نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 11:56 ق.ظ

با ثبت رکورد جدید دمای اقیانوس ها، دانشمندان زنگ خطر را به صدا درآوردند

11 ژانویه 2023 -توسط کلی مکنامارا

“طبقه بندی” اقیانوس به این معنی است که آب کمتری به سمت سطح بالا می رود و اکسیژن و مواد مغذی را حمل می کند، در حالی که آب موجود در سطح، دی اکسید کربن کمتری را برای دفن در عمق جذب می کند.

بر اساس تحقیقات منتشر شده ، اقیانوس‌های جهان که بیشتر گرمای اضافی ناشی از آلودگی کربنی بشر را جذب کرده‌اند، همچنان شاهد رکوردشکنی دما در سال گذشته بودند.تغییرات آب و هوایی دمای سطح را در سراسر سیاره افزایش داده است که منجر به بی ثباتی جوی و تشدید رویدادهای شدید آب و هوایی مانند طوفان شده است.

اقیانوس ها حدود 90 درصد از گرمای اضافی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای را جذب می کنند، از سطوح خشکی محافظت می کنند، اما امواج گرمایی عظیم و طولانی مدت دریایی را تولید می کنند که در حال حاضر اثرات مخربی بر زندگی زیر آب دارد.

این مطالعه که توسط محققان چین، ایالات متحده، ایتالیا و نیوزلند انجام شد، گفت که سال 2022 “گرم ترین سال ثبت شده در اقیانوس های جهان” بوده است.

به گفته نویسندگان، میزان گرما در اقیانوس‌ها حدود 10 زتا ژول از سطح سال قبل فراتر رفت که معادل 100 برابر تولید برق در سراسر جهان در سال 2021 است.

مایکل مان، استاد دانشگاه پنسیلوانیا، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: اقیانوس ها بیشتر گرمای ناشی از انتشار کربن توسط  انسان ها را جذب می کنند.

او گفت: «تا زمانی که به صفر خالص گازهای گلخانه‌ای برسیم، این گرمایش ادامه خواهد داشت و ما همچنان مانند امسال به شکستن رکوردهای گرمای اقیانوس‌ها ادامه خواهیم داد. آگاهی و درک بهتر از اقیانوس ها مبنایی برای اقدامات برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است.”

سوابق مربوط به اواخر دهه 1950 افزایش بی امان دمای اقیانوس ها را با افزایش تقریباً مداوم به حدود سال 1985 نشان می دهد.دانشمندان هشدار داده‌اند که افزایش دما تغییرات عمده‌ای را در پایداری اقیانوس‌ها سریع‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد، ایجاد کرده است.

این تحقیق که در مجله Advances in Atmospheric Sciences منتشر شد، بر اساس مشاهدات 24 دانشمند در 16 موسسه در سراسر جهان است.همچنین نشانه های دیگری یافت که نشان می دهد سلامت اقیانوس ها رو به وخامت است.افزایش دمای آب و شوری اقیانوس ها – همچنین در بالاترین حد خود – به طور مستقیم به فرآیند “طبقه بندی” کمک می کند، جایی که آب به لایه هایی جدا می شود که دیگر مخلوط نمی شوند.این پیامدهای گسترده ای دارد زیرا بر تبادل گرما، اکسیژن و کربن بین اقیانوس و جو تأثیر می گذارد و اثراتی از جمله از دست دادن اکسیژن در اقیانوس دارد.

محققان در بیانیه ای می گویند: «اکسیژن زدایی به خودی خود یک کابوس نه تنها برای زندگی دریایی و اکوسیستم ها، بلکه برای انسان ها و اکوسیستم های زمینی ما نیز هست.

به گزارش سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک اروپا، داده های به روز شده منتشر شده نشان می دهد که میانگین دمای جوی جهانی در سال 2022 آن را به پنجمین سال گرم ترین سال از زمان شروع رکوردها در قرن نوزدهم تبدیل کرده است.

کشورهای سراسر جهان با موجی از بلایای طبیعی بی‌سابقه مواجه شده‌اند که به دلیل تغییرات آب و هوایی محتمل‌تر و مرگبارتر شده‌اند.بسیاری از این تاثیرات را می توان با گرم شدن سریع اقیانوس و تغییرات مرتبط در چرخه هیدرولوژیکی مرتبط دانست.

کوین ترنبرث، یکی از نویسندگان مرکز ملی ایالات متحده، گفت: “برخی مکان ها خشکسالی های بیشتری را تجربه می کنند، که منجر به افزایش خطر آتش سوزی می شود، و مکان های دیگر سیل های عظیم ناشی از بارندگی های شدید را تجربه می کنند، که اغلب با افزایش تبخیر از اقیانوس های گرم حمایت می شود.”

https://phys.org/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *