نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 1:53 ق.ظ

هزینه های دفاع فضایی دولتی در سال 2022 به رکورد جدیدی رسید

30 دسامبر 2022 -دفاع فضایی -© iStock/aapsky

یک گزارش جدید بیان کرده است که افزایش هزینه‌های دفاع فضایی دولتی به دلیل سرمایه‌گذاری در امنیت فضا و هشدار اولیه است.

شرکت اطلاعاتی مشاوره و بازاریابی، Euroconsult، نسخه بیست و دوم گزارش سالانه «برنامه‌های فضایی دولتی» خود را منتشر کرده است که قرار است بینشی در مورد افزایش بودجه فضایی دولتی برای دهه آینده ارائه دهد. این گزارش الگوهای مخارج و حوزه‌های خاص سرمایه‌گذاری از کشورهای سراسر جهان را برجسته می‌کند که نشان‌دهنده افزایش مستمر هزینه‌های دفاع فضایی است.

سال 2022 نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 9 درصدی هزینه‌ها بوده است و مجموع هزینه‌های آن 103 میلیارد دلار است که رکورد بالایی برای این بخش است. علی‌رغم همه‌گیری اخیر کووید-19، دولت‌ها سرمایه‌گذاری‌های خود را در بخش فضایی، به ویژه افزایش هزینه‌های دفاع فضایی، برای حمایت از توسعه صنعت و حفظ جاه‌طلبی‌های خود افزایش داده‌اند.

اهمیت افزایش هزینه ها برای دفاع فضایی

منطقه دفاع فضایی رشد زیادی در سرمایه‌گذاری داشته است و در سال 2022 به افزایش 16 درصدی هزینه‌ها رسیده است و رکورد جدیدی با 48 میلیارد دلار را پشت سر گذاشته است. تنش های ژئوپلیتیک کنونی فضا را به عنوان یک صحنه عملیاتی استراتژیک برای تاکتیک های جنگ ترکیبی تایید کرده است. به همین دلیل، دولت‌ها باید سرمایه‌گذاری‌های خود را در کاربردهای فضایی سنتی مانند مخابرات، ناوبری و رصد زمین حفظ کنند، اما همچنین برای محافظت از دارایی‌های فضایی خود، در سیستم‌های دفاع فضایی و هشدار اولیه سرمایه‌گذاری کنند.

در بعد غیرنظامی، هزینه‌های دولتی به طور فزاینده‌ای توسط مأموریت‌های پرواز فضایی انسانی انجام می‌شود، که اکنون تعداد بیشتری از افراد جدید را جذب می‌کند که به دلیل مزایای اجتماعی-اقتصادی و اعتبار این برنامه‌ها تشویق می‌شوند.

اگرچه هزینه‌های عمرانی از لحاظ تاریخی بیشتر از هزینه‌های دفاعی بوده است، طبق پیش‌بینی‌های Euroconsult، شکاف بین این دو به طور مداوم در حال کاهش است و انتظار می‌رود تا سال 2030 به برابری 50/50 برسد.

بزرگترین سرمایه گذاران در بخش فضایی

ایالات متحده تا حد زیادی بزرگترین سرمایه گذار جهانی در بخش فضایی و دفاع فضایی است، با این حال، سهم آن از هزینه های جهانی از 76 درصد در سال 2000 به 60 درصد در سال 2022 کاهش یافته است، زیرا کشورهای بیشتری به این بخش پیوسته اند. Euroconsult گزارش داده است که بیش از 86 کشور در فعالیت های فضایی سرمایه گذاری کرده اند.

برخی از مناطق در چند سال گذشته شور و شوق خاصی از خود نشان داده اند، به ویژه در خاورمیانه با کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات، قطر و عمان که توسعه خود را در این بخش تسریع کرده اند.

شارلوت کروسون، مشاور ارشد Euroconsult، اظهار داشت: «ویرایش جدید گزارش برنامه‌های فضایی دولت، علاقه روزافزون کشورها به بخش فضایی، به ویژه در حوزه دفاعی را تأیید می‌کند که نظامی‌سازی فضایی هرگز قوی‌تر نبوده است.»

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *