نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 8:14 ب.ظ

یک مطالعه جدید ادعا می کند که بروس لی پس از مصرف بیش از حد آب درگذشت

کریستوفر مک فادن -23 نوامبر 2022،  پرتره تبلیغاتی بروس لی از فیلم “راه اژدها” -گتی ایماژ

تقریبا 50 سال پیش، در 20 ژوئیه 1973، رزمی کار افسانه ای بروس لی در 32 سالگی درگذشت. مرگ غیرمنتظره‌اش که ظاهراً در اوج زندگی و آمادگی جسمانی فوق‌العاده‌ای بود، هوادارانش را شوکه کرد.

تئوری‌ها در مورد علت، از ترور گرفته تا علل طبیعی فراوانند، اما امروزه این یک راز باقی مانده است. با این حال، تحقیقات جدید ممکن است سرانجام علت را پیدا کند.

به نظر می رسد یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله Clinical Kidney Journal نشان می دهد که مرگ نابهنگام بروس لی احتمالاً با مصرف بیش از حد آب اتفاق افتاده است.

بروس لی چگونه مرد؟

در 10 مه 1973 در استودیوی فیلم گلدن هاروست در هنگ کنگ، لی در یک جلسه جایگزین دیالوگ خودکار برای فیلم “Enter the Dragon” از دنیا رفت. او به دلیل تشنج و میگرن به بیمارستان باپتیست هنگ کنگ منتقل شد و در آنجا پزشکان ادم مغزی را کشف کردند.آنها مانیتول تجویز کردند که به کاهش ادم کمک کرد. در روز مرگ، همان سردرد و ادم مغزی که پس از فروپاشی اولیه وجود داشت، برگشت.

برای ساختن فیلمی با جورج لازنبی بازیگر، لی در ژوئیه 1973 به هنگ کنگ سفر کرد. به گفته همسر لی، لیندا، لی در ساعت 2 بعد از ظهر با تهیه کننده ریموند چاو در خانه اش ملاقات کرد تا درباره فیلمبرداری فیلم “بازی مرگ” صحبت کند.

آنها تا ساعت 4 بعد از ظهر کار می کردند. سپس، آنها به خانه بتی تینگ پی، بازیگر تایوانی و همکار لی سفر کردند. در خانه تینگ، این سه نفر قبل از رفتن چاو برای رفتن به یک جلسه شام، درباره فیلمنامه بحث کردند.

بعداً، لی گفت که سردرد دارد، بنابراین تینگ به او Equagesic، یک مسکن مپروبامات و آسپرین مسکن داد. حدود ساعت 7:30 برای چرت زدن دراز کشید. چاو بعد از اینکه لی برای شام حاضر نشد از آپارتمان بازدید کرد اما در بیدار کردن او ناموفق بود. پس از اینکه یک پزشک ده دقیقه تلاش کرد تا لی را زنده کند، یک آمبولانس صدا شد و لی به بیمارستان ملکه الیزابت منتقل شد. به محض ورود لی اعلام شد که مرده است.

بر اساس سوابق پس از مرگ، اگرچه هیچ زخم ظاهری ظاهری وجود نداشت، اما مغز لی به طور قابل توجهی بزرگ شده بود و از 1400 گرم به 1575 گرم رسید (افزایش 13 درصدی). اکواژیک در کالبد شکافی در بدن او شناسایی شد.

در مصاحبه ای در 15 اکتبر 2005، چاو گفت که لی به دلیل واکنش آلرژیک به آرام بخش مپروبامات، که چاو به عنوان ماده ای که اغلب در مسکن ها یافت می شود، درگذشت. هنگامی که پزشکان اعلام کردند مرگ لی به طور رسمی به عنوان “مرگ بر اثر حادثه” طبقه بندی شد.

در سال 1973، زمانی که مربی هنرهای رزمی در هنگ کنگ درگذشت، علت مرگ ادم مغزی تعیین شد.با این حال، مطالعه جدید نشان داد که لی بیش از حد تحمل بدنش آب نوشیده و هیپوناترمی علت واقعی مرگ بوده است.این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که سطح سدیم خون یک فرد به دلیل آب اضافی در بدن او کاهش می‌یابد که مانع از ادرار کردن سریع یا مؤثر آن‌ها می‌شود.

طبق این مطالعه، لی همچنین از ماری جوانا استفاده می‌کرد، قبلاً در ورزش‌های رزمی به کلیه‌هایش آسیب رسانده بود و «مصرف مایعات مزمن» داشت که شامل الکل و رژیم غذایی مبتنی بر آبمیوه بود.

محققان، گروهی از پزشکان دانشگاه خودمختار مادرید، نوشتند: «ما فرض می‌کنیم که بروس لی به دلیل یک شکل خاص از اختلال عملکرد کلیه مرده است: ناتوانی در دفع آب کافی برای حفظ هموستاز آب».

آنها افزودند: “اگر دریافت آب اضافی با دفع آب از طریق ادرار مطابقت نداشته باشد، این ممکن است منجر به هیپوناترمی، ادم مغزی و مرگ در عرض چند ساعت شود.”

با توجه به اینکه هیپوناترمی مکرر است، همانطور که در 40 درصد از افراد بستری در بیمارستان دیده می شود و ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد آب حتی در افراد جوان و سالم منجر به مرگ شود، نیاز به انتشار گسترده تر این مفهوم وجود دارد که مصرف بیش از حد آب می تواند منجر به مرگ شود. کشتن» گفتند.

محققان تاکید کردند که پزشکان ممکن است بزرگ شدن مغز را در سال 1973 به دلیل هیپوناترمی کشف کرده باشند.محققان نتیجه می‌گیرند: «لی جمله «آب باش دوست من» را معروف کرد، اما به نظر می‌رسد آب اضافی در نهایت او را کشته است.

تئوری های طولانی مدت در مورد علت مرگ لی نشان می دهد که او بر اثر گرمازدگی، مسمومیت – احتمالاً ناخواسته پس از مصرف آسپرین آلوده – یا توسط جنایتکاران سه گانه به قتل رسیده است.یک نفرین خانوادگی جادویی نیز پیشنهاد شده است

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *