نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 8:06 ب.ظ

بزرگترین ذخایر خاکهای کمیاب اروپا در سوئد کشف شد

12 ژانویه 2023 -توسط دانیل آرونسون، با یوهانس لدل در استکهلم

مواد معدنی خاکی کمیاب برای ساخت آهنرباهای مورد استفاده در صنایع آینده، مانند توربین‌های بادی و خودروهای الکتریکی، حیاتی هستند.بزرگترین ذخایر شناخته شده عناصر خاکی کمیاب اروپا که برای تولید خودروهای الکتریکی ضروری است، در شمال سوئد کشف شده است که امید اروپا را برای قطع وابستگی به چین افزایش می دهد.

گروه معدنی سوئدی LKAB اعلام کرد ذخایر تازه اکتشاف شده که درست در کنار معدن سنگ آهن آن پیدا شده است، حاوی بیش از یک میلیون تن اکسیدهای خاکی کمیاب است.

یان موستروم، مدیر اجرایی LKAB گفت: “این بزرگترین ذخایر شناخته شده عناصر خاکی کمیاب در قسمت ما از جهان است و می تواند به یک بلوک ساختمانی مهم برای تولید مواد خام حیاتی تبدیل شود که برای فعال کردن گذار سبز کاملاً حیاتی هستند.”

موستروم افزود: “ما با مشکل تامین روبرو هستیم. بدون معادن، هیچ وسیله نقلیه الکتریکی وجود نخواهد داشت.”

در حالی که گمان می رود این کشف بزرگترین در اروپا باشد، در مقیاس جهانی کوچک است و کمتر از یک درصد از 120 میلیون تن برآورد شده در سراسر جهان توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده را نشان می دهد.در سال 2021، کمیسیون اروپا اعلام کرد که 98 درصد از خاک‌های کمیاب مورد استفاده در اتحادیه اروپا از چین وارد شده است و بروکسل را بر آن داشت تا از کشورهای عضو بخواهد که ظرفیت‌های استخراج خود را توسعه دهند.

یافته های LKAB در حالی ارائه شد که هیئتی از کمیسیون اروپا از سوئد بازدید کردند، سوئد که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در آغاز سال بر عهده گرفت.

ابا بوش وزیر انرژی سوئد در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به روسیه و چین گفت: «امروز اتحادیه اروپا برای این مواد بسیار به کشورهای دیگر وابسته است.او افزود: “این باید تغییر کند. ما باید مسئولیت تامین مواد خام مورد نیاز برای گذار (سبز) را بپذیریم.”

تجارت کافی نیست

اتحادیه اروپا موافقت کرده است که تا سال 2035 وسایل نقلیه جدید منتشر کننده CO2 را متوقف کند و در واقع خودروهای موتور احتراقی را ممنوع کند، به این معنی که نیاز به مواد کمیاب خاکی تنها افزایش خواهد یافت. برای کوتاه مدت، بوش گفت که اتحادیه اروپا باید تجارت خود را “تنوع” کند.اما در درازمدت، ما نمی‌توانیم تنها به توافق‌های تجاری تکیه کنیم.

موستروم گفت که گستره کامل این ذخیره هنوز مشخص نشده است.ما به اکتشاف ادامه می دهیم تا ببینیم این چقدر بزرگ است.ارزیابی دقیق تأثیر این کشف بر کاهش وابستگی اروپا به واردات چین دشوار است.

اما او گفت که مطمئن است “تاثیر زیادی خواهد داشت.”

در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که چه زمانی می توان اینذخایر را واقعا استخراج کرد و مواد خام را به بازار تحویل داد، موستروم گفت که تا حد زیادی به سرعت تضمین مجوزها بستگی دارد.

او گفت، اما بر اساس تجربه، احتمالاً “10 تا 15 سال” خواهد بود.

به گفته LKAB، عناصر خاکی کمیاب یافت شده در کانسار Per Geijer در جایی که عمدتاً یک کانسار سنگ آهن است و بنابراین ممکن است به عنوان محصولات جانبی تولید شود، رخ داده است و فرصت های جدیدی را برای “معدن رقابتی” بالقوه ایجاد می کند.

از آهنربا گرفته تا لنز

مواد معدنی خاکی کمیاب با نام‌هایی مانند نئودیمیم، پرازئودیمیم و دیسپروزیم برای ساخت آهن‌رباهای مورد استفاده در صنایع آینده، مانند توربین‌های بادی و ماشین‌های الکتریکی، حیاتی هستند.آنها همچنین در کالاهای مصرفی مانند گوشی های هوشمند، صفحه نمایش کامپیوتر و لنزهای تلسکوپی وجود دارند.برخی دیگر کاربردهای سنتی تری دارند، مانند سریم برای پرداخت شیشه و لانتانیم برای کاتالیزورهای خودرو یا لنزهای نوری.

سوئد یکی از بزرگترین کشورهای معدنی اتحادیه اروپا است.بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی سوئد، بیش از 90 درصد از تولید سنگ آهن اتحادیه اروپا از این کشور اسکاندیناوی است که همچنین دارای بزرگترین تولید سرب و روی و دومین تولید بزرگ نقره، و در میان بالاترین تولید کنندگان طلا و مس است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *