نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 2:23 ق.ظ

راه حل برون رفت از مشکلات ارتقای تفکر نوآورانه است!

همیشه و در همه جا شاهد این واقعیت هستیم که  توانایی ایجاد چیزی جدید و یا در مراحل بالا تر ایجاد یک سیستم نوین و کارا و اثر  بخش ، با دور شدن از الگوهای فکری سنتی است. این موارد شکل واقعی بخود نمی گیرند مگر با با کمک تفکر نوآورانه . بر این راستا است که می توان ایده های جدیدی تولید کرد، متفاوت عمل نمود و راه حل های جدیدی برای مشکلات ارائه داد.

بررسی و ایجاد روشها و توسعه تفکر نوآورانه در یک سازمان از پایین ترین سطوح تا بالاترین سطوح در سطح سیستمهای اقتصادی و اجتماعی باید بررسی شده و  برای توسعه بهره‌وری مورد استفاده قرار گیرند. چنین فرایندی از سوی نهاد هایی مانند مرکز تحقیقات استراتژیک بایستی شروع و چون یک درخت با شاخه های متعدد به سیستمهای کوچک تسری یابند .

ما قصد ورود به بحث های کلامی و آکادمیک در این زمینه را نداشته و فقط اولویت و اهمیت موضوع را بیان می نماییم . در این مسیر باید دانست که انواع مختلفی از تفکر وجود دارد.نوعی تفکر که منظر نظر تازگی و اصالت، تفکر نوآورانه (خلاقانه) نامیده می شود، وجود دارد. در مقابل یک تفکر جاری و ثابت وجود دارد که به تفکر  استاندارد معروف است که روش سنتی نیز نامیده می شود . واضح است که این روش در بهترین حالت فقط نظم و بروکراسی را رشد می دهد و انسان پویا و پیشرو فقط از آن به تنهایی استفاده نمی کند. همه ما توانایی تفکر نوآورانه را داشته و باید برای تحول و بهبود خود و سیستمها از آن استفاده کنیم.

این نوع تفکر نوآوری شامل توانایی تفکر خارج از چارچوب های سنتی و برای دستیابی به اهداف جدید برای مقابله با مشکلات و مسایل جدید و یا ارائه راه حل های جدید برای موقعیت های دشوار است . جلوگیری از این نوع تفکر با عمق بخشی به اثرات مشکلات همراه است .

تفکر نوآورانه به توانایی ایجاد بهبود در آنچه از قبل وجود دارد و استفاده از آن به روشی جدید خلاصه می شود.

باید این روش تفکراز مدرسه تا دانشگاه ایجاد شود و اگر اینطور نباشد و افراد از امتحان چیز جدیدی در آینده وحشت داشته باشند به آسانی نمی توان مشکلات را حل و سیستم ها را توسعه داد .  

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *