نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 2:42 ب.ظ

بیش از 70 خدمت به شرکت های دانش بنیان ارایه می شود

10-11-1401

به گزارش بازار کار به نقل از پارک علم و فناوری هرمزگان، دکتر سیاوش ملکی‌فر در نخستین روز از سفر سه ‌روزه هیات اعزامی صندوق نوآوری و شکوفایی به استان هرمزگان، در جلسه معرفی خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان استان گفت: سفرهای استانی که در صندوق نوآوری طراحی می‌شوند، صرفا برای سخنرانی، معارفه یا برگزاری جلسات نیستند بلکه بسیاری از وام‌ها و تسهیلات نیز طی همین سفرها و در خود استان تصویب می‌شوند. برای نمونه ما در سفر استانی همدان توانستیم میزان ۲۸ میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان این استان تصویب کنیم.
وی تاکید کرد: تیم اعزامی صندوق نوآوری این اختیار را دارد که تا سقف دو میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی، تسهیلات اعطا کند و در پی آن است تا به جز تسهیلات و وام، ابزارهای حمایتی دیگر خود مانند سرمایه‌گذاری و توانمندسازی را به شرکت‌های دانش‌بنیان استان هرمزگان معرفی کند.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن برشمردن خدمات این صندوق و تاکید بر اینکه امروز صندوق نوآوری بیش از ۷۰ نوع خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان تنها توقع دریافت وام از صندوق نداشته باشند. صندوق علاوه بر تسهیلات، در حوزه‌های بسیاری از سرمایه‌گذاری گرفته تا ثبت مالکیت فکری و کمک به صادرات به شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات ارائه می‌دهد.
ملکی‌فر با بیان اینکه فعالیت‌های اصلی این صندوق در چهار دسته کلی شامل ارائه تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی است، گفت: در این سفر سه‌روزه، شرکت‌های دانش‌بنیان که متقاضی دریافت وام هستند، می‌توانند جلسات اختصاصی با کارشناسان معاونت تسهیلات صندوق که به بندرعباس آمده‌اند برگزار کنند و در حوزه توانمندسازی و توسعه بازار نیز کارشناسان معاونت توسعه صندوق برای ارائه مشورت به شرکت‌های دانش‌بنیان حضور خواهند داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی طی چهار سال اخیر اشاره کرد و گفت: صندوق نوآوری از آذر ۹۷ به بعد ۶ هزار و ۴۹۸ فقره قرارداد ارائه خدمات و تسهیلات امضا کرده است. سال گذشته نیز ۴۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در کشور به هشت هزار شرکت رسیده است، ادامه داد: سال ۱۳۹۹ درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰ به ۳۰۰ هزارمیلیارد تومان رسید. برای سال ۱۴۰۱ نیز پیش‌بینی می‌شود درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
دکتر علیرضا نصیری، رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان نیز ضمن عرض خیر مقدم گفت: خدمات صندوق نوآوری به دلیل تنوع، می‌تواند بخش بزرگی از موانع موجود پیش رو را بردارد.
وی افزود: صندوق نوآوری در راستای نقش خود که تجاری‌سازی و تامین مالی نوآوری در کشور است، برای حمایت از کسب‌وکار‌ها نوپا یا همان استارت‌آپ‌ها برنامه‌های مختلفی را ترتیب داده است.
نصیری اظهار داشت: در هر مرحله از کار استارت‌آپی نهاد‌های مالی مختلفی هستند که به تامین مالی یک استارتاپ کمک می‌کنند که یکی از موفق‌ترین‌ها در این عرصه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری است.
دکتر علی فتی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری هرمزگان نیز ضمن خوش‌آمدگویی به تیم اعزامی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: جلسه امروز با هدف افزایش ضریب نفوذ صندوق نوآوری در استان هرمزگان برگزار شده و مایه خوشحالی است که صندوق اهمیت زیادی برای زیست‌بوم دانش‌بنیان این استان قائل است.
وی افزود: صندوق نوآروی با اختیارات کامل به استان هرمزگان آمده است و در این سه روز بناست که برخی تسهیلات در همین سفر مصوب شوند. خوشحالیم که یک تیم کاملا حرفه‌‎ای در زمینه سرمایه‌گذاری امروز برای معرفی خدمات صندوق به استان ما آمده است.
گفتنی است در این برنامه سه‌روزه، هیات اعزامی صندوق نوآوری و شکوفایی با تمامی شرکت‌های متقاضی دریافت خدمات و تسهیلات در استان هرمزگان جلسات اختصاصی خواهد داشت و برنامه‌های مختلفی در بخش‌های مختلف استان از جمله اتاق بازرگانی استان هرمزگان و … برگزار خواهد شد.
برگزاری جلسه بررسی خدمات گرنت فناوری با حضور معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی
جلسه بررسی خدمات گرنت فناوری با حضور دکتر ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، علی فتی مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی هرمزگان، علیرضا نصیری رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس برگزار شد.
ملکی فر در رابطه با چرایی، فرایند، شرایط و ملاحظات کمک‌هزینه تحقیق و توسعه بیان داشت: یکی از الزامات توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، انجام فعالیت‌های تحقیقاتی (موسوم به تحقیق و توسعه) با هدف توسعه فناوری است. اما این نوع فعالیت‌ها هزینه‌های چشمگیری دارد و با ریسک‌های مختلفی نیز همراه است.
وی افزود: بنابراین در اغلب کشورها، نهادهای دولتی و عمومی، با کمک‌های بلاعوض از این نوع فعالیت‌ها حمایت می‌کنند. از این رو، صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با هدف حمایت از فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تقویت بنیه توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان، خدمت جدیدی با عنوان «کمک‌هزینه تحقیق و توسعه» را به شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه می‌کند و در قالب این خدمت، بخشی از هزینه فعالیت‌های تحقیق و توسعه را به طور بلاعوض به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌کند.
این مقام مسئول تصریح کرد: برنامه‌های کمک هزینه تحقیق و توسعه نیز شامل حمایت از تحقیقات تقاضامحور (نیاز فناورانه) و حمایت از تحقیقات عرضه محور (طرح پژوهشی) است.
ملکی فر اظهار داشت: نیاز فناورانه مبتنی بر اعلام نیاز شرکت یا شتاب‌دهنده دانش‌بنیان است که با هدف اکتساب فناوری و رفع نیازهای فناورانه و گلوگاهی و با همکاری پژوهشگران و گروه‌های تحقیقاتی خارج از شرکت متقاضی انجام می‌شود.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: طرح پژوهشی نیز مبتنی بر ارائه ایده فناورانه توسط اعضای هیات علمی، پژوهشگران و گروه‌های تحقیقاتی با هدف حمایت از پژوهش‌های کاربردی در راستای تجاری‌سازی فناوری و اکتساب فناوری‌های آینده است که با درنظرگرفتن اولویت‌های علم و فناوری کشور در اسناد فرادستی و فناوری‌های آینده‌نگر در حوزه‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت گسترش یافته(AR, MR, VR, AV)، تولید افزایشی(چاپگر سه بعدی و نظیر آن)، کلان‌داده، فناوری‌های همگرا، هوشمندسازی حمل و نقل، کشت بافت، سلول‌های بنیادی و ژن درمانی پذیرش شده و در چارچوب همکاری فناورانه با شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اجرا می‌شود.
وی افزود: شرایط کمک هزینه تحقیق و توسعه به شرح زیر است:
۱-شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند فعالیت‌های تحقیقاتی (تحقیق و توسعه) را در داخل شرکت خود و با تکیه بر نیروی انسانی خود انجام دهند، یا آن را برون‌سپاری کنند و از همکاری پژوهشگران و فناوران بیرونی بهره‌مند شوند. اما کمک‌هزینه تحقیق و توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، صرفاً در صورتی به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد که قصد داشته باشند فعالیت‌های تحقیق و توسعه را در قالب یک «توافق همکاری» به پژوهشگران و فناوران بیرونی و دانشگاهی برون‌سپاری کنند. به عبارت دیگر، این خدمت شامل شرکت‌های دانش‌‌بنیانی که قصد دارند فعالیت تحقیق و توسعه را در داخل خود شرکت و با تکیه بر نیروی انسانی خود انجام دهند، نمی‌شود. پس به بیان دیگر، شرکت‌های دانش‌بنیانی می‌توانند از این حمایت بلاعوض صندوق بهره‌مند شوند که یک «نیاز تحقیقاتی» متناسب با کسب‌وکار خود داشته باشند و بخواهند اجرای تحقیق را به پژوهشگر یا پژوهشگرانی خارج از شرکت خود بسپارند.
۲-به منظور کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان «متقاضی تحقیق» برای شناسایی بهترین افراد یا تیم‌های تحقیقاتی، صندوق نوآوری و شکوفایی نیازهای تحقیقاتی شرکت‌های دانش‌بنیان را برای مدت مشخص به فراخوان می‌‌گذارد. مجری تحقیق، پس از دریافت پروپوزال از سوی پژوهشگران و فناوران ، ارزیابی و انتخاب می‌شود.
۳-فعالیت‌های تحقیق و توسعه متنوع است و هزینه‌های مختلفی دارد، لیکن «کمک‌هزینه تحقیق و توسعه» صندوق نوآوری و شکوفایی صرفاً هزینه‌های «نیروی انسانی»، «تأمین مواد اولیه و اقلام مصرفی»، «و بعضاً در موارد خاص تجهیز زیرساخت‌های فنی و آزمایشگاهی» و «برون‌سپاری خدمات» (مانند تصویربرداری) را شامل می‌شود و هزینه‌های دیگری مانند سربار و استهلاک را در بر نمی‌گیرد. ضمناً هزینه نیروی انسانی باید حداقل ۴۰ درصد کل هزینه طرح باشد که عمدتاً به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پسا دکتری تخصیص می‌یابد.
۴-سقف کمک‌هزینه تحقیق و توسعه به ازای هر شرکت دانش‌بنیان، سالانه ۳ میلیارد ریال است که به صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت طرح پرداخت می‌گردد.
۵-پرداخت سهم حمایتی صندوق در کمک‌هزینه تحقیق و توسعه، مستلزم عقد یک توافق‌نامه ۳جانبه مابین صندوق، شرکت دانش‌بنیان به عنوان «متقاضی تحقیق» و فرد یا تیم تحقیقاتی به عنوان «مجری تحقیق» است.
6-سهم حمایتی صندوق در هر طرح تحقیقاتی حداکثر 70 درصد هزینه‌های طرح است و در مورد طرح‌های مربوط به فناوری‌های آینده، تا 90 درصد هزینه طرح قابل افزایش است. حوزه‌های فناوری‌ آینده عبارت است ازعلوم شناختی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت گسترش‌یافته (AR,MR, VR, AV)، تولید افزایشی (چاپگر سه بعدی و نظیر آن)، کلان داده، فنآوری‌های همگرا، هوشمندسازی حمل و نقل، کشت بافت، سلول‌های بنیادی و ژن‌درمانی. تعیین دقیق سهم حمایتی صندوق در فرایند ارزیابی درخواست شرکت دانش‌بنیان انجام می‌شود.
گفتنی است جلسه مذکور با همکاری پارک علم و فناوری هرمزگان و با میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس برگزار شد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *