نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 10:57 ب.ظ

گزارشی برای تجزیه و تحلیل تاثیر هوش مصنوعی بر علم

23 نوامبر 2022 – توسط CSIRO-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

اولین گزارش جهانی از آژانس ملی علوم استرالیا، CSIRO، تأثیر هوش مصنوعی (AI) بر اکتشافات علمی را تجزیه و تحلیل کرده است و دریافته است که دانشمندان با سرعت بی‌سابقه‌ای از این فناوری استفاده می‌کنند.

پروفسور برانوین فاکس، دانشمند ارشد CSIRO، از ارائه گزارش امروز به عنوان بخشی از علم استقبال کرد:

هوش مصنوعی برای علم بینش‌هایی را از میلیون‌ها مقاله علمی منتشر شده در طی 60 سال به دست می‌آورد تا تصویری از نحوه استفاده از هوش مصنوعی در زمینه‌های علمی ایجاد کند و مسائل کلیدی پیش روی بخش نوآوری را شناسایی کند..

“هوش مصنوعی دیگر فقط حوزه دانشمندان کامپیوتر یا ریاضیدانان نیست، بلکه اکنون یک نیروی توانمندساز قابل توجه در تمام زمینه های علم است، چیزی که ما هر روز در  CSIRO   با آن زندگی می کنیم، جایی که فناوری های دیجیتال سرعت و مقیاس تحقیقات ما را در این زمینه ها از کشاورزی گرفته تا انرژی تا تولید و فراتر از آن تسریع می کنند.  

این گزارش نشان داد که در سال 1960، یک دهه پس از اینکه مقاله مهم آلن تورینگ این سوال را مطرح کرد که «آیا ماشین‌ها می‌توانند فکر کنند؟»، تنها 14 درصد از 333 زمینه تحقیقاتی مورد مطالعه در زمینه هوش مصنوعی منتشر می‌کردند. در سال 1972، قبل از اولین “زمستان هوش مصنوعی”، این تعداد به بیش از نیمی رسید.

امروزه شواهدی مبنی بر پذیرش هوش مصنوعی در 98 درصد زمینه‌ها وجود دارد که بیشترین افزایش انتشار در پنج سال گذشته ثبت شده است. ریاضیات، علوم تصمیم گیری، مهندسی، علوم اعصاب و حرفه های بهداشتی به عنوان یکی از پرکارترین پذیرنده ها شناخته می شوند.

پروفسور فاکس گفت: “کنجکاوی انسانی همیشه در قلب علم خواهد بود، اما این فناوری ها همراه با درک عمیق دامنه به طور فزاینده ای به گشودن مرزهای جدید برای کشف دانش کمک می کنند.”

“هوش مصنوعی همچنین به ارائه راه‌حل‌های با تاثیر بالاتر و دنیای واقعی برای بزرگ‌ترین چالش‌های استرالیا، مانند هوش مصنوعی برای کمک به تشخیص بیماری، پیش‌بینی آتش‌سوزی‌ها و مدیریت حجم عظیمی از داده‌هایی که در مورد جهان خود جمع‌آوری می‌کنیم، کمک می‌کند.”

افزایش سریع جذب هوش مصنوعی توسط دانشمندان با افزایش جهانی سرمایه‌گذاری در بخش عمومی و خصوصی در تحقیق و توسعه همراه بوده است، با بیش از 700 برنامه ابتکاری سیاست و استراتژی هوش مصنوعی در 60 حوزه بین‌المللی از سال 2017.

پروفسور فاکس گفت.برای استفاده حداکثری از این فناوری برای استرالیا، مسائل کلیدی وجود دارد که باید با آنها مقابله کنیم. CSIRO یکی از بزرگترین تیم های متخصص دیجیتال در کشور را دارد، اما اینها مسائلی نیستند که توسط یک سازمان به تنهایی حل شوند.”

«توسعه راه‌حل‌های هوش مصنوعی قابل اعتماد، مسئولانه و اخلاقی در سطح جهانی اهمیت فزاینده‌ای خواهد داشت، و از آنجایی که ما به سرعت برای ایجاد تخصص عمیق در این زمینه حرکت کرده‌ایم، استرالیا فرصت منحصر به فردی برای رهبری در این زمینه دارد.»

ارتقای قابلیت‌های هوش مصنوعی نیز در تمامی رشته‌های علمی در دهه‌های آینده مورد نیاز خواهد بود و این حیاتی خواهد بود که تنوع نیروی کار را همزمان افزایش دهیم.

Stefan Hajkowicz، نویسنده اصلی “هوش مصنوعی برای علم” گفت وقتی به آینده هوش مصنوعی فکر می کنیم فقط به خود فناوری مربوط نمی شود.

دکتر Hajkowicz گفت: “این در مورد آنچه اتفاق می افتد زمانی که AI با سایر زمینه های علمی و تحقیقاتی مخلوط می شود.”او گفت: «اینجاست که بسیاری از پیشرفت‌ها اتفاق خواهند افتاد.

این گزارش مسائل و روندهای کلیدی هوش مصنوعی را شناسایی می کند، از جمله:

  • ارتقاء نرم افزار و سخت افزار. پردازنده‌های هدفمند که برای یادگیری ماشین طراحی شده‌اند، محاسبات را سرعت می‌بخشند، در حالی که محاسبات کوانتومی می‌تواند منجر به جهش‌های دگرگون‌کننده در قدرت محاسباتی شود.
  • تلاش برای داده های بهتر عصر “داده های بزرگ” ممکن است در حال گذار به عصر داده های بهتر باشد. پیشرفت‌های اخیر با استفاده از مجموعه داده‌های کوچک‌تر که به خوبی تنظیم شده، مناسب برای هدف و منشأ مطمئن هستند، به دست آمده‌اند.
  • آموزش و ارتقای توانمندی. تنها بین سال‌های 2017 تا 2020، تعداد دوره‌های دانشگاهی که هوش مصنوعی تدریس می‌کنند، 103 درصد افزایش یافته است.
  • به سمت هوش مصنوعی انسان محور. در اکثریت قریب به اتفاق موارد هوش مصنوعی جایگزین دانشمند انسانی نخواهد شد. مسائل مربوط به اعتماد، شفافیت و قابلیت اطمینان برای دانشمندان و بازبینی‌کنندگانی که روی سیستم‌های هوش مصنوعی کار می‌کنند مهم خواهد بود.
  • بهبود تنوع نیروی کار بهبود تنوع جنسیتی، قومیتی و فرهنگی نیروی کار پژوهشی هوش مصنوعی به نتایج علمی بهتری منجر خواهد شد.
  • هوش مصنوعی اخلاقی سازمان‌های تحقیقاتی برای توسعه قابلیت‌ها، فناوری‌ها و فرهنگ‌هایی که هوش مصنوعی اخلاقی فزاینده‌ای را ارائه می‌کنند، به چالش کشیده خواهند شد.
https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *