نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 3:19 ب.ظ

قدیمی‌ترین وسایل نیزه‌های آمریکایی شبیه وسایلی از ژاپن متعلق به 16000 سال پیش است.

24 دسامبر 2022

باستان شناسان وسایل تسلیحاتی را کشف کرده اند که هزاران سال قدیمی تر از هر سلاح دیگری است که قبلا در قاره آمریکا کشف شده بود.محققان دانشگاه ایالتی اورگان قدمت “وسایل پرتابه” کشف شده در آیداهو را به حدود 16000 سال پیش تخمین زدند.به‌جای تجهیز تیرها یا نیزه‌ها، احتمالاً به دارت‌ها متصل می‌شدند که علی‌رغم اندازه کوچکشان، سلاح‌های شکاری «مرگبار» بودند.13 مورد پرتابه کامل و تکه تکه تیغ تیغ هستند و از نیم تا دو اینچ طول دارند.

قدمت کربن نشان می دهد که آنها 3000 سال قدیمی تر از وسایل فلوت کلوویس موجود در سراسر آمریکای شمالی و 2300 سال قدیمی تر از وسایلی هستند که قبلاً در همان سایت فری کوپر در رودخانه سالمون یافت شده بود.

این سایت در زمین سنتی Nez Perce نقطه ای معروف به روستای باستانی Nipéhe قرار دارد و تیم از نزدیک با این قبیله همکاری می کند تا فرصت های میدانی را برای جوانان قبیله فراهم کند و تمام یافته های آنها را به اشتراک بگذارد.

پروفسور لورن دیویس که رهبری این حفاری را برعهده داشت، گفت: «از نقطه نظر علمی، این اکتشافات جزئیات بسیار مهمی را در مورد اینکه سوابق باستان‌شناسی نخستین مردمان قاره آمریکا چگونه به نظر می‌رسد، اضافه می‌کنند.

این یک چیز است که بگوییم: «ما فکر می‌کنیم که مردم 16000 سال پیش اینجا در قاره آمریکا بوده‌اند» و اندازه‌گیری آن با یافتن مصنوعات خوش‌ساختی که از خود به جا گذاشته‌اند، چیز دیگری است.

پیش از این، تیم دیویس ورقه های ساده و تکه های استخوانی را در محل پیدا کرده بود که نشان دهنده حضور انسان در آن زمان بود.جالب‌تر از آن، این وسایل نه تنها در سن خود، بلکه از نظر شباهت به وسایل پرتابه یافت شده در هوکایدو، ژاپن، که قدمت آن‌ها از 16000 تا 20000 سال پیش می‌گذرد، آشکار کننده هستند.

او می‌گوید حضور آنها در آیداهو جزئیات بیشتری را به این فرضیه می‌افزاید که ارتباطات ژنتیکی و فرهنگی اولیه بین مردم عصر یخبندان شمال شرق آسیا و آمریکای شمالی وجود دارد.

دیویس توضیح داد: «با مقایسه این وسایل با سایر سایت‌های هم سن و سال‌تر، می‌توانیم گستره فضایی شبکه‌های اجتماعی را استنباط کنیم که در آن این دانش فناوری بین مردم به اشتراک گذاشته شده است.

او می‌گوید که وسایل باریک پرتابه با دو انتهای مشخص مشخص می‌شوند، یکی تیز و دیگری ساقه‌دار، و همچنین یک شکل اریب متقارن در صورت مشاهده رو به رو.

«این فرض وجود دارد که وسایل پرتابه اولیه برای کشتن باید بزرگ باشد. با این حال، وسایل پرتابه کوچکتر نصب شده بر روی دارت عمیقاً نفوذ کرده و باعث آسیب داخلی عظیمی می شود. شما می توانید هر حیوانی را که می شناسیم با چنین سلاح هایی شکار کنید.

پروفسور دیویس می گوید که این اکتشافات به تصویر در حال ظهور انسان اولیه در شمال غربی اقیانوس آرام می افزاید: «پیدا کردن مکانی که در آن مردم در آن گودال هایی درست کرده و وسایل پرتابه کامل و شکسته را در حدود 16000 سال پیش ذخیره می کردند، جزئیات ارزشمندی را در مورد زندگی اولین ساکنان منطقه  به ما می دهد..”

گودال‌های تازه کشف‌شده بخشی از موارد ثبت شده گسترده‌تر کوپرز فری هستند، که تیم قبلاً یک گودال آتش‌سوزی ۱۴۲۰۰ ساله و یک منطقه فرآوری غذا را بررسی کرده بود. آنها حتی بقایای یک اسب منقرض شده را پیدا کردند.

دانشمندان بیش از 65000 مورد را یافته و نقشه برداری کرده اند و یافته های خود را در مجله Science Advances منتشر کرده اند.

تمام کارهای حفاری و ضبط کامل شده است و سایت اکنون تحت پوشش قرار گرفته است – اما داده ها همچنان به بازنویسی تاریخچه چگونگی ساخت و استفاده انسان های اولیه از سلاح های سنگی ادامه می دهند.

https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *