نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 4:08 ق.ظ

کلمات حک شده بر روی دست برنزی ممکن است تاریخ را برای مردمی کوچک اما خاص بازنویسی کند.

اندی کوربلی -25 نوامبر 2022

سال گذشته در یک حفاری باستان شناسی در اسپانیا یک زیور تزئینی بسیار عجیب و غریب پیدا شد – یک طلسم برنزی به شکل دستی که محققان را به یک کشف شگفت انگیز هدایت می کرد.با این حال، اخیراً بررسی این مصنوع، کلمات عجیبی را نشان داد که گمان می‌رود بخشی پیشرو از زبان مدرن باسکی است که Euskara نیز نامیده می‌شود.

زبان باسک امروزه توسط صدها هزار نفر در شمال اسپانیا و جنوب غربی فرانسه صحبت می شود. این تنها ” زبان منزوی ” در اروپا است که به این معنی است که باسک نه به زبان یونانی-رومانو در جنوب، و نه با زبان های سلتی هند و اروپایی از شمال و شرق مرتبط نیست.

این طلسم که در پامپلونا یافت می‌شود، حاوی کلمه “sorioneku” است که شباهت زیادی به کلمه باسکی zorioneku به معنای “خوشبخت” دارد. نظریه فعلی این است که در حدود دهه 60 قبل از میلاد بالای در یک کلبه آجری گلی آویزان شده است.

محققان انجمن علمی آرانزادی نتوانسته‌اند هیچ یک از واژه‌های دیگر را روی دست را درست تشخیص دهند ، که به این فرضیه منجر شده است که می‌تواند از زبان پیشرو مردم باسک باشد، قبل از اینکه وام‌گیری تدریجی حدود 40 درصد از واژگان مدرن باسک کلمات عاشقانه کمک کند..

در واقع، اعتقاد بر این است که صاحبان دست، که محققان پس از یافتن آن، دست ایرولگی را نامیده‌اند، متعلق به قبیله‌ای از عصر آهن به نام Vascones هستند که در منطقه ناوارا در اسپانیا ساکن بودند.

خواکین گوروچاتگی، فیلولوژیست در دانشگاه باسک، در بیانیه ای از انجمن علمی آرانزادی، که از سال 2017 در حال حفاری این سایت بوده است، می گوید: «این قطعه آنچه را که تاکنون در مورد باسک ها و نوشتن فکر می کردیم، وارونه می کند.ما تقریباً متقاعد شده بودیم که باسک ها در دوران باستان بی سواد بودند.این امکان وجود دارد که Euskara قبلاً به طور کامل به عنوان یک زبان قبل از آغاز هزاره توسعه یافته باشد.حروف روی دست با حکاکی نقاط ریز به جای خطوط مستقیم نوشته می شد، چیزی که هرگز در هیچ نوشته ای در دنیای غرب باستان دیده نشده است.

واضح است که باسک‌ها هنوز رازهایی برای فاش کردن دارند، و با توجه به توسعه فرهنگی بالقوه حتی در سنین اولیه که زبان و هویت آنها تا این حد دوام آورده است، جای تعجب نیست.

https://www.goodnewsnetwork.org/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *