نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 فروردین 1403 12:01 ق.ظ

سرآمدی نوآوری با رویکرد جامع

همانند موضوع کیفیت در مسیر تکامل خود ، موضوع نوآوری نیز از مباحث کوچک و در سطح خرد و در ارتباط با تغییرات در محصول آغاز شده و به مرز های کلان خود رسیده است . امروزه با گسترش فناوری های نوین و نوظهور و ترکیب آنها با سیستمهای ارتباطات موضوع نوآوری نیز گسترش زیادی داشته است . استاندارد سیستم مدیریت کیفیت تدوین و ارایه شده است و موج جدیدی راجع به کل گرایی و تعالی آن آغاز شده است .”

Total Innovation Management Excellence

یک جمله رایج در مباحث  است. این جمله در حقیقت سیستم و فرهنگی را تعریف می کند که باعث رشد می شود که در یک سیستم همه به اهمیت خلاقیت و نوآوری پی ببرند و به طور فعال در آن مشارکت کنند . بدی ترتیب این امر یک امر رایج شده و اجرای صحیح آن باعث ارتقای سازمان می شود. این امر برای سازمان های تولید کننده محصولات ویا ارائه کننده خدمات امری جاری شده است.

اما یک مشکل وجود دارد :

با تاسف باید پذیرفت که در اکثر موارد  ما در صنعت و تولید در کشورمان عادت کرده ایم که کارهای قدیمی و روشهای سنتی را بصورت کند و راحت انجام دهیم . ما علاقه بکار و شوق یک جوان پر جنب و جوش، مشتاق، پرانرژی و ریسک پذیر را از زندگی کاری سیستمهای خود حذف کرده ایم و آن را با یک صندلی عادی و روشهای قدیمی جایگزین کرده ایم.

باید شاکر باشیم که در کشور هنوز برخی از کارآفرینان جوان هستند که مایلند امکانات زندگی خود را برای تأمین مالی سازمان جدیدی به خطر بیندازند که امیدوارند ارزش واقعی برای مشتریان و سرمایه گذاران آنها ایجاد نماید . اما سیستم موجود در بانکها و صنعت هنوز در امر مهم مشارکت و توسعه به بلوغ دست نیافته و با همان روشهای 50 سال پیش با نوآوری برخورد می نماید . سیستم بانکی و صنعتی متمرکز با نظمی آهنین با زندگی در دامان تجمل اداری از آمدن به حیاط و دیدن واقعیت گریزان است .

بروز مشکلات مالی بیشتر برای این شرکت های نوپا و شرکتهای علاقمند به نوآوری یکی از علایم عدم رشد و تعالی است . وقتی صحبت از نوآوری جامع می شود در یک اکوسیستم باید به آن توجه شود . در حالیکه سن متوسط درصد زیادی از صنایع ما در حال نزدیک شدن به سن بازنشستگی هستند، سرمایه گذاری های دولتی قطع شده و جریان سرمایه گذاری بخش خصوصی بسیار کند است . این امر بویژه در مورد صنایع متکی به دانش و فناوری و مغز افزاری بسیار شدید تر است .

هر یک از ما در ارتباط با موقعیت شغلی و کاری و سن و سالمان انتخاب و رسالتی در این زمینه داریم. شما می‌توانید رهبر یک سازمان باشید و ایده‌های خلاقانه‌ای را که به ذهنتان می‌رسد به جریان بیندازید و یا آن را خفه کرده و خود را به وضعیت جاری دلخوش کنید .

علی اکبر سعیدی کیا

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *