نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 9:21 ق.ظ

هویت ستون اقتصاد دیجیتال

16 بهمن 1401



هویت ستون اقتصاد دیجیتال

مدیر عامل شرکت داده پردازی ایران با تاکید براینکه هویت ستون اقتصاد دیجیتال است، معتقد است: اساس ارزش آفرینی دیجیتال در نحوه تعامل یک تجارت با مشتریانش نهفته است.

به گزارش ستاد خبری نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت،”سید ذبیح الله فیض آبادی ثانی” در خصوص فرصت ها و تهدیدهای احراز هویت امن در اقتصاد دیجیتال، گفت:  سازمان‌هایی که همچنان بر روش‌های سنتی تأیید هویت تکیه می‌کنند، قادر به تامین زیرساخت مناسب برای پوشش به فرآیندهای احراز هویت در این مقوله نخواهند بود. در واقع استمرار حرکت در مسیر تحول دیجیتال به مکانیزم‌های احراز هویت قوی برای اطمینان از تراکنش‌های ایمن و تعامل یکپارچه با مشتری بستگی دارد.

وی افزود: لحظه­ ای که یک مشتری معامله­ ای آنلاین با کسب و کار شما را آغاز می­ کند، باید اعتبار هویت او را شناسایی کنید لذا باید الزامات قانونی به طور فزاینده­ای برای اعمال کنترل­ های سخت گیرانه­ تر در این زمینه استفاده شود. صنعت مالی نمونه خوبی از این موضوع است، زیرا فرآیندهای «شناسایی مشتری»  در سراسر این صنعت رایج شده است.

فیض آبادی ثانی با بیان اینکه خریدهای متقلبانه مستقیماً بر درآمد سازمان و بالقوه بر شهرت آنها تأثیر می­ گذارد، گفت: زمانی تجارت الکترونیک با فروش کتاب­ ها و اقلام با ارزش کم شروع شد، اکنون سفارش آنلاین اقلامی مانند گوشی های هوشمند یا حتی اتومبیل رایج شده است. این اقلام با ارزش بالاتر اهداف عالی برای سارقان هویت هستند و شرکت‌هایی که در حال تحول دیجیتال هستند نمی‌توانند اهمیت هویت را نادیده بگیرند، چرا که روش‌های سنتی دیگر معنا ندارند و بسیاری از مشاغل در الگوهای قدیمی در مورد تأیید هویت برای تراکنش­ های آنلاین باقی مانده­ اند.

به گفته وی، فقدان وجود یک تعریف واحد با رویه مشترک مشخص و مورد اجماع میان متولیان این امر، از هویت و احراز هویت در فضای مجازی، ثبت، تجمیع و مدیریت اطلاعات مرتبط در کشور بصورت متمرکز از چالش های بومی حوزه هویت و احراز هویت دیجیتال به شمار می روند.

فیض آبادی ثانی خاطرنشان کرد: درک نامناسب از وجود سطوح مختلفی از احراز هویت و عدم توجه به منافع همه ذی‌نفعان در توسعه پلتفرم‌های هویتی  و همچنین تعامل‌پذیری نامناسب بین نهادهای مختلف درمورد فناوری‌ها و پلتفرم‌های مورد استفاده از دیگر موانع احراز هویت دیجیتال هستند.

وی روشن نبودن اهداف و اولویت‌های مشخص توسط سیاستگذار در توسعه سیستم‌های مبتنی بر هویت دیجیتال را از دیگر موانع در مسیر احراز هویت دیجیتال معرفی کرد و اظهار داشت: در این میان عدم وجود یک چارچوب‌ قانونی مشخص و یا وجود قانون‌های متداخل، متناقض و ضعف‌های فرهنگی و آموزشی مزید علت هستند.

مدیرعامل شرکت داده پردازی ایران اظهار داشت: در طی چند سال آینده، انتظار می‌رود که ارزش آفرینی دیجیتال به اولویت اصلی کسب‌وکار استراتژیک شرکت‌ها در همه صنایع مبدل شود و دگرگونی دیجیتال به سازمان­ ها این فرصت را می‌دهد تا از طریق استفاده از فرآیندها، ابزارها و مکانیزم­ های جدید دیجیتالی، نحوه اداره کسب‌وکار دوباره ترسیم کنند.

وی با بیان اینکه چالش‌های تحول دیجیتال همیشه مستقیماً به نگرانی‌های تکنولوژیکی یا موانع فنی مرتبط نیستند، گفت: چالش ها می توانند از جنس مسائل مردم محور، ساختارهای سازمانی و سایر عوامل غیرفناوری باشد و بهترین راه برای غلبه بر آنها، شناسایی و ارزیابی این مورد است که کدامیک از این چالش ها بر کسب و کار شما تأثیر می­گذارد.

 فیض آبادی ثانی در ادامه اهم ریسک های کلان تحول دیجیتالی را برشمرد و گفت: داشتن انتظارات بیش از­حد، فقدان مجموعه مهارت ­های لازم، تبیین دقیق چارچوب­ ها، نداشتن مشاور حاذق  وعدم ارزشیابی واقع بینانه از جمله ریسک های کلان تحول دیجیتال هستند.

وی در پاسخ به این سوال که «چه اقداماتی برای کاهش ریسک در تحول دیجیتال می توان انجام داد؟» گفت: اولین اقدام در این حوزه، افزایش مالکیت ریسک در خط مقدم کسب و کاراست؛در بسیاری از سازمان­ ها، مسئولیت مدیریت ریسک مستقیماً بر دوش مدیران ارشد است. با این حال، در عصر تحول دیجیتال، این رویکرد دیگر کارآمد نیست. سرعت و پیچیدگی تغییرات دیجیتال، پیش بینی هر خطر احتمالی را برای رهبران ارشد غیرممکن کرده است. در عوض، تیم‌های چابکی که در صف کار می‌کنند باید مالک آن باشند و در قبال آن پاسخگو باشند.

 فیض آبادی ثانی راهکاردوم را برای کاهش ریسک در تحول دیجیتال «شناسایی و کنترل مخاطرات به روش چابک» دانست و گفت:در دنیایی که روز بروز دیجیتالی می­ شود، کسب و کارها باید در رویکرد خود به مدیریت ریسک، چابک تر شوند. روش‌های سنتی مدیریت ریسک دیگر برای مقابله با چالش‌های منحصربه‌فرد ناشی از تحول دیجیتال کافی نیستند. برای حل ریسک در تحول دیجیتال، کسب‌وکارها باید ریسک را به روشی چابک‌تر شناسایی و مدیریت کنند.

 به گفته این فعال عرصه فن آوری دیجیتال،«بکارگیری الگوهای مدرن شناسایی ریسک» از دیگر راهکارهای کاهش ریسک در تحول دیجیتال به شمار می رود؛ وی بیان داشت: مدیریت ریسک جزء حیاتی هر اقدام تحول دیجیتال است. در گذشته، خطرات با استفاده از روش‌های مختلفی از جمله مصاحبه، گروه‌های متمرکز و نظرسنجی شناسایی می‌شد. با این حال، این روش ­ها دیگر در دنیای مدرن کارآمد نیستند. با ظهور فناوری­ های دیجیتال، اکنون می­ توان با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ­ها، مخاطرات را شناسایی کرد. با تجزیه و تحلیل داده‌های حسگرها (شاخص­های تعریف شده)، رسانه‌های اجتماعی و سایر منابع، سازمان‌ها می‌توانند به سرعت ریسک­ها را شناسایی کرده و اقداماتی را برای کاهش آنها انجام دهند.

فیض آبادی ثانی  اطمینان از «ارتقاء مهارت کارکنان و مدیریت استعداد» را ضامن اجرای موفقیت آمیز تحول دیجیتال دانست و گفت: کسب و کارها با این دستاورد می­ توانند احتمال خطاها و اشتباهات پرهزینه را کاهش دهند. علاوه بر این، با مدیریت دقیق استعدادها در طول یک تحول دیجیتال، کسب‌وکارها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که کارمندان کلیدی با کار بیش از حد شلوغ نمی‌شوند یا از پروژه‌های مهم دور نمی‌شوند.

مدیر عامل شرکت داده پردازی ایران درباره برگزاری نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، گفت: برگزاری همایش های تخصصی در حوزه بانکداری دیجیتال بستری مناسب برای ارتقا آگاهی جامعه با بانکداری دیجیتال است.

وی گفت: پیچیدگی های تخصصی بانکداری دیجیتال، لزوم فرهنگ سازی و آموزش را در این زمینه را گوشزد می کند؛ همایشی متشکل از کارشناسان و صاحبنظران این حوزه، راهگشا خواهد بود.

یادآور می شود، نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع «ارزش‌آفرینی دیجیتال در روزهای ۱ و ۲ اسفند سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار خواهد شد. در این همایش به موازات سخنرانی‌ها، میزگردها و کارگاه‌های علمی، جشنواره دکتر نوربخش جهت انتخاب و معرفی نوآوری‌های برتر بانک‌ها و شرکت‌های فعال در  حوزه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت و همچنین نمایشگاهی تخصصـی جهت معرفی جدیدترین دستاوردهای بانک‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات مرتبط برگزار می‌شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *