نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 5:35 ق.ظ

بزرگترین گردهمایی نوآوران و فناوران

9-11-1401

رییس پارک فناوری پردیس از سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در این پارک خبر داد و گفت: نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری اینوتکس ۲۰۲۳ دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می شود.

سالن شیخ بهایی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری روز یکشنبه میزبان خبرنگاران در نشست خبری دوازدهمین دوره از نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری اینوتکس ۲۰۲۳ با حضور مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس، سیدعلی هزاوه معاون امورفناوری این پارک و سجاد عباسی فشمی دبیر این نمایشگاه بود.

این رویداد و نمایشگاه معتبر قرار است اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در پارک فناوری پردیس برگزار شود. پارک فناوری پردیس، صاحب امتیاز این نمایشگاه است و دبیرخانه نمایشگاه با همکاری شرکت های مختلف از بخش خصوصی، برگزارکنندگان این رویداد فناورانه خواهند بود. همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری از حامیان و پشتیبان های دائمی این نمایشگاه هستند.

نام نویسی در دوازدهمین رویداد اینوتکس به عنوان گردهمایی بزرگ علاقمندان به نوآوری و فناوری در حالی آغاز می شود، که گفته می شود به بزرگترین رویداد نوآوری و فناوری در کشور تبدیل شده است و هر ساله افتخار میزبانی بیش از ۷۰ هزار مخاطب از سراسر جهان را به صورت حضوری و مجازی دارد.

تلاش‌ها برای برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری «اینوتکس ۲۰۲۲» که بهار ۱۴۰۰ برگزار شد، متمرکز بر جهانی سازی این رویداد بود و بر اساس گزارش جامعی که دبیرخانه این رویداد منتشر کرد، «اینوتکس ۲۰۲۲» میزبان میهمانانی از حدود ۲۰ کشور از سراسر جهان بود که ۵۹ درصد از آنها برای نخستین بار در این رویداد حاضر شدند.

بر اساس اعلام برگزارکنندگان نمایشگاه اینوتکس در جریان آخرین نمایشگاه بیش از ۴۵ میلیارد ریال جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها به صورت تامین مالی جمع آوری شد. میزان جذب سرمایه در جلسات رویداد کافه سرمایه نیز حدود ۱۵ میلیارد ریال و در بخش ریورس پیچ، میان صنایع بزرگ کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان، قراردادهایی به ارزش ۳۶۰ میلیارد ریال منعقد شد. رقابت علمی کنز نیز که در ایران و کشورهای منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است، بخش دیگری از اینوتکس ۲۰۲۲ بود که طرح‌های مختلفی به ویژه در محور سلامت دیجیتال در آن ارایه شد.

اینوتکس محلی برای گردهمایی علاقمندان به نوآوری و فناوری است، اما برگزارکنندگان نمایشگاه اینوتکس هدف اصلی این رویداد در ۱۱ دوره از برگزاری این گردهمایی فناورانه را حضور شرکت‌های نوآور و استارتاپ‌های منطقه جنوب غرب آسیا در پارک فناوری پردیس دانسته و اعلام کرده اند که در طول برگزاری ۱۱ دوره این نمایشگاه بیش از ۱۳۰ هزار نفر از این رویداد بازدید داشته اند.

رییس پارک فناوری پردیس در نشست خبری امروز با بیان اینکه، در حال شکل‌ دهی به بزرگترین گردهمایی شرکت‌های نوپا و نوآور در منطقه جنوب غرب آسیا هستیم، توانمندسازی کارآفرینان از طریق ارائه موفقیت‌هایشان، تامین منابع مالی، پیدا کردن مسیر مناسب برای ورود به بازار و نیز برقراری ارتباط میان اجزای مختلف زیست‌بوم نوآوری و فناوری از جمله اهداف برگزاری این رویداد عنوان کرد.

مهدی صفاری نیا با بیان اینکه، نمایشگاه اینوتکس در طول ادوار خود میزبان بازیگران کلیدی زیست بوم نوآوری و فناوری بوده است، افزود: در واقع در نمایشگاه اینوتکس محدودیتی برای حوزه خاصی از فناوری و نوآوری قائل نیستیم، بلکه با ایجاد محلی برای گردهمایی کارآفرینان و صاحب نظران حوزه های فناورانه به دنبال افزایش سینرژی حاصل از این شبکه سازی هستیم.

وی اظهار داشت: رویکرد ما در هر سال، بررسی آخرین ترندهای نوآوری و فناوری در رویداد اینوتکس است که طبق گزارش های علمی این ترندها به سه دسته کلی هوشمند سازی، دیجیتال و توسعه پایدار تقسیم می شوند.

رویدادها و بخش های جانبی

رییس پارک فناوری پردیس در ادامه اظهار داشت: رویدادهای حوزه فناوری و کارآفرینی ابزار مهمی برای همکاری و مشارکت بین صاحبان ایده، صاحبان سرمایه، فناوران و نوآوران است. شرکت‌کنندگان در این رویدادها علاوه‌بر افزایش مهارت‌های تخصصی، از فرصت‌های بازار بهره مند خواهند شد.

صفاری نیا افزود: شرکت کنندگان از شبکه‌سازی، دسترسی به منابع سرمایه، مربیان، متخصصان و مزایای زیاد دیگری بهره‌مند می‌شوند. رویدادهای کارآفرینی مختلفی که در سراسر جهان برگزار می‌شوند بر اساس ماهیت رویداد، در چهار مفهوم شبکه‌سازی، آموزش، سرمایه‌گذاری و همکاری و مشارکت دسته بندی می شود.

وی با بیان اینکه، اینوتکس فرزند زمان خود است و زیست بوم نوآوری و فناوری کشور در حال رشد است، گفت: در این نمایشگاه در حال انعکاس دغدغه‌ها و دستاوردها و رشد اکوسیستم هستیم.

صفاری نیا ادامه داد: اینوتکس هرسال ضمن شناسایی مهمترین این رویدادها و نیز همکاری با برگزارکنندگان آنها، میزبانی رویدادهای مهم را عهده دار خواهد بود. برخی از این رویدادها پیش از برگزاری نمایشگاه اجرا شده اند و نتایج آن در نمایشگاه منعکس می شود.

وی با اشاره به اینکه، اینوتکس در چند دوره اخیر سه هدف اصلی را دنبال کرده است، هدف اول را توسعه همکاری و مشارکت با بازیگران اصلی و جدیدی دانست که استارتاپ‌ها و شرکت‌ها باید آنها را بشناسند.

صفاری نیا دومین هدف برگزاری اینوتکس را جذب سرمایه برای استارت‌اپ‌ها و فراهم کردن فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاران عنوان کرد و گفت: صندوق‌ها امروز به رقم بالای ۵۰ صندوق رسیدند و به دنبال ایده‌های ناب هستند. اینوتکس فرصت‌خوبی برای این جنس سرمایه‌گذاران است.

وی هدف سوم نمایشگاه اینوتکس را تولید محتواهای ناب و آموزشی بیان کرد و افزود: در اینوتکس در چند سال اول توجه ویژه‌ای به شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها داشته ایم که ادامه دارد، اما مأموریت جدید معاونت علمی، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است که به مأموریت‌های جدید معاونت تبدیل شده است.

صفاری نیا با اشاره به اینکه، قانون جهش تولید دانش‌بنیان فرصت خوبی از طریق ماده ۱۱ این قانون برای مجموعه‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری فراهم کرده است، افزود: به طور کلی در اینوتکس سعی می‌کنیم مجموعه‌هایی که موفقیت‌هایی را کسب کردند مسیر بهتری را برای ورود به بازار شرکت های دانش بنیان طی کنند.

به گفته وی، اینوتکس تنها رویدادی است که در یک رویداد فناورانه برگزار می‌شود؛ چرا که اغلب نمایشگاه‌ها در محیط‌های نمایشگاهی و سوله‌هایی نمایشگاهی برگزار می‌شوند.

وی ادامه داد: این جنس برگزاری نمایشگاه در ناحیه نوآوری پردیس، جذابیت خاصی برای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان دارد که وارد محیط فناوری و نوآوری می‌شوند.

رییس پارک فناوری پردیس افزود: در واقع هدف ما این است که از لحاظ کمی و کیفی این رویداد بزرگتر از رویدادهای قبل باشد و اینوتکس فرصت گفتمان مطرح کرده است و این گفتمان برای افراد در حوزه‌های مختلف ارزشمند است.

صفاری نیا همچنین در خصوص آخرین وضعیت پارک فناوری پردیس با بیان اینکه، کل بودجه پارک‌های فناوری کشور یک سوم بودجه دانشگاه تهران نیست، در عین حال افزود: این در حالی است که بخش خصوصی حدود ۲۰ برابر آنچه که دولت منابع در اختیارمان گذاشته یعنی حدود ۱۰ هزار میلیاردتومان در پارک سرمایه گذاری کرده است.

رییس پارک فناوری همچنین میزان فروش پارک در سال گذشته را بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و از شروع ساخت فاز پنج پارک فناوری پردیس خبر داد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *