نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 5:10 ق.ظ

زمینه توسعه فیزیکی پارکهای علم و فناوری فراهم شود

19-10-1401

زمینه توسعه فیزیکی پارک‌های علم و فناوری فراهم شود

ایسنا/لرستان رئیس پارک علم و فناوری لرستان گفت: وزارت مسکن و شهرسازی و جهاد کشاورزی با اولویت قرار دادن واگذاری اراضی ملی و منابع طبیعی به پارک‌های علم و فناوری، زمینه توسعه فیزیکی پارک‌های علم و فناوری را فراهم کنند.

فرهاد نامداری نوزدهم دی ماه در جلسه بررسی پیشنهادات فعالان حوزه فناوری لرستان پیرامون فصل علم و فناوری برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که به صورت مجازی برگزار شد، هدف از برگزاری این جلسه را بحث و تبادل نظر درخصوص سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله هفتم توسعه برشمرد و به بیان مشکلات، موانع قانونی و اجرایی توسعه واحدهای فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور به ویژه در استان‌های کمتر برخوردار پرداخت.

وی پیشنهادات پارک علم و فناوری در راستای رفع موانع توسعه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را در ۱۲ بند جهت درج در برنامه هفتم ارائه داد و پیشنهادات مطرح شده مورد بحث و تبادل نظر اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت.

نامداری با اشاره به ضرورت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و توسعه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و همچنین اهمیت امنیت غذایی و سلامت جامعه، پیشنهاد حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در این زمینه‌ها در قالب بودجه سنواتی را مطرح کرد.

رئیس پارک علم و فناوری لرستان مکلف شدن دولت جهت ایجاد، توسعه و تکمیل زیرساخت‌های فناوری اطلاعات ازجمله افزایش پهنای باند و کمک به ایجاد مراکز داده (Data Center) در اراضی پارک‌های علم و فناوری در استان‌های کم‌برخوردار را خواستار شد.

وی گفت: وزارت مسکن و شهرسازی و جهاد کشاورزی با اولویت قرار دادن واگذاری اراضی ملی و منابع طبیعی به پارک‌های علم و فناوری، زمینه توسعه فیزیکی پارک‌های علم و فناوری را فراهم کنند به نحوی که حداقل زمین قابل واگذاری به واحدهای فناور در پارک علم و فناوری استان‌ها به میزان حداقل ۵۰ هکتار تا پایان برنامه باشد.  

نامداری خواستار پیش‌بینی اعتبار لازم جهت ایجاد، توسعه و تکمیل زیرساخت‌های اساسی این اراضی در بودجه سنواتی جهت حمایت از تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان و فناور و تولید این محصولات در اراضی پارک‌های علم و فناوری شد و افزود: نیاز است این امر در استان‌های کمتر برخوردار با توجه به ضرورت ایجاد اشتغال در اولویت اعتباری قرار گیرد.

رئیس پارک علم و فناوری لرستان خواستار همکاری وزارت نیرو، شرکت ملی گاز و شرکت ملی مخابرات در خصوص واگذاری انشعابات مربوط به اراضی پارک‌های علم و فناوری با احتساب تخفیف ۵۰ درصدی شد.

وی گفت: نیاز است جهت رونق تولید محصولات دانش‌بنیان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق کمتر برخوردار، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیانی که در اراضی پارک‌های علم و فناوری واقع در محدوده شهری اقدام به ساخت و ساز می‌کنند از پرداخت عوارض معمول شهرداری از قبیل عوارض نوسازی و بهسازی و هزینه‌های مربوط به صدور پروانه ساخت معاف باشند.

نامداری به منظور ایجاد و توسعه شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور در پارک علم و فناوری و مراکز رشد وابسته، پیشنهاد معافیت از پرداخت مالیات، عوارض شهرداری، عوارض و حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی در مدت زمان استقرار در پارک علم و فناوری و مراکز رشد وابسته با تأیید و معرفی رئیس پارک علم و فناوری را مطرح کرد.

رئیس پارک علم و فناوری لرستان ادامه داد: واحد تحقیق و توسعه شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور عضو پارک علم و فناوری در صورتی که کارگاه یا کارخانه تولیدی آن‌ها خارج از محدوده اراضی پارک باشد محصولات منتج از این واحدهای تحقیق و توسعه نیز از مزایای این ماده بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی کشور مجاز شود از شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد دارای مجوز از شورای عالی گسترش، حمایت‌های لازم در سقف آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مربوطه را با محوریت مناطق کم برخوردار به عمل آورد.

نامداری بر لزوم بازنگری در آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیات علمی در راستای توسعه اقتصاد و تولید محصولات دانش‌بنیان و با هدف تبدیل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به دانشگاه کارآفرین تأکید کرد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *