نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 5:56 ب.ظ

لاکهید مارتین  و اولین سلاح لیزری 50 کیلوواتی ساخته شده خود

آمیا پالجا -24 ژانویه 2023، نمایش سیستم DEIMOS در عمل

لاکهید مارتین با موفقیت سلاح لیزری تاکتیکی 50 کیلوواتی خود را که می تواند در خودروی جنگی Stryker ادغام شود، به نمایش گذاشته است.

سلاح لیزری در فهرست اولویت‌های بسیاری از کشورها قرار دارد، زیرا پویایی جنگ در چند سال گذشته به سرعت تغییر کرده است. به‌جای خرید گزینه‌های حمله پیچیده‌تر و گران‌تر، دشمنان اکنون به پهپادهای ارزان قیمتی که می‌توانند در تعداد زیادی استفاده شوند، تکیه می‌کنند.

آخرین نمونه، حمله روسیه به اوکراین است. پس از ماه‌ها حمله با تانک و هواپیما، روسیه اکنون به گروه‌های پهپاد روی آورده است تا زیرساخت‌های حیاتی را هدف قرار دهد. اگرچه ایالات متحده با داشتن بهترین سیستم دفاع هوایی در زرادخانه خود از اوکراین حمایت می کند، اما هزینه بالای عملیاتی کردن این سیستم مبتنی بر موشک این سوال را مطرح می کند که آیا در درازمدت از نظر مالی مقرون به صرفه است یا خیر.

یک سلاح مبتنی بر لیزر ابزاری موثر در برابر سیستم‌های هوایی بدون خدمه کوچکتر (UAS) است، اما با افزایش قدرت می‌توان با هواپیماهای بزرگتر نیز از آن استفاده کرد. ارتش ایالات متحده که در این زمینه کار می کند، تا کنون سلاح های 50 کیلوواتی را راه اندازی کرده است، اما در حال بررسی یک سلاح 300 کیلوواتی نیز می باشد.

علاوه بر توانایی آنها برای عملیات از زمین و دریا، بزرگترین مزیت یک سلاح لیزری، مهمات نامحدودی است که در خود دارد، تا زمانی که منبع انرژی ایمن باشد. این امر اجازه می دهد تا سلاح در مکان های دور و حتی محیط های بسیار مورد بحث مستقر شود.

سیستم DEIMOS از لاکهید مارتین یک سلاح لیزری 50 کیلوواتی است که برای ادغام در خودروهای جنگی Stryker مورد استفاده توسط ارتش ایالات متحده طراحی شده است. در صورت تجهیز، انتظار می‌رود این سلاح قابلیت هدایت انرژی را برای هدف قرار دادن پهپاد، هواپیماهای بالدار چرخشی، راکت‌ها، توپخانه و خمپاره به عنوان بخشی از مأموریت مانور انرژی مستقیم- دفاع هوایی برد کوتاه (DE M-SHORAD) ارتش ایالات متحده ارائه دهد.

اولین نمایش آن، که اخیراً انجام شد، تأیید کرد که عملکرد نوری لیزر مطابق با پارامترهای طراحی سیستم است. این شرکت ادعا می‌کند که از معماری ترکیبی پرتو طیفی (SBC) استفاده می‌کند که کم‌هزینه است و اجازه می‌دهد قدرت مقیاس‌بندی شود و در عین حال کیفیت پرتو پرتاب شده توسط لیزرها حفظ شود.

سال گذشته، این شرکت قابلیت دفاع لیزری لایه‌ای (LLD) خود را نشان داد که دو موشک جانشین را در بردهای تاکتیکی مرتبط شکست داد. قابلیت LLD مشترکات زیادی با سیستم DEIMOS دارد، مانند نیاز به تنها یک اپراتور برای هدف قرار دادن و نابودی تهدیدات هوایی و همچنین ادغام آسان در پلتفرم های مختلف.

در بیانیه مطبوعاتی این شرکت گفته شده است که لاکهید مارتین می تواند قابلیت LLD خود را در پلتفرم Stryker به کار گیرد زیرا به دنبال توسعه برنامه آزمایشی DEIMOS خود در سال جاری است. انتظار می‌رود دفتر قابلیت‌های سریع و فناوری‌های حیاتی ارتش ایالات متحده (RCCTO)، که هدایت نمونه‌سازی DE M-SHORAD را بر عهده دارد، این برنامه را در سال 2024 به دفتر اجرایی برنامه (PEO) موشک‌ها و فضا منتقل کند، زیرا لاکهید مارتین آزمایش‌های یکپارچه‌سازی میدانی خود را تکمیل می‌کند.

ریک کوردارو، معاون رئیس شرکت Lockheed Martin Advanced Product Solutions گفت: «سیستم تسلیحات لیزری کلاس 50 کیلووات قطعه حیاتی دیگری را برای کمک به اطمینان از برخورداری ارتش ایالات متحده از قابلیت دفاع هوایی لایه‌ای به ارمغان می‌آورد. موفقیت‌های قبلی تسلیحات لیزری ما برای برآورده کردن استراتژی مدرن‌سازی بزرگ‌تر ارتش برای دفاع هوایی و موشکی ساخته شده است».

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *