نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 6:30 ق.ظ

برخورد دهنده بزرگ هادرون بیوتی اولین مجموعه داده ها را برای عموم منتشر می کند

9 دسامبر 2022 – توسط سرن -نمایش رویداد LHCb از سال 2011 که یک مزون B را نشان می دهد که به یک جفت میون و آنتی میون تجزیه می شود. اعتبار: CERN

آزمایش زیبایی برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHCb) در سرن، آزمایش پیشرو در جهان در زمینه فیزیک  کوارک با برنامه فیزیک ذرات گسترده است. داده های آن از مراحل 1 و 2 برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC) تاکنون برای بیش از 600 نشریه علمی، از جمله تعدادی اکتشاف مهم، استفاده شده است.

در حالی که تمام نتایج علمی از همکاری LHCb در حال حاضر از طریق مقالات دسترسی آزاد به صورت عمومی در دسترس هستند، داده‌هایی که توسط محققان برای تولید این نتایج استفاده می‌شوند اکنون از طریق پورتال داده‌های باز CERN برای هر کسی در جهان قابل دسترسی است. انتشار داده‌ها در چارچوب سیاست‌های علوم باز سرن انجام می‌شود و ارزش‌های شفافیت و همکاری بین‌المللی را که بیش از 60 سال در کنوانسیون سرن ذکر شده است، منعکس می‌کند.

سباستین نوبرت، رهبر پروژه داده‌های باز LHCb، می‌گوید: «داده‌های جمع‌آوری‌شده در LHCb میراثی منحصربه‌فرد برای بشریت است، به ویژه از آنجایی که هیچ آزمایش دیگری منطقه‌ای را که LHCb به آن نگاه می‌کند، پوشش نمی‌دهد. “این از طریق یک تلاش مشترک بین المللی عظیم به دست آمده است که توسط مردم تامین شده است. بنابراین داده ها متعلق به جامعه است.”

نمونه داده‌ای که در دسترس است 20 درصد از کل مجموعه داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط آزمایش LHCb در سال‌های 2011 و 2012 در طول اجرای LHC 1 است. این نمونه شامل 200 ترابایت است که حاوی اطلاعات به‌دست‌آمده از رویدادهای برخورد پروتون-پروتون است که با آشکارساز فیلتر و ثبت شده است.

همکاری LHCb داده ها را با بازسازی امضاهای آزمایشی، مانند مسیر ذرات باردار، از اطلاعات خام ارائه شده توسط سیستم آشکارساز پیچیده آن، از پیش پردازش کرده است. داده‌ها فیلتر می‌شوند، طبق تقریباً 300 فرآیند و واپاشی طبقه‌بندی می‌شوند و با همان قالبی که فیزیکدانان LHCb استفاده می‌کنند در دسترس قرار می‌گیرند.

تجزیه و تحلیل داده های LHC یک تمرین پیچیده و زمان بر است. بنابراین، برای تسهیل تجزیه و تحلیل، نمونه‌ها با مستندات و فراداده‌های گسترده و همچنین واژه‌نامه‌ای همراه هستند که صدها اصطلاح خاص مورد استفاده در پیش‌پردازش را توضیح می‌دهد. داده ها را می توان با استفاده از الگوریتم های اختصاصی LHCb، که به عنوان نرم افزار منبع باز در دسترس هستند، تجزیه و تحلیل کرد.

داده ها برای انواع مختلف مطالعات فیزیک مناسب هستند و می توانند به طور مستقیم توسط هر کسی دانلود شوند. نوبرت ادامه می دهد: “این موضوع در نظر گرفته شده است که توسط دانشمندان حرفه ای استفاده شود و تفسیر آن به دانش فیزیک ذرات نیاز دارد، اما از همه دعوت می شود تا آن را امتحان کنند.” “خیلی خوب است اگر داده ها الهام بخش جهت های تحقیقاتی جدید باشد و توسط محققان در زمینه های دیگر مانند علم داده و هوش مصنوعی استفاده شود. ما مشتاق هستیم که از کاربران داده ها آنچه را که آنها پیدا می کنند بشنویم.”

انتشار داده های بیشتر از همکاری LHCb در آینده برنامه ریزی شده است.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *