نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 4:25 ب.ظ

بلوک های کربن خوار روزانه هشت تن دی اکسید کربن مصرف می کنند

لوکیا پاپادوپولوس -ایجاد: 18 دسامبر 2022، CHUNYIP WONG/iStock

بر اساس مقاله روزنامه بروکسل تایمز، یک شرکت لیمبورگ (هلند) به نام Masterbloc، مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست را از سرباره فولادی باقی مانده از صنعت فولاد مهندسی کرده است.

محصول Masterbloc CO-2 منفی است و CO2 بیشتری در طول تولید نسبت به انتشار جذب می شود. در کارخانه این شرکت، روزانه حدود 8 تن بلوک های ساختمانی جذب کننده CO2 تولید می شود. این تقریباً تولید سالانه 15000 تن را به خود اختصاص می دهد.

مدیر عامل شرکت، بیورن گوبلز ادعا می کند که بلوک CO2 را ذخیره می کند و می تواند به تقویت اقتصاد دایره ای کمک کند.

“همه انواع بلوک های روی هم در بازار وجود دارد، و همه آنها بسیار شبیه به هم هستند، با این حال، Masterbloc با سایر بلوک های روی هم متفاوت است. ما به روزهایی برمی گردیم که چیدن بلوک ها بازی کودکانه بود. در واقع، این دقیقاً همان اصلی است که ما می کنیم.  Masterbloc در وب سایت خود می گوید و به ماهیت منحصر به فرد محصول اشاره می کند.

این شرکت برنامه های بلندپروازانه ای برای گسترش سریع تولید مصالح ساختمانی در سال های آینده دارد. روند تولید جدید در ماه دسامبر به وزیر فلاندرز Zuhal Demir ارائه خواهد شد.

فناوری Masterbloc توسط شرکت بازیافت Orbix مستقر در Genk توسعه یافته است که از سال 1996 سرباره فولاد را از تولید کننده فولاد ضد زنگ Aperam پردازش می کند.

تحقیق و توسعه

همه چیز در سال 2004 آغاز شد، زمانی که مدیر تحقیق و توسعه Orbix، درک ون مچلن، متوجه شد که باقیمانده سرباره فولاد پس از قرار گرفتن در معرض CO2 در حال سخت شدن است. با همکاری محققان موسسه تحقیقات فناوری فلاندری (VITO)، این فناوری در سال 2011 بیشتر توسعه یافت و منجر به فرآیند “Crabstone” شد.

سرژ سلیس، مدیرعامل Orbix، به بروکسل تایمز گفت: “Carbstone مزایای زیادی دارد.”

به لطف Carbstone، ما سرباره فلزی را به یک محصول دایره ای با کیفیت بالا تبدیل می کنیم و از آنجایی که CO2 به عنوان چسب استفاده می شود، از سیمان که 10 درصد از انتشار CO2 جهانی را تشکیل می دهد، اجتناب می کنیم.

بهتر از آن، بلوک‌های Masterbloc همان کیفیت بلوک‌های معمولی را دارند که این فناوری را به طور فزاینده‌ای در میان شرکت‌هایی که به دنبال کاهش انتشار CO2 خود هستند، محبوب می‌کند. علاوه بر این، با استفاده از CO2 به عنوان چسب، شرکت های ساختمانی دیگر به قیمت سیمان وابسته نیستند.

فناوری Carbstone حتی برای ساخت کاشی های سقف، آجر و کلینکر گسترش یافته است.

Mastebloc تنها شرکتی نیست که چنین فناوری تولید می کند. یک شرکت فناوری مستقر در مونترال (کانادا) به نام CarbiCrete نیز در حال تولید یک بتن جایگزین است که به جای رها کردن آن در جو، دی اکسید کربن را جذب می کند.

یوتی میتکو در ماه اکتبر به IE گفت: «به ازای هر تن بتن تولید شده با استفاده از فرآیند CarbiCrete، 150 کیلوگرم (کیلوگرم) CO2 کاهش/حذف می‌شود.بهتر از آن، این شرکت به تولیدکنندگان بتن فرآیند و پشتیبانی را برای پیاده سازی این فناوری جایگزین در کارخانه های موجود خود ارائه می دهد.

Mytko توضیح داد: “هر بلوک 18 کیلوگرمی نشان دهنده 3 کیلوگرم CO2 کاهش/حذف شده نسبت به بلوک های معمولی مبتنی بر سیمان است.”

در دسامبر 2021، فرانسه اولین ساختمان کربن منفی را ساخت که از کنف ساخته شده بود. یک شرکت فرانسوی معماری و محوطه سازی از شهر کرواسی-بوبورگ از اولین ساختمان عمومی کنفی کشور رونمایی کرد: این ساختمان 4000 فوت مربعی (380 متر مربع) شامل سالن ورزش و رختکن است. Hempcrete مخلوطی از کنف با آهک و آب است و یکی دیگر از روش‌های کربن منفی مهندسی ساختمان‌ها است.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *