نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 6:18 ب.ظ

پروژه آب نمک لیتیوم Boardwalk – سوخت آینده انرژی پاک

10 آگوست 2022 -رابرت شوچوک، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل لیتیوم بانک، پروژه شاخص آب نمک لیتیوم این شرکت – Boardwalk را به نمایش می گذارد.

از آنجایی که کشورهای سراسر جهان در تلاش برای گذار به انرژی پاک هستند، تقاضای لیتیوم در دهه کنونی افزایش خواهد یافت. برای همگام شدن با این تقاضای فزاینده پیش بینی شده، تولید این کالا نیز باید افزایش یابد. در حال حاضر، تولید لیتیوم آمریکای شمالی کمتر از 2 درصد تقاضای جهانی را تشکیل می دهد. برای مبارزه با ناامنی عرضه ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی، آمریکای شمالی باید تامین لیتیوم خود را تامین کند و انتقال انرژی پاک را تضمین کند.

LithiumBank یک شرکت اکتشاف و توسعه است که با به دست آوردن دارایی های شناخته شده لیتیوم درجه بالا با زیرساخت های موجود، سعی در افزایش تولید در منطقه دارد. این شرکت قصد دارد از طریق توسعه یک منبع استراتژیک لیتیوم با درجه باتری، غرب کانادا را به عنوان یک مشارکت کننده در آینده انرژی آمریکای شمالی قرار دهد. دارایی شاخص آن، پروژه Boardwalk Lithium Brine، دارای زیرساخت و پتانسیل بسیار خوبی برای تولید لیتیوم است. لیتیوم بانک با استفاده از فناوری های استخراج مستقیم لیتیوم (DLE) قصد دارد لیتیوم را به روشی اقتصادی و پایدار تولید کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، پلتفرم نوآوری با رابرت شوچوک، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل لیتیوم بانک صحبت کرد.

برای شروع، می توانید توسعه بازار لیتیوم در کانادا و تشکیل بانک لیتیوم را تشریح کنید؟

رونق قابل توجهی در بازار لیتیوم از اوایل سال 2015 تا 2018 وجود داشت، جایی که شرکت های لیتیوم خالص به دنبال تولید لیتیوم به عنوان یک محصول اصلی بودند. بسیاری از اولین پیشگامان برای شناسایی بهترین پروژه ها، به ویژه پروژه هایی که در درجه پایین تر منحنی در غرب کانادا بودند، کار کردند. آنها بهترین دارایی ها را تضمین کردند و در طول دوره 2015-2016 بودجه دریافت کردند زیرا لیتیوم در بازار عملکرد خوبی داشت، تا حدی به دلیل افزایش قابل توجه قیمت لیتیوم، پیش بینی بازار بالاتر، تقاضای بالاتر و عرضه محدود.

با این حال، در سال 2018 مشخص بود که این یک شروع اشتباه بود و بازار در آینده بسیار دور پیش بینی می شد. قیمت لیتیوم پس از آن به شدت شروع به افزایش کرد و قیمت آن برای لیتیوم کربنات و هیدروکسید زیر 10000 دلار در هر تن بود. پس از این، شرکت ها نتوانستند به تامین مالی پروژه ها ادامه دهند. این یک مشکل بود زیرا در آن زمان، چارچوب نظارتی در غرب کانادا به این معنی بود که برای ادامه پروژه باید مقدار قابل توجهی پول صرف شود.

زمانی که قیمت ها در سال 2018 کاهش یافت، بازارهای سرمایه با توجه به اینکه در انتهای پایین منحنی غلظت قرار داشتند، به روی لیتیوم به طور کلی و به ویژه به آب نمک بسته بودند. پس از انجام این همه کار و به دست آوردن شناخت خوبی از این دارایی ها، آن شرکت ها نتوانستند پروژه ها را تامین مالی کنند و در نهایت به سازمان نظارتی بازگشتند.

با این حال، برخی از آنها توانستند با تمرکز بر روی فناوری DLE به کار خود ادامه دهند. آنها به جای استفاده از بازارهای سرمایه برای دریافت بودجه، توانستند برای کمک هزینه های فناوری و برنامه های موجود به دولت های استان مراجعه کنند.

LithiumBank در سال 2018-2019 در پرتو برقی شدن قریب الوقوع جامعه شکل گرفت. در آن زمان، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی (EV) بسیار مطلوب به نظر می رسید و بازارهای لیتیوم متعاقباً شناسایی شدند.

در نهایت، دیدگاه ما این بود که، با ادامه‌ی مبارزه شرکت‌ها، دارایی‌ها شروع به بازگشت به بازار خواهند کرد. استراتژی اولیه ما این بود که از سال 2019 تا 2021 صبور باشیم، با این فکر که تا سال 2022، یک دارایی لیتیوم طولانی مدت را تضمین خواهیم کرد.

مزایای پروژه Boardwalk Lithium Brine شما چیست؟

در سال‌های 2019-2022، ما از سرمایه ریسک برای گردآوری مجموعه‌ای از بهترین دارایی‌ها در غرب کانادا، با تمرکز بر سازند Leduc – یک مجموعه صخره‌های کربناته با قدمت دونین با سابقه تولید بیش از 70 سال استفاده کردیم. این مجموعه اکنون بیش از 3.2 میلیون هکتار است و از این میزان 2.9 میلیون هکتار در آلبرتا و 326000 هکتار در ساسکاچوان است. دارایی شاخص ما، Boardwalk، حدود 750000 هکتار از مجموعه آلبرتا است.

Boardwalk یک سیستم بسته با بیش از 300 متر ضخامت است و در دریاچه Sturgeon قرار دارد که در آن بیش از 550 چاه نفت و گاز حفر و تولید شده است. با توجه به صنعت گسترده نفت و گاز که طی 50 سال گذشته در این منطقه تکامل یافته است، زیرساخت ها فوق العاده است. به عنوان مثال، یک بزرگراه چهار بانده وجود دارد که منطقه را به زیرساخت های اطراف، نیروگاه های گاز و بالشتک های چاه متصل می کند.

ویژگی‌های آب نمک غنی از لیتیوم در Boardwalk، مانند pH و دما، آن را به فناوری‌های DLE که برای ارزیابی اقتصادی اولیه خود (PEA) استفاده می‌کنیم، بسیار سازگار می‌سازد. PH آب نمک هنگام فرآوری مهم است زیرا باید تا حد امکان از افزودن اسید یا تنظیم pH خودداری کنید. تنظیم pH می تواند منجر به رسوب عناصر خاصی شود که نمی خواهید در غلظت های بالا داشته باشید.

این کانسار همچنین دارای شش میلیون تن لیتیوم است و به دلیل قابلیت انتقال بالا یا قابلیت تحویل بالای آب نمک به سطح، به طور بالقوه می تواند مقادیر زیادی از کالا را تولید کند. با توجه به مقدار لیتیوم موجود در آب نمک، تولید می تواند برای چندین دهه ادامه یابد.

برای ساخت دارایی لیتیوم ممتاز، ارزش گذاری اندازه، درجه و قابلیت تحویل بسیار مهم است. فراتر از آن، دمای آب نسبت به فرآیندهای روزانه ای که می خواهید استفاده کنید مهم است. دما از طریق سیستم از دست می‌رود، بنابراین در پایان فرآیند، آب به اندازه‌ای گرم باقی می‌ماند که جذب کربن بالقوه در طول تزریق مجدد آب نمک رخ دهد. با شروع تقریباً در دمای 80 درجه سانتیگراد، می‌توانیم حداقل افت دما را حفظ کنیم که می‌تواند باعث جداسازی کربن با دفع آب نمک شود. از این طریق می‌توانیم به تمیزترین و مناسب‌ترین فرصت بالقوه ESG تبدیل شویم.

مزایای Boardwalk در آلبرتا چیست؟

تنظیم کننده انرژی آلبرتا صنعت نفت و گاز را از زمان تشکیل آلبرتا در سال 1905 اداره می کند. آنها اکنون تنظیم کننده لیتیوم نیز هستند. پتروشیم‌های لیتیومی مانند یک تولیدکننده نفت و گاز به دنبال استخراج سیالات هستند، به استثنای واحد ارزش اقتصادی لیتیوم.

همچنین، دولت آلبرتا و برخی از شرکت‌کنندگان در صنعت لیتیوم، از جمله بانک لیتیوم و انجمن فلزات باتری کانادا(BMAC – که ما عضو آن هستیم، کار خوبی برای آموزش افراد درگیر در صنعت انرژی با توجه به پتانسیل برای تولید مسئول لیتیوم در استان انجام داده‌اند.

آلبرتا در مرحله مجوز دارای مزایای قابل توجهی است. Boardwalk در موقعیت فوق العاده ای قرار دارد زیرا یک اپراتور دارد. آن 550 چاه، که بسیاری از آنها متعلق به یا تکمیل شده توسط Canadian Natural Resources Ltd. (CNRL) هستند. با یک اپراتور، توافق بسیار آسان تر است. توانایی مقابله با یک اپراتور این است که چگونه شکاف بین خود و رقبای مستقیم خود را کاهش خواهیم داد.

آیا می توانید روند تولید لیتیوم خود را توضیح دهید؟

در نحوه مشاهده تولید از دارایی مانند Boardwalk، پنج فرآیند دخیل است. ابتدا مواد آلی و سولفید هیدروژن باید فیلتر شوند. سپس، غلظت از 74 میلی گرم در لیتر (میلی گرم در لیتر) گرفته می شود که مستقیماً از آب نمک ما خارج می شود و با استفاده از تبادل یونی به عنوان روش ما برای استخراج مستقیم لیتیوم (DLE) به 1000-4000 میلی گرم در لیتر ارتقا می یابد. پس از این مرحله، آب نمک خالی از لیتیوم مجدداً تزریق می شود. سپس آب نمک غلیظ لیتیوم را از طریق فرآیند اسمز معکوس برای تغلیظ بیشتر می فرستیم و با انجام این کار، قصد داریم در صورت امکان آن را به 2-5 درصد وزنی کلرید لیتیوم (LiCl) یا بالاتر برسانیم. سپس یک فرآیند تبخیر برای ایجاد کنسانتره بالای بیش از 40 درصد وزنی LiCl انجام می شود. پس از این، پردازش الکترولیز معمولی برای ایجاد هیدروکسید لیتیوم (LiOH) انجام می شود. می توانیم در هر مرحله از سه یا چهار فناوری مختلف استفاده کنیم و آنها را با هم ترکیب کنیم تا به نتیجه دلخواه خود برسیم.

در بورد واک، ما چندین تشکل بالقوه داریم تا آب نمک را دوباره در آن قرار دهیم. این به ما توانایی جذب کربن را می دهد. ما به عنوان بخشی از مطالعه پیش امکان سنجی (PFS) و مراحل بعدی روی این موضوع کار خواهیم کرد. این یک گام حیاتی است زیرا، اگر به این امر دست یابیم، لیتیوم را می توان در مقیاس با ردپای کربن کوچک تولید کرد. این به جای یک عملیات معدنی بزرگ قابل مقایسه با یک کارخانه گاز خواهد بود. تولید چیزی که 3 کیلومتر زیر زمین از طریق یک سری چاه باشد به این معنی است که اختلال بسیار کمی وجود دارد. نکته مهم این است که هیچ ارتباطی با سیستم آب شیرین وجود ندارد.

چگونه می‌خواهید فناوری صحیح دارایی خود را شناسایی کنید؟

ما هرگز فناوری خود را توسعه ندادیم زیرا معتقدیم تنها فناوری وجود ندارد که کار کند و داشتن فناوری خود به این معنی است که زمان زیادی برای دفاع از آن صرف می شود. وقتی شرکت‌ها مجبور به انجام این کار می‌شوند، اغلب می‌توانند پول و زمان زیادی را برای دفاع از فرآیندها هدر دهند، زیرا در داخل، افرادی دارند که شغلشان به رسیدن به یک نقطه پایانی بستگی دارد و برای رسیدن به آن تلاش زیادی می‌کنند.

فناوری می تواند بازی را تغییر دهد و چیزی را که درجه پایین تری دارد در مقیاس اقتصادی تر از چیزی که درجه بالاتری دارد اما مقیاس ندارد، بسازد. بسیاری از شرکت‌ها فناوری‌های نوآورانه DLE را توسعه خواهند داد و احتمالاً ترکیبی از فناوری‌های جدید می‌تواند نتایج خارق‌العاده‌ای را که ما به دنبال آن هستیم، ایجاد کند.

برای یافتن فناوری DLE مناسب برای دارایی خود، بیش از 12 ماه پیش، Hatch Limited، یکی از بزرگترین شرکت های مهندسی معدن در جهان را استخدام کردیم. ما آنها را مأمور کردیم تا تقریباً 12 شرکت را شناسایی کنند که می توانند شیمی آب نمک ما را دریافت کنند و یک فناوری DLE مناسب را ارائه دهند که به خوبی برای شیمی آب نمک ما از نظر PH و دما مناسب است.

اکنون، هچ با PEA ما درگیر است، که ما در شش ماه گذشته با آنها کار کرده‌ایم. ما چندین طرف را شناسایی کرده‌ایم، دو طرف به‌طور خاص و سومی در کوتاه‌مدت، که احساس می‌کنیم با ترکیبات شیمیایی آب نمک و عناصر آب نمک خود جفت هستند. این فرآیند برای ما عالی بوده است تا بیشتر بفهمیم چه فناوری هایی برای ما و دارایی های ما مناسب هستند.

https://www.innovationnewsnetwork.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *