نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 8:58 ق.ظ

نوزادی که از اسپرم منجمد در سال 1996 به دنیا آمد بحث برانگیخت

لوکیا پاپادوپولوس -29 اکتبر 2022-اسپرم منجمدbluecinema/iStock

هنگامی که پسری در این هفته در بریتانیا با استفاده از اسپرم منجمد شده در سال 1996 به دنیا آمد، این موضوع مطرح شد که چقدر می توان اسپرم را قبل از استفاده واقعی ذخیره کرد.بر اساس گزارشی که گاردین منتشر کرد، تغییر اخیر در یکی از قوانین این کشور اکنون اجازه می دهد تا نوزادان بیشتری از اسپرم منجمد شده بیش از 50 سال پیش متولد شوند.

قبلا گامت ها (تخمک و اسپرم) فقط برای 10 سال قابل نگهداری بودند. این بازه زمانی به 55 سال افزایش یافته است.آلن پیسی، استاد آندرولوژی در دانشگاه شفیلد، به گاردین گفت که هیچ دلیل علمی یا پزشکی برای این محدودیت قبلاً تحمیل شده وجود ندارد.

محدودیت قانونی 55 ساله هیچ ربطی به ماندگاری اسپرم یا دلایل علمی دیگر ندارد. این بیشتر به آن چیزی مربوط می شود که نمایندگان مجلس احساس می کردند برای جامعه مناسب است. اما از آنجایی که اسپرم‌های منجمد به طور موثر معلق هستند، وقتی منجمد شدند، نمی‌دانم اگر قانون اجازه می‌دهد چرا نمی‌توان آنها را برای صدها سال نگه داشت.»

او استدلال کرد که احتمالاً هیچ خطری برای سلامتی ناشی از استفاده از اسپرم‌های مسن‌تر وجود ندارد، اگرچه هیچ مطالعه طولانی‌مدتی خارج از صنعت پرورش گاو برای اثبات این واقعیت وجود ندارد.

او گفت: «اسپرم حاصل از گاوهای نر برای مدت طولانی‌تر از زمانی که ما معمولاً اسپرم انسان را نگهداری می‌کنیم، بدون هیچ مشکل آشکاری نگهداری می‌شود.»

آلن برای کسانی که آینده‌ای را تصور می‌کنند که در آن مردم سعی می‌کنند از شخصیت‌های تاریخی قدیمی بچه‌دار بیاورند، استدلال کرد که احتمال موفقیت چنین طرحی بسیار کم است. به هر حال، اولین بانک اسپرم برنده جایزه نوبل جهان به دلیل کمبود تقاضا بسته شد.

با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که باید مطالعات بیشتری در مورد این موضوع انجام شود. جولیان ساوولسکو، استاد اخلاق در دانشگاه آکسفورد، به گاردین گفت که تحقیقات بلندمدت سلامتی مورد نیاز است که شامل تأثیر عاطفی داشتن یک پدر بیولوژیکی مرده باشد.

ساوولسکو گفت: «ما واقعاً در حال انجام آزمایشی هستیم و من طرفدار آن هستم، اما شما موظف هستید که دانش تولید کنید و عمل را مطابق نتایج اصلاح کنید.

علاوه بر این، از آنجایی که یک جامعه و ژنوم افراد با گذشت زمان تغییر می کند، استفاده از اسپرم های قدیمی ممکن است مشکل ساز شود. با این حال، ساوولسکو استدلال کرد که اینها “نگرانی های علمی تخیلی” هستند زیرا انجماد اسپرم در دهه 1950 آغاز شد.

در چند سال گذشته، بخش باروری به پیشرفت‌های اساسی دست یافته است. در سال 2016، تیمی از پزشکان به رهبری دانشمند جان جین ژانگ ادعا کردند که با استفاده از تکنیکی به نام درمان جایگزینی میتوکندری، به زنی کمک کردند تا اولین نوزاد سه والدی جهان (کودکی که سه والدین بیولوژیکی دارد) را به دنیا آورد.

در آگوست سال جاری، متخصصان مهندسی ژنتیک در دانشگاه کمبریج یک جنین “مصنوعی” موش را بدون استفاده از سلول های تخمک یا اسپرم تولید کردند. جنین های تولید شده با استفاده از سلول های بنیادی توانستند تا یک هفته شروع به رشد قلب، مغز و سایر اندام ها کنند.

با بسیاری از روش های جدید برای خوش آمد گویی به نوزاد به این دنیا، به نظر می رسد که اسپرم قدیمی یک نگرانی جزئی باشد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *