نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 2:03 ب.ظ

اثرات مفید تحول دیجیتال در شرکت های بیمه

28-10-1401

دکتر محسن عسگری

امروزه دیجیتال سازی و تحول دیجیتال یکی از موضوعات مطرح و کاربردی در دنیا به شمار رفته و به راهکاری مناسب برای ایجاد مزیت رقابتی در تمام صنایع تبدیل شده است.

درهمین راستا شرکت‌های بیمه ای برای بهره وری، ایجاد مزیت رقابتی، افزایش سرعت پاسخگویی و امنیت در فرآیندها و باید انواع روش های پیاده سازی فناوری را در اهداف و ماموریت های خود قرار دهند تا ضمن استفاده از این مزیت ، در عرصه رقابت از آن بهره مند شوند. 

 دیجیتال سازی و نرخ گذاری حق بیمه بر اساس رفتار مشتری:

یکی از مهمترین موارد تحول دیجیتال در صنعت بیمه تعیین نرخ حق بیمه بر اساس شاخص رفتار مصرف کننده خدمات بیمه ای است. 

بررسی دقیق علائق مشتریان ، موارد پر اهمیت و دارای اولویت ، ویژگی های اخلاقی ، خصوصیات رفتاری و حساسیت آنها در علم داده کاوی تحلیل شده ودر طبقه بندی خدمات و محصولات قابل ارائه مورد استفاده قرار می گیرد. 

درهمین راستا، نرخ گذاری خدمات و محصولات بیمه ای شخصی سازی شده و باعث افزایش دریافت خدمات در زمان واقعی می شود.

 تحول دیجیتال و پاسخگویی به مشتریان:

یکی از نیازهای مشتریان درعصر تحول دیجیتال، پاسخگویی سریع و راهگشا در برابر پرسش های مشتریان و کاربران بدون محدویت زمانی است. 

یکی دیگر از موارد دیجیتال سازی در صنعت بیمه،  بهره گیری از ربات های گفتگو است.

ربات‌های گفتگو به حدی پیشرفت کرده‌اند که تا حدودی به کاربران احساس گفتگو با یک انسان را هم می‌دهند.

آن‌ها با تحلیل گفتگوهای واقعی قادرند پرسش های مشتریان را به طرز کاملا هوشمندانه و سریع پاسخ دهند و در تمام طول شبانه‌روز در دسترس هستند. 

ازآنجائی که این ربات‌ها دائم درحال یادگیری هستند، از تجربیات گذشته‌ خود و واکنش کاربران مرتب بازخورد می‌گیرند و خود را بهبود می‌بخشند.

با این فناوری، بدون محدودیت زمانی پاسخگویی انجام شده و موجب صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه شرکت های بیمه می شود.

 تحول دیجیتال و کاربرد آن در فرایند پرداخت خسارات : 

شرکت‌های بیمه ای می‌توانند با دیجیتال سازی و استفاده از هوش مصنوعی ، بسیاری از فرایندهای زمانبر رسیدگی به خسارات را کارآمدتر کرده و سرعت پاسخگویی را افزایش دهند. 

با دیجیتال سازی می توان ، زمان لازم برای پردازش و رسیدگی به خسارات را از چند روز به چند دقیقه کاهش داد. به طور مثال در بیمه نامه های اتومبیل، هوش مصنوعی می تواند تصاویر تصادف را تشخیص دهد و هزینه های تعمیر را  برآورد کنند.

 تحول دیجیتال وافزایش سرعت وصول مطالبات :

وصول مطالبات بیمه ای یکی از دغدغه های مهم شرکت های بیمه است. 

وصول مطالبات نیاز به گردش درست وسیستمی اطلاعات و تعاملات مالی دارد.

 از این رو سازمان برای وصول مناسب مطالبات،  باید در زمینه جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مشتریان به درستی عمل کند. 

تجزیه و تحلیل درست اطلاعات مشتریان با تحول دیجیتال و تولید برنامه های کاربردی ، می تواند به راحتی درصد تحقق این امر را افزایش دهد. 

فناوری می تواند فرآیند پردازش داده و اطلاعات مشتریان را سرعت بخشیده و به شرکت های بیمه کمک کند تا فرآیندهای مربوط به مطالبات را به صورت خودکار پیگیری کنند. 

 تحول دیجیتال و تحلیل ریسک : 

با افزایش میزان داده ها و اطلاعات از مشتریان، شرکت های بیمه ای می توانند مدل های ارزیابی و تحلیل مشتری در ابعاد مختلف را بهینه کرده تا پروفایل ریسک مشتریان با دقت بیشتری سنجش شود. 

این امر باعث کاهش چشمگیر هزینه ها و درک بهتر از مشتریان می شود.

 تحول دیجیتال و  در بازاریابی :

تحول دیجیتال می تواند موجب تحلیل و  بررسی رفتار مشتریان و مصرف کنندگان خدمات و محصولات شود. 

بدین شکل که با تحلیل داده‌های قبلی، می‌تواند رفتار مشتریان را پیش‌بینی کند. 

یعنی با تحلیل رفتار مشتریان، الگوهای مشابه را کشف می کند و می‌تواند پیش بینی  کند که مشتریان مختلف به چه چیزهایی علاقه دارند و همان‌ را به آن‌ها پیشنهاد دهد.

یکی دیگر از کاربردهای دیجیتال سازی، طراحی صفحه‌ اصلی وب‌ سایت‌ شرکت مخصوص هرکاربر یا مشتری است. درواقع شرکت‌ها با این کار این حس را به شما منتقل می‌کنند که برند آنها به‌صورت ویژه برای شما ساخته شده است. هرکاربر با توجه به علایق خود مطالبی را در صفحه‌ اول می‌بیند که برایش جالب‌تر است و به این ترتیب، احتمال تعامل مشتری با مطالب، یا دریافت و خرید محصولات و خدمات بیشتر می‌شود.

دیجیتال سازی با استفاده از ابزار فن آوری ، موجب افزایش اثر بخشی تبلیغات و اطلاع رسانی می شودزیرادیجیتال سازی، امکان تولید محتوا به‌صورت خودکار را ایجاد کرده است. 

با پیشرفت تکنولوژی، ربات‌ها قادر شده‌اند مطالب طولانی‌تر و معنی‌دار برای محتوا سازی تولید کنند.

تا حدی که در بسیاری از موارد، کاربران متوجه نمی شوند که با یک ربات سر و کار دارند و نه یک انسان.

تحول دیجیتال و آینده صنعت بیمه :

دیجیتال سازی به شرکت های بیمه این قابلیت را می‌دهد تا به گونه‌ای خدمات خود را ارائه دهندکه مشتریان درگیر فرآیندهای طولانی و وقت‌گیر اداری نشوند.

به عبارت دیگر ، سرعت پاسخگویی توسط دیجیتال سازی افزایش یافته و مشتریان می توانند نیازهای خود را با هزینه‌ای معقول و مقرون به صرفه و سریع بدست آورند.

همین موضوع می تواند موجب بهبود تجربه مشتری از دریافت خدمات و محصولات بیمه ای شود. 

به این ترتیب این شرکت‌ها مشتریان بیشتری جذب کرده و سودآوری بیشتری هم خواهند داشت. 

به کمک دیجیتال سازی و فناوری اطلاعات، خدمات ازانعطاف‌پذیری مبتنی بر تقاضا وکاربری مناسب، آن هم در زمان کمتری برخوردار خواهند بود. 

همچنین با سیستمی شدن اطلاعات، فرآیندهای سازمان در استفاده از ذخایر و منابع خود دقیق ترعمل می کنند.

درآینده ، صنعت بیمه به کمک تحول دیجیتال خدمات و محصولات خود را شخصی‌سازی می کند. 

علاوه بر آن ، با افزایش سرعت پاسخگویی در فرآیندها و ارائه خدمات، شرکت ها منطقی‌تر عمل کرده و با گردش کارمناسب ، موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های مالی ، زمانی و نیروی انسانی خواهند شد. 

ابزاردیجیتال و تجزیه و تحلیل‌های هوشمند به شرکت‌های بیمه ای کمک می‌کند تا بتوانند با افزایش بهره وری، فرصت‌های جدید تجاری را شناسایی کرده و جریان‌های درآمدی تازه‌تری را کشف کنند.

دیجیتال سازی می‌تواند به آسان سازی تعامل بین شرکت‌های بیمه و مشتریان  کمک کند و همین مسئله به دریافت و خرید بیشتر  خدمات بیمه ای منجر خواهد شد.

 نتیجه گیری : 

یکی از عوامل مهم توسعه صنعت بیمه ، ایجاد رضایت مشتری و بهبود تجربه آنها است. 

افزایش سرعت پاسخگویی و در دسترس بودن خدمات بیمه ای، یکی از شاخص های افزایش کیفیت خدمات است که این عامل و بهبود فرایندهای سازمان، مطابق نیاز و رضایت مشتری با مدیریت بر گردش اطلاعات توسط ابزار فناوری در عصر دیجیتال میسر خواهد بود. 

استفاده ار فناوری، تحول گسترده‌ای در صنعت بیمه ایجاد خواهد کرد. 

مشتریان بیمه خدمات بهتری دریافت و هزینه‌های کمتری هم پرداخت خواهند کرد.

 به همین جهت شرکت های بیمه باید با فناوری در مدیریت و سیستمی شدن گردش اطلاعات،گامی موثر در مسیر دیجیتال سازی و تحول آن بردارند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *