سازد.

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *