نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 1:29 ق.ظ

ترکیبات آلی احتمالی موجود در سنگ های دهانه جزرو در مریخ

24 نوامبر 2022 -توسط هیلی دانینگ، امپریال کالج لندن-دهانه جزرو. اعتبار: ناسا

مطالعه منتشر شده در Science به تجزیه و تحلیل سنگ های متعددی می پردازد که در پایین دهانه Jezero در مریخ، جایی که مریخ نورد Perseverance در سال 2020 فرود آمد، بررسی می کند و برهمکنش قابل توجهی را بین سنگ ها و آب مایع نشان می دهد. این سنگ ها همچنین حاوی شواهدی هستند که با حضور ترکیبات آلی سازگار است.

وجود ترکیبات آلی (ترکیبات شیمیایی با پیوندهای کربن-هیدروژن) شواهد مستقیمی از حیات نیست، زیرا این ترکیبات می توانند از طریق فرآیندهای غیر زیستی ایجاد شوند. برای تعیین این موضوع به ماموریت آینده برای بازگرداندن نمونه ها به زمین نیاز است.

این مطالعه که توسط محققان Caltech هدایت می شود، توسط یک تیم بین المللی از جمله محققان امپراتوری انجام شده است.

پروفسور مارک سفتون، از دپارتمان علوم و مهندسی زمین در امپریال، یکی از اعضای تیم علمی است که در عملیات مریخ نورد در مریخ شرکت کرد و پیامدهای نتایج را در نظر گرفت. وی گفت: امیدوارم روزی بتوان این نمونه ها را به زمین بازگرداند تا بتوانیم شواهد وجود آب و مواد آلی احتمالی را بررسی کنیم و بررسی کنیم که آیا شرایط برای زندگی در تاریخ اولیه مریخ مناسب بوده است یا خیر.

Perseverance قبلاً ترکیبات آلی را در دلتای Jezero پیدا کرده بود. دلتاها سازندهای زمین شناسی بادبزنی هستند که در تقاطع یک رودخانه و یک دریاچه در لبه دهانه ایجاد می شوند.

دانشمندان مأموریت به ویژه به دلتای جزرو علاقه مند بودند، زیرا چنین تشکیلاتی می توانند میکروارگانیسم ها را حفظ کنند. دلتاها زمانی ایجاد می‌شوند که رودخانه‌ای که رسوبات ریزدانه را حمل می‌کند وارد بدنه آبی عمیق‌تر و کندتر می‌شود. با گسترش آب رودخانه، سرعت آن به طور ناگهانی کاهش می یابد و رسوباتی که حمل می کند رسوب می کند و میکروارگانیسم هایی را که ممکن است در آب وجود داشته باشد به دام می اندازد و حفظ می کند.

با این حال، کف دهانه، جایی که مریخ نورد به دلایل ایمنی قبل از سفر به دلتا در آن فرود آمد، بیشتر یک رمز و راز بود. در بستر دریاچه‌ها، محققان انتظار داشتند که سنگ‌های رسوبی را بیابند، زیرا آب لایه‌ای پس از رسوب رسوب می‌کند. با این حال، هنگامی که مریخ نورد به آنجا رسید، برخی از محققان از یافتن سنگ‌های آذرین (ماگمای سرد شده) در کف دهانه با مواد معدنی که نه تنها فرآیندهای آذرین، بلکه تماس قابل توجهی با آب را ثبت می‌کردند، شگفت‌زده شدند.

این کانی‌ها مانند کربنات‌ها و نمک‌ها برای گردش در سنگ‌های آذرین نیاز به آب دارند، تا طاقچه‌ها را کنده و مواد معدنی محلول را در نواحی مختلف مانند حفره‌ها و شکاف‌ها رسوب دهند. در برخی مکان‌ها، داده‌ها شواهدی را برای مواد آلی در این سوله‌های بالقوه قابل سکونت نشان می‌دهند.

مواد معدنی و ترکیبات آلی احتمالی با استفاده از SHERLOC یا اسکن محیط های قابل سکونت با ابزار Raman & Luminescence for Organics & Chemicals کشف شدند.

SHERLOC که بر روی بازوی رباتیک مریخ نورد نصب شده است، مجهز به تعدادی ابزار از جمله طیف سنج رامان است که از نوع خاصی از فلورسانس برای جستجوی ترکیبات آلی و همچنین مشاهده نحوه توزیع آنها در یک ماده استفاده می کند و بینشی در مورد نحوه حفظ آنها در آن مکان ارائه می دهد.

Bethany Ehlmann، یکی از نویسندگان مقاله، استاد علوم سیاره‌ای و دانشیار مؤسسه مطالعات فضایی Keck، می‌گوید: «قابلیت‌های تصویربرداری ترکیبی میکروسکوپی SHERLOC واقعاً توانایی ما را برای رمزگشایی ترتیب زمانی مریخ باز کرده است. محیط های گذشته.”

هنگامی که مریخ نورد به سمت دلتا می رفت، چندین نمونه از سنگ های آذرین تغییر یافته در آب برداشت و آنها را برای ماموریت احتمالی بازگشت نمونه در آینده ذخیره کرد. نمونه‌ها باید به زمین بازگردانده شوند و در آزمایشگاه‌هایی با ابزار دقیق پیشرفته بررسی شوند تا به طور قطعی وجود و نوع مواد آلی و اینکه آیا ارتباطی با حیات دارند یا خیر، مشخص شود.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *