نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 4:32 ب.ظ

اسکن MRI تغییراتی را در اتصالات مغز پس از شوک آب سرد نشان می دهد

فوریه 2023 -دانشگاه پورتسموت

برای اولین بار، تیمی از محققان تغییراتی را در نحوه تعامل قسمت های مختلف مغز با یکدیگر پس از غوطه ور شدن بدن افراد در آب سرد مشاهده کردند. این یافته ها توضیح می دهد که چرا مردم اغلب پس از شنا کردن در خارج از منزل یا حمام های سرد احساس شادابی و هوشیاری بیشتری می کنند.

طی یک کارآزمایی تحقیقاتی که نتایج آن در مجله Biology منتشر شده است، بلافاصله پس از حمام کردن در آب سرد، به داوطلبان سالم اسکن MRI عملکردی (fMRI) داده شد. این اسکن‌ها تغییراتی را در اتصال بین بخش‌هایی از مغز که احساسات را پردازش می‌کنند، نشان داد.

تیم تحقیقاتی از دانشگاه پورتسموث، دانشگاه بورنموث و بیمارستان‌های دانشگاهی دورست (UHD)  سی و سه داوطلب را برای آزمایش استخدام کردند.این تیم شامل کارشناسان تصویربرداری از دانشگاه بورنموث و UHD و محقق محیط های شدید دکتر هدر ماسی از دانشگاه پورتسموث بود.

دکتر ماسی، از دانشکده علوم ورزش، سلامت و ورزش، گفت: “کار کردن با این تیم بین رشته ای برای توسعه روشی و انتشار این تحقیق که تنها توسط گروهی می تواند تکمیل شود، چنین مجموعه مهارت های متنوعی تجربه بسیار لذت بخشی بوده است.

“با محبوبیت روزافزون شنا در فضای باز و غوطه ور شدن در آب سرد، که اکنون بسیاری از آن برای حمایت از خلق و خوی بهبود یافته استفاده می کنند، مدت هاست که بررسی کنیم که چگونه ممکن است بر ما تاثیر بگذارد. ما در مورد تاثیر غوطه وری در آب سرد بر بدن اطلاعات زیادی داریم. اما مغز تمرکز کمی داشته است، در درجه اول به دلیل اینکه مطالعه آن چالش برانگیزتر بوده است.

دکتر آلا یانکوسکایا، مدرس ارشد روانشناسی در دانشگاه بورنموث، این مطالعه را رهبری کرد. او گفت: “مزایای غوطه ور شدن در آب سرد به طور گسترده ای از مطالعات قبلی شناخته شده است که در آن از شرکت کنندگان در مورد احساس آنها پس از آن سوال پرسیده شد، اما ما می خواستیم ببینیم شوک وارد شدن به آب سرد چگونه بر مغز تأثیر می گذارد.”

هر یک از شرکت کنندگان به موسسه تصویربرداری و تجسم پزشکی دانشگاه بورنموث آمدند و در آنجا اسکن اولیه fMRI به آنها داده شد. سپس آنها را به مدت پنج دقیقه در یک استخر آب در دمای 20 درجه سانتیگراد غوطه ور کردند در حالی که یک نوار قلب و تجهیزات تنفسی پاسخ های فیزیولوژیکی بدن آنها را اندازه گیری می کردند. پس از خشک شدن سریع، یک اسکن fMRI دوم به آنها داده شد تا تیم بتواند هر گونه تغییر در فعالیت مغز آنها را جستجو کند.

دکتر یانکوسکایا گفت : هنگامی که ما در زندگی روزمره خود فعالیت هایی را انجام می دهیم، تمام قسمت های ریز مغز با الگوی خاصی به یکدیگر متصل می شوند، بنابراین مغز به عنوان یک کل کار می کند. “بعد از اینکه شرکت کنندگان ما در آب سرد رفتند، ما اثرات فیزیولوژیکی مانند لرز و تنفس سنگین را دیدیم. اسکن های MRI سپس به ما نشان دادند که چگونه مغز اتصال خود را مجددا سیم کشی می کند تا به فرد کمک کند تا با شوک کنار بیاید.”

مقایسه اسکن‌ها نشان داد که تغییراتی در اتصال بین بخش‌های خاصی از مغز، به‌ویژه، قشر جلوی مغز میانی و قشر جداری رخ داده است.

دکتر یانکوسکایا گفت: «این بخش‌هایی از مغز هستند که احساسات ما را کنترل می‌کنند و به ما کمک می‌کنند حواس‌مان باشد و تصمیم‌گیری کنیم». “بنابراین وقتی شرکت کنندگان به ما گفتند که بعد از حمام سرد خود هوشیارتر، هیجان زده تر و به طور کلی بهتر شده اند، انتظار داشتیم تغییراتی در اتصال بین آن قسمت ها مشاهده کنیم. و این دقیقاً همان چیزی است که ما پیدا کردیم.”

اعضای تیم اکنون در حال برنامه‌ریزی هستند تا از یافته‌های خود برای درک بیشتر در مورد ارتباطات بین بخش‌های مغز برای افراد مبتلا به بیماری‌های روانی استفاده کنند.

دکتر یانکوسکایا توضیح داد: «قشر میانی پیشانی و قشر جداری ارتباط‌های متفاوتی در زمانی که افراد دارای شرایطی مانند افسردگی و اضطراب هستند، دارند.

او در پایان گفت: «یادگیری اینکه چگونه آب سرد می‌تواند این بخش‌های مغز را دوباره متصل کند می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چرا اتصال برای افراد مبتلا به این شرایط بسیار متفاوت است و امیدواریم در درازمدت به درمان‌های جایگزین منجر شود.»

https://medicalxpress.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *