نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 8:55 ق.ظ

مصرف کنندگان اروپایی هزینه های مواد غذایی را کاهش می دهند

04/01/2023

مطالعه «تغییر در رفتار غذایی در مواقع بحران» توسط دانشگاه آرهوس دانمارک و با بودجه EIT Food هدایت شد. نظرسنجی از 5000 مصرف کننده در 10 کشور اروپایی نشان داد که بیش از نیمی از مصرف کنندگان مورد بررسی (55٪) فکر می کنند که جنگ در اوکراین و اثرات اقتصادی و زنجیره تامین متعاقب آن، تولید مواد غذایی را آسیب پذیرتر کرده است، در حالی که 54٪ فکر می کنند که جنگ دلیل اصلی افزایش قیمت مواد غذایی در اروپا این پروژه یک مطالعه پیگیری تحقیقاتی است که در سال 2020 انجام شد و نشان داد که اقدامات قرنطینه COVID-19 ممکن است باعث تغییر رفتار پایدار در رابطه با مصرف غذا شده باشد.

از آخرین مطالعه، اثرات افزایش قیمت ها به شدت توسط مصرف کنندگان احساس شده است، به طوری که خریداران افزایش قیمت را برای اکثر دسته های مواد غذایی مشاهده می کنند. شدیدترین این افزایش قیمت‌ها مربوط به محصولات دامی است، به طوری که 55 درصد از مصرف‌کنندگان گفتند که افزایش قیمت قابل توجهی در گوشت قرمز، 52 درصد در ماهی و 51 درصد در لبنیات داشته‌اند. در همین حال، تقریباً نیمی از آنها فکر می‌کنند که این هزینه‌ها به‌طور ناعادلانه توزیع می‌شوند، به طوری که 48 درصد از شرکت‌کنندگان بر این باورند که جنگ به خرده‌فروشان و تولیدکنندگان مواد غذایی امکان سود بیشتر را داده است.

پروژه “تغییر در رفتار غذایی در مواقع بحران” توسط دانشگاه آرهوس هماهنگ شد و شامل شرکای پروژه دانشگاه هلسینکی و KU Leuven بود.

داده های مصرف کننده توسط یک نظرسنجی آنلاین که از طریق Aistila Oy، یک شرکت تحقیقاتی انجام شد، جمع آوری شد. جمع آوری داده ها در 10 کشور اروپایی (اسپانیا، سوئد، آلمان، بریتانیا، لهستان، ایتالیا، فرانسه، یونان، فنلاند، رومانی) در آگوست 2022 انجام شد. در مجموع 5000 مصرف کننده بزرگسال (18+) مورد بررسی قرار گرفتند، 500 نفر در هر کشور ، که مسئولیت خرید خواربارفروشی را بر عهده دارند یا مسئولیت مشترک دارند.

مصرف‌کنندگان با کاهش هزینه‌ها، از جمله خرید کمتر، خرید مارک‌های ارزان‌تر و خرید از فروشگاه‌های ارزان‌تر، به افزایش قیمت‌ها واکنش نشان می‌دهند. تقریباً از هر 10 مصرف کننده (37٪) چهار نفر گزارش می دهند که گوشت قرمز کمتری می خرند، در حالی که یک سوم کمتر ماهی و مرغ می خرند (33٪ برای هر کدام).

خریداران همچنین برای صرفه جویی در هزینه، دسته بندی های خاصی را به طور کامل کاهش می دهند، به طوری که از هر 10 مصرف کننده، یک نفر (12٪) به طور کلی خرید غذاهای راحت را متوقف کرده است، و 10٪ نیز خرید نوشیدنی های الکلی را متوقف کرده اند. برای کاهش هزینه های غلات و محصولات لبنی، یک سوم مصرف کنندگان می گویند که به خرید یک برند ارزان تر روی آورده اند (به ترتیب 35 و 33 درصد).

خریدارانی که انتخاب های آگاهانه تری دارند

علاوه بر رفتار صرفه جویی در هزینه، مصرف کنندگان در سراسر اروپا نیز انتخاب های عمدی تری برای خرید انجام می دهند. بیش از نیمی (52٪) می گویند که اکنون قیمت ها را بیشتر از قبل از همه گیری بررسی می کنند، که نسبت به 31٪ در سال 2020 افزایش یافته است. از هر 10 نفر (41٪) چهار نفر می گویند که خریدهای برنامه ریزی نشده کمتری نسبت به قبل انجام می دهند، از 26٪ در سال. 2020. از هر 10 نفر، چهار نفر نیز تاریخ مصرف (40٪) را بررسی می کنند یا از برچسب ها برای مقایسه محصولات بیشتر (39٪) استفاده می کنند.

با نگاهی به روند رفتار مصرف‌کننده در رابطه با پخت و پز و غذا خوردن، این پروژه از یافته‌ها برای گروه‌بندی مصرف‌کنندگان اروپایی به پنج دسته استفاده کرد:

     یک سوم (33٪) از مصرف کنندگان گزارش می دهند که در حال حاضر توجه بیشتری به قیمت مواد غذایی دارند، اما در غیر این صورت هیچ تغییر عمده ای را گزارش نمی کنند

     یک سوم (32٪) می گویند که آنها انتخاب های غذایی آگاهانه تری انجام می دهند، مانند توجه بیشتر به برچسب ها یا جستجوی نوآوری های غذایی جدید.

     19٪ از مصرف کنندگان رفتار غذایی انعطاف پذیر نشان دادند، به این معنی که عمدتا بدون تغییر باقی مانده است.

     9 درصد می گویند غذا برایشان اهمیت کمتری پیدا کرده است

     7 درصد بیشتر به تمام جنبه های غذا توجه داشتند

     اگرچه بحران اوکراین و رکود اقتصادی جهانی تهدیدهای منحصر به فرد و قابل توجهی را برای سیستم غذایی اروپا ایجاد می کند، امیدواریم که این تحقیق جدید و جامع به تصمیم گیرندگان قدرت دهد تا سیاست های آگاهانه و به موقعی را طراحی کنند که به اندازه کافی نگرانی های مصرف کننده در مورد افزایش هزینه های غذا را برطرف کند. همچنین مهم است که سیاستگذاران همچنان به ارتقای پیشرفت چشمگیر مصرف‌کنندگان برای انتخاب‌های غذایی آگاهانه‌تر، سالم‌تر و پایدارتر ادامه دهند.

https://eit.europa.eu

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *