نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 11:08 ب.ظ

یک بادبان غول پیکر به کشتی 21528 تنی در اقیانوس اطلس کمک می کند

بابا تمیم -22 ژانویه 2023، “درز زدن” بادبان پارافویل 2700 فوت مربعی در حال کشیدن یک کشتی باری.

استارت‌آپ فرانسوی Airseas با موفقیت یک بادبان عظیم را آزمایش کرده است که می‌تواند به کشیدن کشتی‌های باری بر فراز دریا در اقیانوس اطلس کمک کند و پیشرفت قابل‌توجهی را برای صنعت کشتیرانی رقم بزند.

بر اساس یک وب سایت خبری کشتیرانی، “Seawing” یک بادبان پارافویل 2700 فوت مربعی، ماه گذشته برای اولین بار در کشتی باری Ville de Bordeaux، 21528 تن ناخالص آزمایش شد.

وینسنت برناتتس، مدیرعامل Airseas در بیانیه‌ای گفت: «ما مفتخریم که راه‌حلی داریم که می‌تواند به کشتی‌ها در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود کمک کند و کربن زدایی بخش دریایی را در سال‌های آینده تسریع بخشد.»

Airseas در یک پست Linkedin اعلام کرد: “ما خوشحالیم که تأیید می کنیم که اکنون اولین نصب سیستم Seawing را برای خط “K” مشتری خود (Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd) تکمیل کرده ایم.

“این سیستم در ماه دسامبر بر روی یک کشتی فله‌بر Capesize نصب شد. این اولین کشتی از پنج کشتی K Line است که دارای Seawing است و در مجموع تا 51 کشتی دیگر را نیز در اختیار دارد.”

یک کشتی فله بر 210000 dwt که با LNG نیرو می گیرد و در کشتی سازی نیهون ساخته می شود، دومین کشتی خواهد بود که Seawing دارد. نصب پس از تحویل کشتی در سال 2024 انجام می شود.

تکنولوژی Seawing kite چیست؟

راه حل یکپارچه Seawing از فناوری بادبان با سیستم کنترل پرواز خودکار ایجاد شده توسط صنعت هوافضا برای جذب نیروی باد استفاده می کند.

این سیستم “ایمن، تمیز، قابل اعتماد و جمع و جور” است و می توان آن را به راحتی بر روی هر کشتی تجاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مصرف سوخت به طور متوسط 20 درصد پیاده سازی کرد.

سه جزء برای سخت افزار Seawing وجود دارد:

– سیستم EcoRouting و Seawing هر دو توسط تجهیزات کنترل و نظارت می شوند.

– برخاستن و فرود مستقل بال پارافویل توسط تجهیزات عرشه امکان پذیر شده است. شامل دکل، فضای ذخیره سازی، چرخ دستی، و وینچ است. سیستم واگن برقی بال را از انبار خارج می کند و سپس برای بلند شدن در بالای دکل باد می شود.

– بال پارافویل، یک غلاف کنترل پرواز و یک کابل ناف همگی بخش هایی از دستگاه پرواز هستند که پرواز مستقل و ایده آل بال را مدیریت می کنند. بند ناف که بال را به غلاف و غلاف را به کشتی متصل می کند، کشش را مدیریت می کند، داده ها را انتقال می دهد و غلاف را تغذیه می کند. به منظور به حداکثر رساندن قدرت سیستم و حفظ ایمنی، غلاف بال را در حین پرواز هدایت می کند.

فن‌آوری دریانوردی روی پیچ نصب می‌شود و فضای کمی از عرشه را اشغال می‌کند، که باعث می‌شود در یک بازدید کوتاه از بندر، دوباره نصب شود. در وب سایت شرکت آمده است: تقریباً می توان آن را روی همه انواع کشتی قرار داد، محدودیت ارتفاع ندارد و مانع از عملیات باربری نمی شود.

یک بادبان یا بادبان ایستا تنها یک دهم قدرت کشش Seawing دارد که به صورت دینامیکی با سرعت بیش از 100 کیلومتر در ساعت در مسیر شکل روی 8 پرواز می کند. بادبان 200 متر در هوا پرواز می کند تا بادهای تندتر و شدیدتر را بگیرد.

کربن زدایی صنعت کشتیرانی

مشابه سهم 3.5 درصدی بخش هوانوردی در آلودگی جهانی گازهای گلخانه ای، بخش کشتیرانی نیز 3 درصد از آن را تولید می کند.بر اساس کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، کشتی‌های باری بیش از 12 میلیارد تن بار در سال 2018 جابه‌جا کردند که تقریباً سه برابر بیشتر از ده سال گذشته بود.پیش‌بینی می‌شود که این روند ادامه یابد زیرا تجارت الکترونیک باعث افزایش تقاضا برای حمل و نقل دریایی می‌شود.

بادبان Seawing این پتانسیل را دارد که تا حد زیادی بار موتور کشتی های باری و وابستگی آنها به سوخت دیزل ناپاک را کاهش دهد.

سازمان بین المللی دریانوردی هدفی را برای صنعت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به نصف تا سال 2050 تعیین کرده است و Seawing نشان دهنده گامی اساسی در این مسیر است.

با این حال، این مفهوم جدید نیست، 21 کشتی بزرگ در حال حاضر از بادبان‌ها یا نوآوری‌های دیگر مانند بال‌ها برای کمک به حرکت آنها در دریا استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده سابقه طولانی انرژی باد در بخش کشتیرانی است.

طبق گزارش انجمن بین المللی Windship، تا پایان سال 2023، 50 کشتی از باد استفاده خواهند کرد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *